Chevrolet Trax 1.7DT FWD LT+ vs. Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDiS 4WD Elegance
Robustní, praktické a s možností výběru pohonu předních nebo všech kol. Taková jsou nová malá SUV od Suzuki a Chevroletu. Dokáže SX4 S-Cross 4WD porazit levnější trax s pohonem předních kol i v jiných disciplínách?
Nižší střední třída je v preferencích zákazníků při koupi vozu stále v popředí, dostává však rostoucí konkurenci v podobě druhu, který je podobně velký a drahý, ale individuálnější a všestrannější. Nejmladšími zástupci malých SUV jsou zcela nové Suzuki SX4 S-Cross a od léta dostupný Chevrolet Trax, dvojče již dříve představeného Opelu Mokka.
Vnější design obou aut čerpá hluboko z repertoáru crossoverů. Patří k tomu velká kola, na SX4 17palcová a na traxu až 18palcová. Dále je zde plastová ochrana kolem blatníků a podběhů, jakož i střešní ližiny. Decentně vyšší světlá výška a krátké převisy karoserie jsou rovněž typické pro SUV. V zájmu lepší průjezdnosti na špatných cestách, v lehkém terénu nebo ve sněhu je pro obě auta k dispozici volitelný pohon všech kol. Sílu motoru přenáší automaticky podle potřeby i na zadní kola přes lamelovou spojku, v testu ho má pouze suzuki. Při hodnocení automobilů jsme na tento fakt brali ohled: co získala čtyřkolka při lepší trakci, jí sebrala vyšší pořizovací cena.
Sedadla chevroletu nabízejí dobré boční vedení, k dispozici je také nastavitelná bederní opěrka. Sedí se ve vyšší poloze, což zajišťuje dobrý výhled. Při pohledu dozadu však ruší rozhled široký C-sloupek. V SX4 se zdají být sedadla s hůře tvarovanými sedáky a s menším rozsahem nastavení o něco méně pohodlná. Navzdory opulentnímu panoramatickému střešnímu oknu je ale v autě dost místa na hlavu, k tomu boduje suzuki lepším výhledem vzad přes další trojúhelníkové okno v C-sloupku. Vpředu řidič hledí na klasické ručičkové ukazatele, jakož i na uspořádanou přístrojovou desku se stříbrnými designovými doplňky. Trax se musí spokojit s jednoduchým digitálním rychloměrem, jeho přístrojová deska a výplně dveří jsou rovněž převážně z tvrdého plastu namontovaného spíše lhostejně a málo precizně.
A jak to vypadá vzadu? Zde oba nabízejí to, co se od SUV této třídy očekává. Na lavici s tuhým čalouněním se i dospělí usadí dostatečně pohodlně, asymetricky dělená opěradla se dají v zájmu zvětšení objemu kufru sklopit. Nakládání probíhá bez problémů, otvory zavazadlových prostorů (suzuki 0,430 m3, chevrolet 0,356 m3) jsou široké a plochy pro náklad jsou při sklopených sedadlech téměř rovné. Obě auta bez problému přepraví kočárky, dětské sedačky se bezpečně kotví do sériově montovaných úchytů Isofix, díky čemuž jsou obě vozidla připravena vyhovět rodinným požadavkům.
Do srovnávacího testu dorazili oba rivalové s naftovými motory s výkony 88, resp. 96 kW. Oba zrychlí z nuly na 100 km/h za 10,6 sekundy. Trochu slabší čtyřválec v suzuki se v hodnocení spotřeby i kultivovanosti předvádí lépe než akusticky výraznější turbodiesel v chevroletu. Na tempo 120 km/h stačí motoru 2000/min. Navzdory dlouhému zpřevodování je hluk od motoru a větru prostě příliš velký. Také přehnaně tvrdě naladěný podvozek je na nerovnostech hlučný. V zatáčkách navíc vůz kvůli zmiňovanému tvrdému odpružení nepříjemně odskakuje. V této disciplíně má suzuki jasně navrch.
Jsou však lepší komfort, hodnotnější zpracování a v neposlední řadě vyvážená jízdní dynamika suzuki hodny vyšší ceny? Porovnejme si to. Zatímco základní modely s naftovým motorem a pohonem předních kol jsou si cenou velmi blízko (suzuki 479 900 Kč, chevrolet 471 900 Kč), cenová výhoda Traxu 1.7D s pohonem dvou náprav a v nejvyšší výbavě LT+ (530 900 Kč) je oproti rovnocennému suzuki ve výbavě Elegance (579 900 Kč) skoro 50 000 Kč.
Suzuki SX4 S-Cross má však mimo jiné ve výbavě xenonové světlomety, kožená sedadla, panoramatickou střechu či dvouzónovou klimatizaci. Trax zase může nabídnout multimediální systém MyLink (v nejvyšší výbavě), který se spoléhá na navigační aplikaci BringGo. Ta určuje pozici prostřednictvím připojeného chytrého telefonu (možno využít iOS i Android). Při srovnatelné ceně a výbavě jsou SX4 i trax s variabilním interiérem, vyšší polohou sezení a příplatkovým pohonem všech kol opravdu zajímavou alternativou a velkou konkurencí klasických kompaktů. Podstatně méně slabých stránek však má suzuki.
Závěr
Nová SX4 S-Cross zvítězila především díky lepší výbavě a zpracování i jízdním vlastnostem. Trax boduje prostorem a variabilitou. Komfortem a ovladatelností i výbavou však zaostává.