Volvo S60 D5 Polestar R-Design Summum: Švédský kotel
Volvo na své modely nabízí oficiální čiptuning zvyšující výkonové parametry motorů, jenž pro něj připravuje společnost Polestar. Kit Performance jsme si vyzkoušeli v sedanu S60 s nejsilnějším naftovým pětiválcem D5.
Čiptuning je celkem oblíbený způsob, jak zvýšit výkonové parametry motoru, populární je hlavně u naftových motorů. Na trhu je řada šikovných a kvalitních úpravců, nicméně pokud nechcete ztrácet čas zjišťováním referencí, je nejlepší a nejbezpečnější cestou zvolit oficiálního úpravce schváleného výrobcem automobilu. Volvo má na tuto práci společnost Polestar, kterou založila v roce 1996 kvůli angažování v oblasti okruhových automobilových závodů. Jejich sady Performance, což je nový software, který se nahraje do řídicí jednotky motoru, jsou určeny pro přeplňované benzinové motory T4 a T6 a naftové D5. A právě na pětiválci jsme měli možnosti si přínosy továrního čiptuningu vyzkoušet.
Papírově zvedne výkon motoru o 15 k na 230 k, podstatnější je nárůst točivého momentu z 440 na 470 Nm, což už je na přední kola pořádná nálož. Nicméně i díky automatu, širokým 18” zimním pneu Dunlop a plynulému dávkování této síly jsme žádné problémy s trakcí nezaznamenali. Čím nás D5 mile překvapila, je příznivá spotřeba. Výsledných 7,2 l bylo u 230 k motoru milé zjištění.
Tenhle atraktivní a všemi dnes dostupnými bezpečnostními asistenty vybavený sedan s malým kufrem je typický dálniční rychlík, který potřebuje kvalitní povrchy. Díky o 15 mm sníženému sportovnímu podvozku na nich sice v zatáčkách odolává fyzikálním zákonům docela srdnatě, na našich rozbitých cestách je ale jeho pérování až příliš tuhé a hlavně ve vyšších rychlostech nepříjemné.
Závěr
Po zvuku i charakteru naftového pětiválce, který brzy bude nahrazen čtyřválcem, se mi bude stýskat. S kitem od Polestaru je navíc D5 pořádný divoch, který dokáže z levého pruhu německých dálnic vyhnat každého. Navíc i v kombinaci s pomalejším automatem umí být i překvapivě střídmý.
Celkové hodnocení
Cena základního modelu | 1 230 907,- Kč |
---|---|
Cena testovaného modelu | 1 372 850,- Kč |
dynamický design |
silný a pružný pětiválec |
jízdní vlastnosti na kvalitním povrchu |
bezpečnostní systémy |
spotřeba |
na naše silnice příliš tvrdý podvozek |
stísněný interiér |
malý kufr a vstup do něj |
pomalý automat |
omezený rejd |