Škoda Yeti Outdoor 1.8 TSI 4x4 DSG Elegance
Ani ty nejzapadlejší a nejhůře přístupné kouty České republiky nejsou pro modernizovanou verzi nejprodávanějšího tuzemského SUV tabu.
Diesely hrají prim i u yetiho a jsou již notoricky známé. Naším dnešním úkolem je tedy vyzkoušet, jak funguje nové spojení přeplňované osmnáctistovky s dvouspojkovou převodovkou, pohonem všech kol a k tomu všemu ještě v novém provedení Outdoor.
To si oproti „městskému“ ponechalo trochu mohutnější nárazníky. Zaplatíte za něj více, ale také více dostanete. Pohled do ceníku napovídá, že za outdoor (mimochodem toto označení na voze nikde nenajdete) vydáte navíc rovných 20 000 Kč. Je však nejen více „sexy“, ale standardně dostáváte paket pro špatné cesty, který jinak přijde na 5400 Kč, zatmavená zadní boční okna za 5200 Kč, systém kontroly tlaku v pneumatikách za 1900 Kč, vyhřívané trysky čelního skla za 800 Kč, plošky pedálů z ušlechtilé oceli za 2400 Kč a výsuvné ostřikovače světlometů za 3600 Kč. A navíc ještě off-road režim s hill-holderem a systémem kontrolovaného sjíždění svahů.
Outdoor má i přes onen paket pro špatné cesty, obsahující ochranu podvozku, motoru a zesílené brzdové vedení, stejně obstojnou světlost 180 mm. U verze Elegance standardně montovaná 17“ kola trochu prozrazují krátké příčné nerovnosti. Celkově ale lze jízdu označit za pohodlnou a řízení, i díky přesně pracujícímu posilovači, za velmi příjemné.
Přední kola při prokluzu nenachytáte, přenos točivého momentu na zadní je tak bleskurychlý, že práci olejového čerpadla páté generace mezinápravové spojky haldex po rozjezdu nemáte šanci postřehnout. Přenos točivého momentu na jednotlivá kola stejně jako u nové Octavie 4x4 reguluje elektronický systém EDS prostřednictvím přibrzďování kol, jež supluje roli závěrů diferenciálů. Plynulost ještě umocňuje motor 1.8 TSI (s DSG má nově výkon snížený ze 118 na 112 kW) konstantně táhnoucí z nízkých otáček, který se ale rád nechá rozvášnit i do otáček vyšších.
O jeho kultivovanosti se může dieselům (2.0 TDI/103 kW je jen o 10 000 Kč dražší) jen zdát, slabší stránkou je ale spotřeba hodně závislá na jízdním stylu a provozu. Klidná jízda v mimoměstském provozu se dá zvládnout do 8 l/100 km, městské popojíždění však znamená dva i tři litry navíc. Dvouspojkovou převodovku si ale budete chválit, přeřazuje rychle a plynule.
Prostorností kabiny a zejména zavazadlového prostoru za kompaktními SUV yeti zaostává, vyvažuje to však tradičně nadprůměrnou variabilitou s podélně posuvnými a vyjímatelnými zadními sedadly.
Kompaktní rozměry yetiho oceníte nejen na lesní cestě, ale i ve městě. A spolu s nimi i výborný výhled a přehlednost karoserie. Pokud se rozhodnete pro tuto druhou nejlépe vybavenou verzi Elegance, pak se již vyplatí připlatit si paket Elegance plus za 18 000 Kč, jehož součástí jsou i výborné bixenony a přední denní ledky. Lákadlem je i novinka v podobě parkovací kamery za 8000 Kč, díky níž za vozem nepřehlédnete dítě, kámen ani pařez, ale při svých cestách ani nezabloudíte. Dodává se totiž jen v kombinaci s vestavěnou navigací.
Co říci na závěr? Snad jen to, že se osvědčený yeti vlastně příliš nezměnil. A to je vlastně asi ta nejlepší zpráva.
Celkové hodnocení
Cena základního modelu | 704 900,- Kč |
---|---|
Cena testovaného modelu | 836 200,- Kč |
výkonný a kultivovaný motor |
výborná trakce |
přesné řízení |
kvalita zpracování |
variabilita |
malý zavazadelník |
spotřeba |
citlivost na příčné nerovnosti |