Škoda Rapid Spaceback 1.2 MPI Ambition
Rapid Spaceback jsme tentokrát vyzkoušeli s nejslabším tříválcem MPI. Má smysl ušetřit několik málo tisíc na vstupní investici oproti 1.2 TSI/86 k?
Rapid Spaceback jsme si už podrobně představili, takže jen krátce zopakujme hlavní změny, které se udály oproti původnímu liftbacku – zavazadelník se zmenšil na 415 l, naopak přibylo místo vzadu nad hlavou, jiné je naladění podvozku a řízení, které má nyní čistě elektrický posilovač. Lépe vypadá i dvoubarevné provedení interiéru, byť spokojit se stále musíte s tvrdými plasty.
Nyní se zaměřme na motor, pod kapotou testovaného vozu totiž úřadovala nejslabší tříválcová jednotka, která má svůj původ v 1.2 HTP. Oproti ní doznal nový agregát některých vylepšení, lépe táhne a je o něco tišší, klasický tříválcový zvuk ale nezapře. Slabší stránkou jsou rozjezdy, kdy se motoru příliš nechce do otáček, a musíte proto hodně šlapat na plyn, spíše to připomíná, jako by byla zatažená ruční brzda.
S tříválcem ve městě udržíte krok i se silnějšími vozy celkem bez problémů. Oproti jednotkám TSI je ale potřeba motor točit často i za hranici 3000 ot/min, poté se ale dynamika dostavuje. Na rozdíl od HTP má motor chuť táhnout i na vyšší převodové stupně, čtyřku i pětku. Na dálnici není problém se na rovince rozjet i přes 170 km/h, přesto ve vyšších rychlostech přílišnou dynamiku nečekejte, už 130 km/h (3900 ot/min) je spíše udržovací rychlost. Největší nevýhodou oproti TSI je vedle nižší kultivovanosti a horší dynamiky především vyšší spotřeba, která se ve městě při vyžadování dynamiky pohybuje kolem 7,5 až 8 l/100 km. Při klidné jízdě se sice lze dostat pod 6 l/100 km, v tom případě ale musíte rezignovat na nějak živější jízdu.
Naladění podvozku je u Rapidu Spaceback velmi příjemné, pérování je měkčí než u prvních rapidů, přesto se náklony v zatáčkách ani celková stabilita nijak nezhoršily. K lepšímu se posunulo i řízení, které je nyní čistě elektrické, zprostředkovává lepší zpětnou vazbu a je i o něco tužší. Při běžné jízdě ale oceníte především to, že auto na nerovnostech neposkakuje.
V případě rapidu jednoznačně doporučujeme připlatit si za motor 1.2 TSI. Oproti MPI je s ním o poznání lepší svezení a cenový rozdíl není velký, v závislosti na výbavě je buď 10 000 Kč, nebo 15 000 Kč. Jen pozor, cenově výhodné výbavy Fresh a vzhledově atraktivní Style Plus si lze pořídit jen s financováním od ŠkoFINu. Oproti liftbacku to výhodnost spacebacku zatím poněkud diskvalifikuje, protože neakční výbavy výhodné nejsou.
Závěr
Rapid se vyléčil z dětských nemocí. Nyní už velmi slušně jezdí, je pohodlný a především prostorný. V provedení Spaceback mu to navíc i velmi sluší. Se základním motorem 1.2 MPI ho ale nedoporučujeme, jednotka 1.2 TSI je výrazně lepší a není o mnoho dražší.
Celkové hodnocení
Cena základního modelu | 317 900,- Kč |
---|---|
Cena testovaného modelu | 406 800,- Kč |
příjemně naladěný podvozek |
velmi prostorný interiér |
velký a dobře přístupný zavazadelník |
přehledná karoserie |
nadčasový design |
relativně slabý motor s vyšší spotřebou |
tendence ke zhasínání motoru při rozjezdech |
výhradně tvrdé plasty v interiéru |
akční výbavy Fresh pouze s financováním od ŠkoFINu |