Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Elegance Green Tec: Ekorapid
Ceny na totemech čerpacích stanic nutí motoristy více než kdy jindy přemýšlet o spotřebě zvoleného vozidla. Vyplatí se Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI s paketem Green tec?
Nejméně žíznivým rapidem má být podle škodovácké tabulky speciální model Fresh GreenLine, jenž si má v kombinaci vystačit se 3,8 l nafty na 100 km. Jen o desetinku víc má potřebovat na stovku kilometrů Rapid 1.6 TDI s paketem Green tec, který jsme mohli otestovat.
Slabší ze dvou turbodieselových motorů určených pro rapidy má hrubší chod a je poněkud hlučnější, zvláště pokud si ho poslechneme vně vozu. Do interiéru však jeho hlas doléhá s přijatelnou intenzitou a 90 koní a 230 newtonmetrů točivého momentu, dostupných v rozmezí 1500 až 2500 otáček, dává lehkému rapidu dostatek dynamiky. Pokud vás ovšem někdo zpomalí, tak zpět do tempa se nejen v táhlém stoupání dostanete jen přeřazením o stupeň níž. Je tedy třeba se smířit s častějším kontaktem s řadicí pákou. Delší zpřevodování také nevyhoví každému, nicméně úsporný provoz je přitažlivý. K laboratorním číslům spotřeby jsme se přiblížili jen při klidné jízdě po okreskách, ale průměr v testu (4,4 l/100 km) vlastně nebyl daleko od oficiálního čísla. Dosažená hodnota se mi tedy jeví přijatelná.
Připomenu, že kdo bude hledat v Rapidu Spaceback víc prostoru než v liftbacku, bude zklamán, protože kratší karoserie snížila objem kufru oproti dříve narozenému sourozenci o 135 l. Ten klesl na 415 l, což je sice nad průměrem třídy (380 l), ale již docela těsně. Na zadních sedadlech jsem však neměl pocit, že bych byl prostorově ošizen, za svou sedačkou jsem se pohodlně posadil a ještě zbyl prostor mezi koleny a opěradlem. Chvála zazní na délku. Dva vzadu nemají se šířkou problém, ale kdo se posadí místo loketní opěrky, cestu si „užije”. S prostředním místem se stejně moc nepočítá, středová opěrka hlavy je dokonce za příplatek 1000 Kč.
Oproti liftbacku se zlepšilo naladění zadní nápravy, čímž se zvýšila stabilita vozu při brzdění a nájezdu do zatáček. Také se výrazně zmírnily rány od zadních kol při přejezdu nerovností. Pochválit mohu i zlepšené a zpřesněné řízení. V interiéru tento pokrok podtrhuje i použití tříramenného volantu z octavie.
Cena vozu ve výbavě verze Elegance, která dostala navíc řadu příplatkových prvků (mj. tempomat, parkovací asistent, navigace Amundsen a paket Elegance Plus), se blíží k půl milionu. Ekologizovaný rapid mne svou spotřebou sice uspokojil, ale musím si klást otázku, kdo dá o téměř 60 000, resp. 30 000 Kč navíc oproti motorům 1.2 a 1.4 TSi kvůli úspoře cca jednoho litru na 100 km. A zda ho, pokud zaplatí tolik za rapid, úspora může zajímat.
Závěr
Spaceback vyhlíží dobře a jeho řešení jsou praktická. S naftovým tédéíčkem se mi jeví vhodný s nižšími stupni výbavy nejspíš do firemních flotil, kde se kvůli velkému objemu najetých kilometrů investice do dražšího naftového motoru.
Celkové hodnocení
Cena základního modelu | 418 900,- Kč |
---|---|
Cena testovaného modelu | 474 900,- Kč |
Spotřeba, komfortní podvozek, přesné řízení a řazení, možnost individualizace modelu. |
Vyšší cena testované verze, některé příplatky i k nejvyšší verzi Elegance, bez mezipodlahy hluboký zavazadelník. |