Nakupujeme ojetinu: Volkswagen Passat (1996-2005)
Volkswagen Passat páté generace patří dodnes mezi nejoblíbenější ojetiny v rámci své třídy. Je 1.9 TDI opravdu volba na jistotu? A na co si dát při nákupu passatu pozor?
Výběr motoru
Z našich zkušeností můžeme doporučit všechny čtyřválcové agregáty 1.9 TDI. Jde o následující verze:
66 KW – Rotační čerpadlo – pouze v B5
81 KW – Rotační čerpadlo – pouze v B5
85 KW – Čerpadlo-tryska – pouze v B5
74 KW – Čerpadlo-tryska – pouze v B5.5
96 KW – Čerpadlo-tryska – pouze v B5.5
Všechny tyto motory disponují dlouhou životností. Přestože můžete slýchat, že motory se systémem dodávky paliva čerpadlo-tryska jsou poruchovější, než klasická rotační čerpadla, naše dlouhodobé zkušenosti z passatu, ale i z jiných vozů hovoří o opaku.
Motory starší generace s rotačním čerpadlem disponují oproti novějším asi o litr až litr a půl nižší spotřebou (5-6,5 l nafty na 100 km), jsou však slabší. Pokud chcete pouze šetřit, zvolte agregát s rotačním čerpadlem, pokud se chcete lépe svézt, volte motory s novějším typem vstřikování. K motorům 96KW (B5.5) a některým 85KW (B5) byla navíc dodávána šestistupňová převodovka, kterou oceníte hlavně na dálnici.
Z benzínových motorů, které však patří mezi okrajovou nabídku, můžeme doporučit motor 1.8 Turbo o výkonu 110 kW. Tento motor je právoplatně považován za jeden z nejlepších agregátů, které kdy vzešly z koncernu VW/Audi.
Za zvážení stojí ještě motor 2.8 V6 30V. Je velice živý, dobře táhne i z nízkých otáček a hodně vydrží – nájezd 350 000 km není žádný problém. Mezi jeho nevýhody ale patří přítomnost dvou hlav válců, každá po 15 ventilech, a obecně dražší údržba (šest cívek, šest svíček atd.).
Motory, na které si naopak nechte zajít chuť, jsou agregáty 2.5 TDI ve všech verzích. Mají subjektivně podobný jízdní projev jako 1.9 TDI, avšak výrazně vyšší spotřebu a násobně vyšší poruchovost. Jestli je 1.9 TDI považován za nejlepší koncepci naftových motorů koncernu, pak můžeme 2,5 TDI posunout na druhou stranu žebříčku.
Seznam kapitolKontrola karoserie
V případě, že na blatnících, kapotách či dveřích naleznete známky rzi, je velice vysoká pravděpodobnost, že vůz prošel opravou po nehodě. V případě, že naleznete rez v kufru pod náhradním kolem, je to naopak v pořádku. Zkontrolujte také velikosti spár mezi jednotlivými díly, které by měly být všude plus minus stejné.
Samozřejmě nejlepší je ještě zakoupit měrku laku a vybíraný vůz proměřit.
Dále zkontrolujte okna. Ideální je, když má vůz všechna okna originál (to vyčtete z kódu na oknu). V případě, že okna nebudou všechna původní, zbystřete: pravděpodobně se bude jednat důsledek vykradení vozu nebo havárie. Čelní okno však nebude původní téměř stoprocentně. Jde o běžný stav.
V dalším kroku zkontrolujte, zda má vůz všechny (hlavně přední) plastové podběhy. Zkontrolujte také tlumiče, aby byly vždy na jedné nápravě stejné. V případě, jsou jiné, může to svědčit o lajdácké opravě po havárii.
Seznam kapitolNajeté kilometry
Passaty byly v drtivě většině kupovány za účelem velkého nájezdu, proto se velice rychle staly terčem podvodníků, kteří kilometry stáčejí. Bohužel běžnou praxí je i falešná servisní knížka.
Proto naše doporučení je vybírat pouze vůz se servisní knížkou, ideálně po prvním, či druhém majiteli. A všechny údaje si u příslušných servisů ověřit. Pozor, i roční výpadek v historii může znamenat stočených sto tisíc…
V případě, že se jedná o TDI agregát s udávaným nízkým nájezdem, sundejte kryt motoru a prohlédněte si nános oleje u turbodmychadla (ačkoli dobrý podvodník toto již zná a olej setře).
Seznam kapitolNejdražší opravy
U většiny aut vás dříve či později čekají různé opravy, z nichž nejdražší jsou právě následující úkony.
Výměna spojky včetně setrvačníku – cca 27 000 Kč
Repase či výměna přední nápravy – cca 15 000 Kč
Repase či výměna turbodmychadla – cca 14 000 Kč
Pravidelná výměna rozvodů – cca 9 000 Kč
Alternátor – cca 3 000 až 6 000 Kč
Běžné věci (výměna tlumičů nebo drobnosti jako nefunkční elektrické stahovačky oken) stojí maximálně několik tisícovek.
Seznam kapitolJízda
Všechny motory musí mít rychlý start, naprosto klidný volnoběh a žádné výkonové díry. Donuťte prodejce, aby s vámi vůz důkladně projel. V průběhu jízdy sledujte stav teploty vody a po dojetí zkontrolujte víčko oleje. V případě, že na víčku naleznete pěnovou emulzi, ruce pryč: svědčí to o závadě na motoru.
Kromě faktu, že auto musí jet rovně a musí brzdit rovně, se zaměřte též na hluk od přední nápravy. V případě, že uslyšíte kovové ťukání, je přední náprava na odchodu. V případě, že zjistíte, že auto má originální přední nápravu, která je hlučná, odhadujte nájezd mezi 160 až 200 tisíci kilometry.
Převodovka musí řadit hladce a jednotlivé stupně musí krásně do svých drah zapadat. Ihned za studena požádejte prodejce, abyste mohli řídit vy a vyzkoušejte, zda nejde druhý převodový stupeň ztuha. V případě, že tomu tak je, může to znamenat odcházející spojku, obrovský nájezd či časté jízdy pouze po městě.
Zaměřte se i na spojku, která by měla zabírat ve středu dráhy pedálu. Čím více se bude záběr blížit konci dráhy pedálu (zabírá nahoře), tím je spojka v horším stavu. Anebo zkuste ještě jednu věc: zařaďte dvojku, přidejte plyn a pomalu pouštějte spojku. Autu musí chcípnout motor. Pokud ne, spojka prokluzuje.
Článek vznikl ve spolupráci s www.tukas.cz.
Seznam kapitolZávěr
Passat je velice dobré auto, lidově řečeno „držák“. Při nákupu však dbejte zvýšené opatrnosti na stočené kilometry a možnost špatně opravené havárie. Vše ostatní pak už lze vyřešit za přijatelný peníz.
Ceny a dostupnost náhradních dílů |
Úsporné a výkonné motory |
Standardní rozměry pneumatik, ceny pneu jsou tedy nízké |
Jízdní vlastnosti |
Prostornost a praktičnost interiéru |
Nadčasový design |
Hluk motorů TDI |
Přenos výkonu na přední kola |
Jízdní vlastnosti nad 160 km/h |
Velice těžko se shání TDI v dobrém stavu s poctivým nájezdem |