Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Honda Civic 7. generace - Změnil zažité klišé

Bazar

Od 3. až do 6. generace byl Civic vnímaný jako sportovní alternativa k etablovaným kompaktům. Pak ale přišel podzim roku 2000 a s ním Civic, jaký tu dosud nebyl.

Autor:Tomáš DusilFoto:

Namísto nízkého štíhlého vozu se sportovními křivkami tu bylo něco, co spíše než kompakt připomínalo tehdy nově se rodící kompaktní MPV. Nezvykle vysoká karoserie s krátkou přídí a ostře seseknutou zádí opravdu segment C příliš nepřipomínaly. O něco lépe na tom bylo třídveřové provedení, které dorazilo s několikaměsíčním zpožděním.
Trochu jinak jsou na tom sedan a kupé, které však na našem trhu hrály pouze okrajovou roli, neboť prvně jmenovaný pocházel z USA, ten druhý pro změnu z Japonska, později pak dokonce z Turecka. Pokud zůstaneme u hatchbacků, pak ten s paterými dveřmi vyniká i na dnešní poměry velmi dlouhým rozvorem náprav 2680 mm. U třídveřové verze, snad aby výrobce podtrhl její sportovnější charakter, byl rozvor zkrácen na stále solidních 2575 mm.

Inovace i v kabině

Podobné rozčarování panovalo rovněž v kabině. I tady byl znát silný vliv vozů MPV, a to zejména umístěním řadicí páky hned vedle volantu. A zatímco toto řešení lze kvitovat, omezené možnosti pouze výškového nastavení sloupku řízení již přejít nelze. I v nejnižší poloze byl volant stále dost „naplocho“, podobně jako v dodávce či autobusu. Přitom Hondy v minulosti kolmými sloupky řízení prosluly.
Jinak je interiér přímo ukázkově vyřešený. Absence středového tunelu znamená plus pro zadní cestující. Ač je vůz poměrně vysoký, zejména u třídveřové verze se sedí příjemně nízko, jako ve sportovním voze. Pouze prahy jsou opravdu široké, což znesnadňuje nastupování.
Pohled na střední panel u různých vozů odhalí nesrovnalosti v rozmístění ovladačů ventilace. Někde jsou vertikálně, jinde horizontálně. Zde rozhoduje, zda vůz používá poloautomatickou klimatizaci, nebo klasickou manuální. Dále hraje roli, zda jde o vůz před modernizací, nebo po ní. U vozů vyrobených do roku 2004 bývá klimatizace občas nefunkční z důvodu praskajících kondenzátorů. Od uvedeného data se již problém nevyskytuje.

Seznam kapitol

Klepání patří k bontonu

Příchod 7. generace Civicu jako by signalizoval novou éru u značky Honda. Nešlo jen o výše popsaný design a potažmo koncept celého vozu, nýbrž i o dílčí konstrukční celky, mající vliv na samotnou jízdu. Malá revoluce se udála vpředu. Od 4. generace nabízená a neustále cizelovaná přední lichoběžníková náprava tady ustoupila mnohem jednoduššímu modifikovanému McPhersonu.
O tom, že s ním Honda měla pramálo zkušeností, svědčí četné problémy, které si majitelé s přední nápravou užili. Do roku 2003 náprava všemožně vrzala a klepala. Provedené úpravy tento neduh eliminovaly, ale pouze částečně. Stále platí, že životnost silentbloků, čepů a zejména horního uložení tlumičů, které se u lichoběžníku v této podobě nepoužívá, je spíše podprůměrná. Rovněž brzdy, zejména u vozů před rokem 2003, nemají valnou trvanlivost a navíc nejsou příliš účinné.
Zadní náprava se naštěstí drží víceprvkové konstrukce, byť jiné než u 6. generace. Ta je naštěstí bezproblémová.

Seznam kapitol

S novým posilovačem

S odchodem lichoběžníku se do věčných lovišť odebral také hydraulický posilovač řízení. Nahradil jej v té době stále častěji vídaný elektromechanický, se servomotorem na sloupku řízení. Tomu nechyběla přesnost a v porovnání s předchozí generací také strmost, avšak s citlivostí to už tak slavné nebylo. Ani Civic navíc nebyl prostý neduhu první generace těchto systémů, u nichž rychlé točení volantem způsobovalo tuhnutí řízení.
Horší je, že čas ukazuje, že ani se spolehlivostí na tom tento systém není nejlépe. Rozsah problémů sahá od nefunkčních elektromotorů přes vůle v převodce až po vůle v horním uložení hřídele sloupku řízení. Pokud k tomu dojde, oprava se může prodražit, neboť servisy mění celý sloupek.

Seznam kapitol

Berte „benzin“

Z použitých motorů je asi nejlepší volit ty zážehové. Dvoulitr, zejména ten ve spojení s Type-R, se vyskytuje dost vzácně. Přesto i zvýšeným nárokům na svezení a dynamiku bezpečně vyhoví i menší 1.6. Jedná se o poslední evoluci motorů řady D, která Civic doprovází už od 4. generace. Vzhledem k rozvodu OHC zde použitá soustava VTEC II neumí natáčet vačkový hřídel, takže pracuje, jak je u VTEC po léta běžné, se dvěma různými vačkovými palci.
Motor je to přiměřeně jednoduchý a hlavně spolehlivý. Pouze po 120 tisících km vyžaduje výměnu rozvodů a nejlépe každých 40 000 km kontrolu ventilové vůle. V kupé a sedanu byla nabízena i větší verze o objemu 1,7 l, jež je známá především z řady HR-V. V nabídce byly dvě verze. Slabší s 88 kW a nižším kompresním poměrem a výkonnější s 92 kW, vyšší kompresí a systémem VTEC podporujícím spalování chudé směsi. Naopak na chvostu stojí opět odvozená 1.4, která ale na rozdíl od 1.6 a 1.7 nemá VTEC a jako jediná může být spojena s převodovkou typu CVT. Ta, jak je u Hondy zvykem, pracuje namísto s hydrodynamickým měničem momentu s rozjezdovou třecí spojkou. Nejen ta podléhá opotřebení, nýbrž ani celá převodovka není dimenzována na životnost vozu.

Seznam kapitol

Zbláta do louže

V předchozím Civicu byl nabízen vznětový motor pouze ve spojení s britskými 5dv. liftbackem a kombi Aerodeck. Ty nejenže vznikaly v Anglii, nýbrž jde vlastně o paralelu s Roverem 400 2. generace (řada HHR). A právě to byl důvod zástavby dieselu, který byl rovněž od Roveru (motor série L). Ač na něj „hondaři“ na rozdíl od nadšenců do vozů Rover nevzpomínají zrovna s láskou, v zásadě šlo o odolnou, byť nepříliš kultivovanou pohonnou jednotku.
V recenzovaném Civicu již motor Roveru nenajdete. Jeho místo supluje jednotka od Isuzu, dobře známá z Opelů. Motor to však není právě nejzdařilejší. Je hlučný, jako býval starý Rover, a to navzdory použití Common-Railu od Densa. Hlavně však se mu nevyhýbají některé vrtochy, takže jeho volba je tady racionálně těžko ospravedlnitelná. 

Seznam kapitol





Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: