Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Volvo S60 D4 Drive-E Automat

Test

Éra naftových pětiválců u Volva pomalu, ale jistě končí, po zkušenosti s novým čtyřválcovým D4 Drive-E už ale víme, že není důvod smutnit. Tenhle v mnoha ohledech revoluční dvoulitr totiž vyšplhal na absolutní naftový vrchol.

Naftový D4 Drive-E je první zástupce zcela nové generace přeplňovaných čtyřválců Volvo. Jak benzinové (T), tak naftové (D) motory mají stejnou dlouhozdvihovou koncepci (vrtání × zdvih 82 × 93,2 mm) i zdvihový objem 1969 cm3,  společný mají dokonce i klikový hřídel, ojnice nebo blok i hlavu z hliníku.

V rámci modernizace dostala řada S60/V60 digitální přístrojovou desku.


Naftový D4 Drive-E se v ceníku zařazuje mezi dva pětiválce (dvoulitrový D3 a D5 s objemem 2,4 l), které však do roku 2015 postupně zcela nahradí další verze tohoto čtyřválce. D4 pracuje s unikátní technologií vstřikování, jejímž základem je common-rail od japonského Densa se vstřikovacím tlakem až 250 MPa, což je mezi osobními automobily rekordní hodnota. Obvyklé maximum se dnes pohybuje kolem 200 MPa. Každý vstřikovač je vybavený technologií adaptivního řízení i-Art, jež je založena na měření okamžitého spalovacího tlaku v každém válci. Spolu s měřením vstřikovacích tlaků dokáže řídicí jednotka v závislosti na okamžitých podmínkách upravovat množství i dobu vstřikované nafty podle skutečné situace ve spalovacím prostoru.

Hlavním smyslem této sofistikované techniky je úspora paliva. A to se opravdu daří. Kombinované hodnoty 4,2 l nafty se nám sice dosáhnout nepodařilo, minimum bylo 5,5 l po okreskách, jezdit ale do šesti litrů není žádný problém. A to jsme si ani neodepírali skvělou dynamiku motoru (181 k a 400 Nm), kterou zajišťuje dvoustupňové přeplňování dvěma nestejně velkými turbodmychadly. Motor nemá jediné hluché místo, táhne prakticky od volnoběhu až do 5000 ot/min, i ze 160 km/h má stále chuť zrychlovat.

Nově tvarovaná sedadla nabízejí lepší boční oporu.


Spolu s motory Drive-E Volvo zároveň uvedlo zcela nový osmistupňový automat Aisin, který svou rychlostí, inteligencí a kultivovaností překonává dosluhující šestistupňový Geartronic o světelné roky. Ve 130 km/h motor na osmičku točí 1900 ot/min a při ustálené jízdě má okamžitou spotřebu 5,8 l/100 km.

Snad i díky automatu, za který se připlácí 56 000 Kč (tuto investici vřele doporučujeme, stejně jako za bixenonové světlomety s automatickou úpravou světelného kuželu v dálkovém režimu), má S60 s D4 stejné zrychlení na stovku za 7,4 s jako D5 Polestar (230 k/470 Nm). Z hlediska kvality, dynamiky i ceny, jež začíná na 854 300 Kč, o 54 600 Kč výš než za 136k pětiválec D3, je D4 pro S60 optimální volba. Hlavně i s automatem!

Kvůli vysokému víku kufru doporučujeme investovat do parkovacích čidel nebo couvací kamery.

Závěr

Nedávno jsem si posteskl, že se mi bude po pětiválci D5 stýskat. Jediné, co mi ale bude doopravdy chybět, je jeho bručivý zvuk. Čtyřválec D4 Drive-E zní totiž obyčejně, dieselově. Ale to je asi tak všechno, co bych mu vytkl. Protože jeho zátah, pružnost a hlavně spotřeba mě dostaly. Stejně jako automat.

Celkové hodnocení

4.5
Cena základního modelu 1 056 300,- Kč
Cena testovaného modelu 1 376 250,- Kč
+
silný, pružný a mimořádně úsporný motor
jízdní vlastnosti na kvalitním povrchu
bezpečnostní systémy
bleskově řadící automat
dynamika
bohatá výbava
-
malý kufr a vstup do něj
omezený rejd předních kol
méně prostorný interiér
výhled z vozu dozadu
nákladný servis





Nahoru

Komentáře

Autokatalog
Volvo S60 D4 163 hp (2013)
Technické informace:
Objem motoru 1984 cm3
Výkon 120 kW
Točivý moment 400 Nm
Zrychlení z 0 - 100 km/h 9,2 s
Spotřeba 4,3 l/100 km
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: