Peugeot 5008 2.0 HDi Automat Allure: Sedmička burgundského
Peugeot 5008 vyzrál do modernizované podoby, v níž jeho silný diesel pod kapotou i v plném sedmimístném obsazení upíjí naftu stejně rozvážně jako gurmán dobře uleželé burgundské. Nějaké slabší stránky? Pojďme si nalít čistého vína.
Peugeot 5008 byl jedním z prvních kompaktních MPV, která stála na počátku trendu odklonu od dodávkovitého stylu rodinných vanů směrem k jakýmsi přerostlým kombi. Se všemi s tím souvisejícími klady a zápory. A tento styl si v modernizované podobě s upravenou přídí hýčká i nadále.
Nad hlavou nezůstává tolik volného prostoru jako v jiných kompaktních MPV, což společně s hodně skloněným čelním sklem může vzbuzovat dojem určité stísněnosti. U provedení s prosklenou panoramatickou střechou je tento pocit ještě zřetelnější. Jestliže měříte průměrných 180 cm, není to žádné drama. Pokud ale skleněnou střechu nechcete, máte u verze Allure smůlu, je součástí standardní výbavy.
Oč je méně místa nad hlavou, o to více je ho naopak v příčném směru, byť se to vpředu kvůli širokému a vysokému středovému tunelu vůbec nezdá. Vzbuzuje pocit těsného kontaktu s vozem, byť pravé koleno z toho příliš velkou radost nemá. Mohutný volič převodovky má řidič velmi dobře po ruce, stejně jako ovladač elektrické parkovací brzdy.
Za volantem se sedí přirozeně, téměř jako v klasickém hatchbacku, jen o poznání výše nad palubní deskou. Sportovní pocit ještě umocňují velké analogové přístroje v efektních tubusech. Velmi dobrou službu udělá i projekční displej, připomínající zaměřovač, který je po modernizaci v barevném provedení. V nejvyšší výbavě Allure je ve standardu, díky němu nemusíte téměř spouštět oči ze silnice, abyste měli stále k dispozici aktuální rychlost jízdy a další nejdůležitější informace. V době všudypřítomných radarů ideální věc. Dobře na očích je i uprostřed palubní desky dominující displej navigace, k jeho tlačítkům nastavování sklonu se stále musíte hodně předklonit. I po modernizaci slouží současně autorádiu, stále tak musíte přepínat mezi ním a navigací.
Palubní deska svým provedením a použitými materiály přes některé detaily, jako je pohybující se kulisa automatu, působí hodnotně. Na cestách potěší objemný uzavíratelný box mezi předními sedadly, stejně jako rozměrné kapsy ve výplních předních dveří. Děti ocení obligátní stolečky na zadní straně předních sedadel a prostřednictvím malého zrcátka je můžete kontrolovat.
Vpředu se sedí pohodlně, byť bychom uvítali o trochu delší sedáky. Variabilita je jednoznačně silnou stránkou tohoto peugeotu. Všechna tři samostatná sedadla druhé řady lze posouvat, naklápět či zaklopit do podlahy. Dnes se již nikomu, ani má-li garáž, nechce složitě vyndávat těžká sedadla. Praktická je možnost sklopit opěradlo spolujezdcova sedadla do podoby jakéhosi stolku. Obě vyšší verze to umožňují již v základní výbavě. V relativně kompaktním Peugeotu 5008 lze poté odvézt kupříkladu až 2,75 m dlouhý koberec. Prostornost modelu 5008 je však z hlediska této třídy celkově jen průměrná.
Objem zavazadelníku je přesto více než dostačující, jeho nákladová hrana je nízko, jízdní kola na výšku kvůli nízké střeše v tomto peugeotu stále nepřevezete. Zadní víko je lehké na ovládání, plechový zvuk při zavírání však s celkovým, spíše luxusním aranžmá vozu příliš neladí.
Dvě do podlahy zaklopitelná sedadla třetí řady jsou spíše rezervou pro případ, že nárazově potřebujete převézt známé. Za ně se toho již mnoho nevejde. Jak je mezi kompaktními MPV obvyklé, nejsou zcela plnohodnotná a dospělí nemají příliš kam dát nohy. A to ani když se sedadla druhé řady posunou trochu dopředu. Škoda také nadále trochu složitější manipulace s roletkou zavazadlového prostoru.
V době dvouspojkových skříní se jedná ještě o klasický šestistupňový automat ze staré školy s mohutnou pákou, zubatou kulisou a tlačítky sportovního a zimního režimu. Pružnému a dynamickému dvoulitrovému turbodieselu ale nijak nebrání v rozletu po dálnici, kde je doma. U samočinné verze je totiž o 10 kW silnější. Je tak tichý a kultivovaný, že o něm prakticky nevíte. Samočinná převodovka významně zvyšuje uživatelský komfort, nijak výrazně ale nezvyšuje spotřebu.
Ta se průměrně pohybuje okolo velmi slušných 6,7 l/100 km. Ve městě při popojíždění nechá samočinná převodovka (za níž si v rámci akčních cen připlatíte solidních 35 000 Kč) v normálním režimu motor podtáčet, což se projevuje drobnými rezonancemi. Změna převodů je ale harmonická, bez cukání.
Řízení Peugeotu 5008 nabylo na přesnosti a přímosti a dost se tak odlišuje od řady jiných rodinných MPV. Pocit za volantem je poměrně sportovní, široký rozchod kol totiž velmi prospívá jízdním vlastnostem tohoto francouzského vanu. Přesto, že má sportovně tužší, ale relativně komfortní podvozek se peugeot naklání při rychlejším průjezdu zatáčky o trochu více, než byste to čekali. Jeho doménou jsou dlouhé dálniční přesuny.
Odpružení je komfortní, větší příčné nerovnosti ale přesto zaregistrujete. Kabina je však výborně zvukově izolována od podvozku a jízdu neruší ani aerodynamický hluk. To z něj, společně s unikátním charakterem jakéhosi přerostlého kombi dělá stále velmi zajímavou nabídku, podpořenou navíc u dieselu s automatem atraktivní akční cenou 585 000 Kč.
Celkové hodnocení
Cena základního modelu | 720 000,- Kč |
---|---|
Cena testovaného modelu | 818 000,- Kč |
dynamický motor |
spotřeba |
odhlučnění kabiny |
variabilita |
řízení |
jisté jízdní vlastnosti |
jen průměrná prostornost |
dunění motoru při pomalé jízdě |