Jízdní dojmy Audi RS Q3: Rychle a s nadhledem
Ostrý model RS Q3 vyjde minimálně na 1,5 milionu korun, nabízí však opojnou dynamiku i jedinečný zvuk pětiválce. Po modernizaci navíc ještě posílil.
Audi RS Q3 dostalo facelift velmi záhy, původní verze se totiž začala prodávat teprve před rokem. Pro ty, co jeho koupi neuspěchali, nabízí nyní Audi 30 k navíc. Příčně uložený pětiválec o objemu 2,5 litru poskytuje 340 k a 450 Nm o přenos se stejně jako v minulosti stará sedmistupňová dvouspojková převodovka S tronic.
V interiéru se toho oproti běžné Q3 zas tolik neudálo, žádné bouřlivé barvy či brutálně tvarová sedadla nečekejte. Nám se však decentní sportovní atmosféra zamlouvá. Volant má správně tlustý věnec; v případě, že vám vyloženě nevadí zpolštělá spodní část, která může zhoršovat rychlé přehmatávání, budete spokojeni. Sedadla mají luxusní prošívání, jsou velmi pohodlná a přitom podrží dobře i v zatáčkách. Že nesedíte v běžném voze, poznáte i podle cejchování tachometru až do 310 km/h.
Nezbývá než nastartovat a probrat k světu skvostný pětiválec, který se ve své kategorii už pětkrát dočkal ocenění motor roku. Pokud čekáte zběsilý rozjezd a cukání dvouspojky budete překvapení. Vše probíhá s maximální hladkostí a komfortem. Emoce přichází až s přepnutím do sportovního režimu. Plynulé rozjezdy sice zůstávají, avšak přidává se sportovní lupání ve výfuku při podřazování a bezprostřední reakce na sebemenší pohyb pedálu plynu. Převodovka řadí velmi rychle, při prošlápnutí pedálu plynu přes zarážku až na podlahu se dočkáte maximálního podřazení a RS vystřelí vpřed.
Vyšší převodový stupeň se o slovo hlásí u hranice 6500 ot/min. V ručním režimu lze motor točit až někam k 7200 ot/min, pokud však zasáhne omezovač, proces přeřazení nahoru se značně zpomalí a vám při snaze o co nejlepší akceleraci desetinky sekundy naopak uniknou. Vzhledem k velmi ploché křivce točivého momentu se zátahu, který vás zamáčkne do sedadel, dočkáte už nad 1600 ot/min, dále pak graduje za 3000 ot/min. Na stovku vůz zrychlí za 4,8 s a nejvyšší rychlost je obligátních 250 km/h.
Spotřeba se při ostré jízdě dostala na 14 l/100 km, při běžném tempu není problém ji srazit i o čtyři litry, což není špatné. Podvozek se nám zdál i na 20palcových kolech poměrně komfortní, nerovností jsme však potkali minimum, takže s definitivním verdiktem si počkáme na test v českých podmínkách.
Oficiální cena pro český trh by měly být známy co nevidět, na základě těch německých očekáváme základ lehce přes 1,5 milionu. První objednané vozy dorazí v březnu. Pokud dáváte přednost spíše pragmatičtějším verzí, přečtěte s AUTO7 č. 24/2014, kde se věnujeme běžným verzím faceliftované Q3.