Porsche Macan Turbo: Král mezi SUV
Zlí jazykové tvrdí, že nové velkosériové porsche není ničím jiným než převlečeným Audi Q5, což je auto, které emocemi zrovna nehýří. Macan Turbo vás ale přesvědčí, že jméno Porsche si není radno brát do úst. Nejsilnějí verze totiž jede jako vítr a dobře u toho vypadá.
Ať se vám to líbí nebo ne, Porsche už dávno není rodinným podnikem, jehož nepočetní zaměstanci obchází se šuplérou okolo kyvadla jménem 911 a starostlivě hledají, čím tento nevyvážený skvost vylepšit. Ostatně v minulosti bylo takových kukaček, které nenašly u pravověrných zákazníků pochopení, více – typy 914 nebo 924 by mohly vyprávět. Nové esúvéčko má z tohoto pohledu značně usnadněnou pozici, neboť větší a mnohem bizarnější cayenne už brázdí autostrady nějaký ten pátek.
Z proporcí macanu bude každému znalci koncernových přibližovadel jasné, že něco na těch řečech o příbuznosti s Audi Q5 bude, realita je nicméně dostatečně originální. Z hlediska toho nejpodstatnějšího (čímž je v případě vozu Porsche určitě jízda) spočívá základní rozdíl v řešení pohonu všech kol. Zatímco v Q5 najdeme víceméně konvenční řešení s diferenciálem Torsen, macan přebírá systém s vícelamelovou spojkou z modelu 911 Carrera 4S. V praxi je proto za běžných okolností poháněna zadní náprava (stálý poměr 80:20 ve prospěch zadních kol), předek se připojuje až v případě prokluzu. Z toho rezultuje příjemně přetáčivá charakteristika modelu při ostré jízdě.
Macan váží rovné dvě tuny, celkové naladění ale dělá maximum pro to, aby tahle zátěž nebyla znát. Výsledek je skutečně působivý, byť řízení nedodává takovou porci zpětné vazby, na jakou jsme u porsche zvyklí. Druhým zásadním rozdílem oproti audi je nový přeplňovaný šestiválec, který zalepí kola do asfaltu, kdykoliv si vzpomenete. To vše za poměrně decentního dunění výfuku, které je paradoxně nejpůsobivější při vytočení na neutrál. Zrychlení z nuly na sto s launch controlem za 4,8 s v tomto mackovi každopádně stojí za to.
Absence vzduchových pružin ani 21" kola nezměnily nic na tom, že macan předvádí výborné výkony i po stránce komfortu. Emocím jde naproti také sedmistupňový automat PDK, který v režimu Sport Plus drsně kope. Jestliže se vám tento styl nelíbí, vystačíte si s režimem Sport, kdy převodovka přeřazuje tak, že o tom sotva víte.
Názor autora
Macan přibližuje Porsche mílovými kroky k postavení velkosériového výrobce. To ale nemění nic na tom, že ve verzi Turbo jede jako pravý sporťák.
Cena základního modelu | 2 235 090,- Kč |
---|---|
Cena testovaného modelu | 2 620 780,- Kč |