Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI: Rychle a úsporně
Že je kombinace Škody Octavia RS s naftovým motorem hodně lákavá, dokázala již minulá generace, kdy se proto tuto variantu rozhodla více než polovina majitelů. A nejinak tomu má být i u třetího vydání tuzemského bestselleru.
Pro někoho je už jenom spojení slov sportovní a nafta něco naprosto nepředstavitelného. Jenže nejen u nás existuje docela početná skupina, která si nemyslí, že nafta patří jenom do kamen. Touží jezdit v atraktivně vypadajícím autě, což Škoda Octavia Combi bezesporu je, obzvláště v kombinaci žlutého laku a paketu RS Challenge, které však umí jezdit rychle a relativně úsporně.
A to naftový čtyřválec 2.0 TDI ve srovnání s benzinovým dvoulitrem zvládá mnohem lépe. Zatímco udržet spotřebu dvousetdvacetikoňového stáda 2.0 TSI pod devět litrů benzinu chce hodně odříkání, naftových 184 koní je o poznání střídmějších. Výrobcem avizovaných 4,6 l sice patří do říše fantazie, avšak prohánět octavii se spotřebou mezi 6,5 a 7 l nafty není žádný problém. Motoru nejvíc svědčí dlouhé přesuny, kdy ustálenou rychlostí v mezích tuzemských dálničních limitů dokáže ukrajovat kilometry i se šestilitrovým přídělem nafty. Ani v rychlosti kolem 160 km/h, což je obvyklá cestovní rychlost některých řidičů po D1, spotřeba nepřeleze přes 8 l. S benzinovým motorem už jste dávno přes deset. Pokud se v Německu pustíte do honičky s nějakým autem, zhruba od 180 km/h už ručička na rychloměru nestoupá s takovou vervou, stropem je pro naftovou Octavii RS 230 km/h. To je o 18 km/h méně než u benzinového provedení, které navíc na stovku zrychlí o 1,6 s rychleji.
Těžší naftový motor nad přední nápravou neovlivňuje jízdní vlastnosti tak negativním způsobem, jak by člověk očekával. Proti běžným octaviím hodně upravený podvozek RS (jiné tlumiče, pružiny i stabilizátory) se s tím skvěle vypořádává, o nějaké výrazné nedotáčivosti nemůže být řeč. Skvělou práci odvádí systém XDS+, který přibrzďováním předních kol v zatáčce supluje mechanickou špéru diferenciálu. Velkou pochvalu zaslouží i přesné a citlivé řízení s proměnným převodem s velmi slušnou zpětnou vazbou.
Ekonomická návratnost desetitisícového příplatku za naftové RS je při minimálně dvoulitrovém rozdílu ve spotřebě velmi rychlá, pohybuje se kolem 17 000 km. Takže rozhodování, zda naftu, nebo benzin, je spíš otázkou osobní preference nebo čistě nákladů. Pokud ročně najedete 40 000 km a víc, pak je jasnou volbou naftové RS. Navíc si troufáme tvrdit, že při následném prodeji asi změní majitele rychleji než benzinové.
Závěr
Už několikrát jsme tvrdili, že Octavia RS není ryzí sportovní auto, ale hodně rychlé kombi. A pro naftovou verzi to s tou sportovností platí dvojnásob. I když i s ní se dá jezdit svižně,
a to i v zatáčkách. Hlavně ale umí být o poznání úspornější, a to je pro někoho silnější argument než zvuk motoru či vysoké otáčky.
Celkové hodnocení
Cena základního modelu | 674 900,- Kč |
---|---|
Cena testovaného modelu | 866 700,- Kč |
design |
jízdní vlastnosti |
slušný komfort pérování |
silný a úsporný motor |
přesné řízení i řazení |
cena |
vysoká užitná hodnota |
malá palivová nádrž |
připlácí se za některé samozřejmosti |
zájem zlodějů o vůz |