Opel Zafira Tourer 1.6 Turbo CNG Cosmo
Zatímco v českých luzích a hájích přetrvává značná obliba LPG, na západ od našich hranic se i díky podpoře EU dopředu stále více tlačí auta poháněná zemním plynem (CNG). Jak na něj jezdí oblíbené MPV?
Opel je jednou ze značek, které v masivnějším rozsahu nabízejí auta poháněná zemním plynem, ale i zkapalněným ropným plynem (LPG), jak jsme se přesvědčili ve velkém testu Opelu Astra ST.
Elegantní velkoprostorová zafira je v provedení CNG k mání výhradně s přeplňovanou benzinovou šestnáctstovkou o výkonu 150 koní. Tlakové nádoby jsou v zájmu snížení hmotnosti vyrobeny z kompozitových materiálů a chlubí se kapacitou až 25 kg CNG. Vyloženě nouzový charakter má naopak konvenční tank, který pojme mrzkých 15 litrů benzinu. V kombinaci obou druhů pohonů by zafira měla být schopná urazit 530 kilometrů na jedno natankování, my jsme se však při drtivé převaze hustého městského a dálničního provozu museli spokojit s necelými 450 při průměrné spotřebě 8,6 kg plynu na 100 kilometrů.
Benzinový motor má sice papírově sil dostatek, v praxi ale nabídne jen velmi průměrnou dynamiku a vyloženě mizernou pružnost – v dálničních stoupáních jsme na šestku horko těžko drželi zákonné maximum. Také zadrhávající převodovku s dlouhými drahami si opel za rámeček rozhodně nedá, podobně jako zpracování interiéru, který z prostoru středové konzole lehce povrzával už po 20 000 ujetých kilometrech.
Ale abychom jen nehanili. Zafira je především velmi praktické a dobře vybavené rodinné auto schopné odvézt až sedm cestujících s jejich bagáží. Podvozek je spíše tvrdší a řízení odtažité, jízdní jistota ale naštěstí příliš netrpí. Mnohem víc by mě v praxi trápila stále celkem řídká síť čerpacích stanic na CNG.
Závěr
Aby se Opel Zafira na CNG stal reálnou hrozbou pro konvenční konkurenci, musel by náš pomazaný stát v prvé řadě tento druh paliva více zvýhodnit a výrobce model naopak zlevnit. Za dané konstelace nemá privátní zákazník příliš důvodů připlácet – všestranně lepší volbou se jeví LPG.
Celkové hodnocení
Cena základního modelu | 602 900,- Kč |
---|---|
Cena testovaného modelu | 602 900,- Kč |
prostorný a variabilní interiér |
bohatá výbava |
sedm míst |
cena paliva |
tichý chod motoru |
cena oproti verzi s LPG |
letargický projev motoru |
toporný podvozek |
řazení |
řídká síť čerpacích stanic |