BMW X4 xDrive35i: Další do party
Mnichovské hledání skulinek na trhu pokračuje. Chcete, aby vaše BMW mělo elegantnejší tvary dané splývavou zádí, ale X3 je na vás moc usedlá a X6 se vám zase zdá příliš velká nebo drahá? Žádný problém!
Mezi automobily není mnoho „běžných“ modelů, které by vzbuzovaly větší emoce než
právě velká SUV od automobilky BMW. A to ani ne kvůli tomu, jak vypadají, jako spíše kvůli tomu, že vubec existují. Ano, jsou velká, težká a jejich zamračený pohled jako by bez okolků přikazoval „uhni mi z cesty!“, jenže kdo se v některém z nich někdy svezl, ví, že na nich rozhodně něco je. Platí to i pro X4?
Nový přírůstek není žádné nedochůdče. Model X3, ze kterého je „sportovnější“ X4 odvozena, totiž před čtyřmi lety mezigeneracně povyrostl do té míry, že se jeho velikost prakticky shoduje s rozměry první generace modelu X5.
Z toho plyne dobrá nabídka vnitřního prostoru, kdy průmerne vzrostlý muž nemá na zadních sedadlech problém ani s koleny, ani s místem nad hlavou. Jistě, zkosená zád si vybírá svou daň v podobě horšího výhledu vzad a oproti X3 o 50 litrů zmenšeného zavazadelníku, avšak 500 litrů je stále velice slušný objem.
Cestující v X4 tedy rozhodně nestrádají, na druhou stranu ale kolem sebe nemají ani žádný „taneční parket“. Jsou zkrátka vozem dokonale obklopeni, mimo jiné masivním středovým tunelem. Na něm najdeme tradiční otočný ovladač iDrive, nyní již s dotykovou
vrchní stranou. Díky ní mužete například adresu zadávat psaním písmenek, což jde bez problému i zcela bez dívání na obrazovku.
Pod kapotou pracuje tradične skvele sehraná dvojice ve složení osmistupňový
automat od ZF a přeplnovaný třílitrový šestiválec, spalující benzin. Oproti naftovým verzím se sice musíte smířit s ponekud vyšší spotřebou minimálně deseti litrů Naturalu 95, odměnou vám však bude příjemne sportovní zvuk a mezi podobně velkými SUV také v podstatě bezkonkurencní dynamika. A to i ve vysokých dálnicních rychlostech, kde naftě tradicně dochází dech. Zde však už zmíněná desetilitrová spotřeba dávno neplatí; palubní pocítač ukazuje hodnoty klidně o polovinu vyšší.
V komfortním režimu převodovka jemně pracuje s měnicem a jednotlivé změny stupňů jsou téměř neznatelné, v tom sportovním je hlavním kritériem čas a auto sebou trochu cuká. Až máte pocit (a urcitě na tom něco bude), že to inženýři dělají schválně, aby měla posádka z rychlé jízdy v jinak velmi dobře odtlumeném, velkém autě alespoň trochu
sportovní zážitek.
Vzhledem ke schopnostem podvozku to však nakonec vlastně ani nebylo nutné. BMW X4 s M paketem a silným benzinovým motorem opravdu splňuje celou řadu kritérií určených pro sportovní vozy. Jiste, hmotnost není právě kamarád motorsportu, ale například citlivé a přesné řízení nebo silné a dobře dávkovatelné brzdy by mohl závidět i kdejaký sportovně střižený sedan.
Vetší BMW X6 se stejným agregátem má na suché vozovce až neuvěřitelnou zásobu adheze, když ji však vyčerpáte, máte náhle plné ruce práce. O více než dva metráky lehčí X4 je na užších pneumatikách citelnejší, nedotáčivost přichází postupně a autu také o mnoho méně vadí rychlé změny směru, kdy podvozek potřebuje výrazně méně času, aby se usadil. O lepším pocitu a výraznějším „sžití“ s autem ani nemluvě. Podobně je na tom X4 i ve srovnání s X3, byť zde už rozdíly dané nižším težištem a upraveným podvozkem nejsou tolik markantní.
Názor autora
Velká SUV od BMW vždy překvapí svou schopností ohýbat fyzikální zákony. Takhle skvěle by prostě jezdit neměla!
Cena základního modelu | 1 521 000,- Kč |
---|---|
Cena testovaného modelu | 2 116 040,- Kč |
motor |
jízdní vlastnost |
přesné řízení |
vynikající automatická převodovka |
páté dveře snižují objem zavazadelníku |
vyšší spotřeba |