Kia Optima 1.7 CRDi: Optimalizace
Facelift vlajkové lodi značky Kia vylepšil vzhled, bezpečnostní výbavu i podvozek, ale hlavní nedostatek Optimy zůstává nenapraven.
Nový design přídě přináší na každé straně nárazníku čtyři LED mlhovky, které se inspirují u sportovnějšího Cee’du GT. Decentní retuše se dotkly také zadních partií. Uvnitř najdeme nový ovládací panel rádia a klimatizace a nový tvar voliče automatické převodovky. Další novinkou je sportovní volant se zesíleným a zploštělým věncem, což ale v kontrastu s přesným, avšak mimořádně odtažitým a málo strmým řízením, působí podivně.
Výbava je vždy bohatá, v nejvyšší verzi až luxusní. V elektricky nastavitelném sedadle řidiče se sedí vysoko, takže optima zbytečně plýtvá prostorem ve svislém směru. To je ale vlastně jediná výtka, kterou lze směrovat k interiéru. Jinak je uspořádání kabiny, design i kvalita použitých materiálů bez výhrad.
Bezpečnostní výbava se rozšířila o příplatkové sledování mrtvého úhlu. Řízení ale příliš nepomáhá, varovná dioda v zrcátku totiž zůstává rozsvícená i poté, co už je změna pruhu zcela bezpečná. Mnohem užitečnější je přídavná funkce upozornění na přijíždějící vozidla při couvání, která při vyparkování opravdu usnadňuje orientaci.
Největším problémem je i nadále nabídka motorů: jediným turbodieselem je skromný 1.7 CRDi s výkonem 136 k. Sladění s automatem se povedlo, ale s průměrným motorem Kia díru do světa neudělá. Jízdní dynamiku omezuje úzké pásmo využitelných otáček a automat s tím mnoho nezmůže. Optima zkrátka cílí na klidnější řidiče, ve spojení s automatem je však nutné počítat s průměrnou spotřebou 7 l/100 km. Proti dvoulitrovým turbodieselům konkurence nemá co nabídnout.
Názor autora
Optima by si zasloužila silnější dieselový motor a verzi kombi, ani jednoho se ale v této generaci už nedočká. Jako prodejní argumenty jí proto zůstávají elegantní design a bohatá výbava, v ostatních ohledech se jedná o průměrné auto. Podvozek nezklame komfortem ani ovladatelností, sedmnáctistovka stačí pro klidný jízdní styl.
Celkové hodnocení
Cena základního modelu | 569 980,- Kč |
---|---|
Cena testovaného modelu | 885 980,- Kč |
výrazný design |
spotřeba málo závislá na jízdním stylu |
přesné a jemné dávkování brzd |
aktualizace map 7 let zdarma |
nenabízí se silnější turbodiesel |
průměrný prostor ve svislém směru |
málo strmý převod řízení |