Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 Exception: Šmankote!

Test

Modernizovaná Dacia Duster donutí pořádně klít i ty nejslušnější představitele konkurenčních značek. Vypadá ještě lépe a cena zůstává proklatě nízká.

Seznamte se s nejprodávanějším dováženým SUV na českém trhu. Duster dokázala loni překonat jen Škoda Yeti a Hyundai ix35. Trochu neotesaný rumunský vůz navíc zůstává jednou z nejlevnějších čtyřkolek na trhu.

Nízké výrobní náklady jsou samozřejmě znát, zejména zblízka na odhalených okách pro tažná lana a potom, co se uvelebíte v relativně prostorném interiéru. Ten je od podlahy po strop tvořen tvrdými plasty. A kromě známek šetření, jako je otáčkoměr shodný pro vznětové i zážehové verze, nechybí ani ergonomické chyby. Ideální není ovládání zrcátek schované pod pákou ruční brzdy ani hluboko umístěný displej navigace.

Skrytým kolečkem, známým z nissanů, se přepínají režimy pohonu 4x4.


Zvenku byste však do auta neřekli, že v nejvyšší výbavě Exception, v níž se dá připlatit v podstatě jen za vyhřívaná sedadla, stojí pouze lehce přes 400 000 Kč. Takový yeti je s pohonem 4x4 a 81kW 2.0 TDI dražší o pořádných 55 000 Kč. Jistě, u dusteru můžete zapomenout na bixenonové světlomety, přídavné topení nebo samočinný parkovací systém. Základní ingredience ale nechybějí: kdo by u SUV nechtěl spolehlivý pohon všech kol od Nissanu nebo úsporný vznětový motor. Řekněte?

S tou papírovou úsporností to ale v reálném provozu není tak horké. Převodovka je krátce odstupňovaná, takže jednička supluje redukci a motor rozhodně nepůsobí udušeně, rozjíždět se ale běžně budete na dvojku a na dálnici si užijete maloobjemového „dieselu“ vytočeného nad 3000 otáček. Příjemné to není ani akusticky, ani ekonomicky, dacia pak totiž potřebuje i devět litrů. Zvolněte a pojedete za akceptovatelných sedm.

Čtyřkolka má vzadu jako jediná dacia víceprvkovou nápravu.


Volnější tempo svědčí i podvozku. Dacia se v zatáčkách výrazně naklání a dvojitá rychlá změna směru snadno vyústí v nečitelné rozhoupání zadní části vozu. Řízení má velký převod a výrazně se do něj přenášejí rázy. Jinak ale s nástrahami českých silnic bojuje statečně a dobře tlumí nerovnosti. Ač duster není ortodoxním off-roadem, potěší velkorysá světlá výška 210 mm nebo obstojné nájezdové úhly 29,3 a 34,9°.

Bylo by bláhové očekávat, že Dacia Duster bude dokonalé auto, všestranné stejně jako Mercedes ML za tři miliony. Za 414 900 Kč je i přes všechny svoje chyby skvělou nabídkou.

Decentní facelift s novými chromovými akcenty již tak povedenému designu dusteru ještě pomohl.

Celkové hodnocení

3
Cena základního modelu 414 900,- Kč
Cena testovaného modelu 433 800,- Kč
+
velice nízká cena a dostatečná výbava
trakce
komfortní pérování
-
odhlučnění
jízdní vlastnosti
vyšší spotřeba
kvalita interiéru





Nahoru

Komentáře

Autokatalog
Dacia Duster 1.5 dCi 109 hp 4x4 (2013)
Technické informace:
Objem motoru 1461 cm3
Výkon 80 kW
Točivý moment 240 Nm
Zrychlení z 0 - 100 km/h 12,9 s
Spotřeba 5,2 l/100 km
Galerie Podrobné info
Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: