Range Rover Sport 3.0 SDV6 Autobiography Dynamic: Rodné pouto
Zatímco minulý Range Rover Sport vycházel z Land Roveru Discovery, současná už má stejnou aristokratickou krev jako velký Range Rover. Vyzkoušeli jsme ji s naftovým šestiválcem SDV6.
Range Rover a Range Rover Sport mají nyní stejnou DNA, jsou totiž postavené na stejném technickém základu, který designéři oblékli na první pohled do stejně střiženého obleku. Některé míry mají totožné, jako rozvor 2,923 m, rozchod 1,69/1,68 m nebo šířku 1,983 m, sport je ale o 15 cm kratší a hlavně o 5 cm nižší. Už druhý pohled však odhalí víc odlišností, sport má zaoblenější křivky a svažující se střechu ve stylu RR Evoque. I tak je to pořádný kus auta, který nad ostatními vyčnívá. A to nejen svou mohutností, jež nás naučila spolu s omezeným rejdem (12,3 m) v podzemních garážích raději hledat dvě volná místa vedle sebe, ale hlavně elegancí a osobitým kouzlem, které u Audi Q7, BMW X5 či Mercedesu-Benz ML prostě nenajdete.
To platí i o interiéru, který má úžasné kouzlo, díky němuž zapomenete i na to, že některé věci se zde daly udělat lépe. Třeba infotainment s navigací. Je už sice rychlejší, logika ovládání mi ale někdy unikala. Třeba zapnutí vyhřívání sedadel vyžaduje dva úkony – nejprve se běžným tlačítkem dostanete do menu vyhřívání, intenzitu topení – zvlášť pro sedák i opěradlo – už ale musíte nastavit přes dotykovou obrazovku. Stejně tak nechápu, proč se musejí v hlavním přístrojovém štítu, tvořeném velkým LCD displejem, zobrazovat údaje palubního počítače v úzkém řádku zcela dole, kde je zakrývá mohutný střed volantu. Přitom mezi rychloměrem a otáčkoměrem je tolik místa. Alespoň že klimatizace se nastavuje klasicky.
Jedinou odlišností proti range roveru je klasický volič sametově řadícího osmistupňového automatu ZF, větší brácha má výsuvné kolečko. Převodovka skvěle vychází vstříc naftovému šestiválci SDV6, jehož 292 k a 600 Nm zajišťují sportu důstojnou dynamiku. I když by mohla být ještě lepší. Díky hliníkové karoserii sice sport dost shodil, pořád ale váží minimálně 2,1 t (v našem případě kvůli výbavě daleko víc), takže nad 100 km/h už není dynamika tak omračující jako při rozjezdu. Také v zatáčkách je i přes velkou snahu aktivního podvozku Adaptive Dynamics znát značná hmotnost vozu v kombinaci s výškou. Na kvalitních silnicích se dá ještě jet docela rychle, na nerovnostech už ale vzduchové pérování nedokáže zkrotit a udržet 21“ kola na silnici. Stejně tak je pérování krátké na propadlé kanály, které karoserie odskáče pořádně tupou ranou. Na dlouhých terénních vlnách se sport pohupuje plavně. Nezapomněl však ani na své terénní geny, světlá výška se pohybuje mezi 200 až 260 mm a součástí terénního systému Terrain Response je i redukční převodovka.
Závěr
Range Rover Sport sice není bez chyb a nepůsobí tak lehkonoze jako třeba Porsche Cayenne nebo BMW X5. Má ale něco, co ostatní luxusní SUV marně hledají – vyzařuje z něj majestátnost a jistá aristokratická nadřazenost. Není to ale nabubřelost
Celkové hodnocení
Cena základního modelu | 2 344 375,- Kč |
---|---|
Cena testovaného modelu | 3 281 079,- Kč |
majestátní vzhled |
luxusní a hodnotný interiér |
sametová převodovka |
jízdní vlastnosti na silnici i v terénu |
slušná spotřeba |
odhlučnění interiéru |
cena |
odskakující 21″ kola |
prostor vzadu |
logika infotainment systému |
stále pocit těžkopádnosti |
drahý servis |