Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Peugeot 406 - Stárne s grácií

Bazar

Peugeot 406. Mnozí na něj dodnes s láskou vzpomínají, jiným stále vcelku dobře slouží. Pravdou je, že 406 s léty prokazuje své kvality. Škoda, že Peugeot již taková auta nedělá. A nebo že by zase ano?

Autor:Tomáš DusilFoto:

Slibná se zdá být v tomto ohledu 508, byť se výraznějšího rozšíření, alespoň u nás, zatím nedočkala. Zatímco design vozu se držel tradičního receptu, po technické stránce vůz prodělal doslova veleskok. Dříve užívaná choulostivá zadní náprava s dvojicí torzních tyčí ustoupila mnohem sofistikovanějšímu řešení v podobě kinematicky skvělého víceprvku se čtveřicí ramen na každé straně a vinutými pružinami.


Jízdní vlastnosti vozu se touto změnou dále vylepšily, byť 405 patřila v této oblasti na špičku nejen svého segmentu. Její občas přetáčivé manýry ovšem některým řidičům nevyhovovaly a to se s příchodem 406 změnilo. Přesto k tomu i u ní může dojít. Jak se ukazuje, množství ramen a jejich silenbloky sice vydrží hodně, ne však věčně. Problémy spočívají jednak v tzv. excentru, jež se nachází na jednom z příčných ramen. Je-li zde vůle, vůz se pak může v zatáčkách chovat nestabilně, a tedy přetáčivě. I Peugeot 406 může mít zadní kola tzv. „do A“. To za předpokladu, že jsou vymačkané silentbloky uložení podélných ramen. V druhovýrobě nejsou k mání, takže nezbývá než je koupit v originále. K jeho ceně zhruba 2000 Kč za kus je ovšem třeba připočítat ještě cenu za geometrii, která je tady nezbytná. I ta však má v případě 406 svá specifika. Je třeba ji seřizovat v předem stanovené světlé výšce vozidla. Pokud to servis nedodrží, nebude geometrie zadních kol správně nastavená.

Vrtošivý hliník

S příchodem 406 se poprvé objevily modernizované zážehové motory řady XU, dobře známé z předchůdce. Hlavní změna spočívala v zavedení dvouvačkové hlavy válců a 16 ventilů. Až na nepovedenou sérii ve značné míře konzumující olej (roky 1997 a 1998) jde o spolehlivé a odolné motory. Jak menší 1.8 (XU7), tak i větší dvoulitr (XU10) ale mají výrazně sportovní charakteristiku, která si příliš nerozumí s vysokou hmotností 406. K tomu, aby motory něco předvedly, potřebují otáčky. To je v krutém rozporu s původní osmiventilovou verzí, která ve dvoulitrové verzi nabízela i v ještě větší 605 příjemnou a relaxovatelnou jízdu. V malé 405 pak byla vyloženě dynamická. Nejlepším zážehovým motorem tak byla vzácně se vyskytující osmiventilová verze dvoulitru, dopovaná nízkotlakým turbo-
dmychadlem (XU10 J2TE). Jejích 235 N.m dostupných už ve 2500 min-1 ostře kontrastovalo s 16ventilovými verzemi. Jízdní projev této 406 je tak zcela suverénní.
Změna přišla s modernizací v roce 1999. V něm Peugeot představil zcela nové zážehové čtyřválce řady EW. Litinový blok nahradil hliník, konfigurace rozvodů zůstala zachována, stejně jako papírové parametry. Dřívější spolehlivost a odolnost XU ale byla ta tam. Motory řady EW jsou proslulé vysokou spotřebou oleje a tzv. překroužkování ne vždy pomůže. Někteří tvrdí, že problém tkví se ztvrdlých guferech ventilů.

Seznam kapitol

Cesta ke Common-railu

Vznětové motory Peugeotu jsou vyhlášené svojí spolehlivostí a odolností. V době příchodu na trh nebyly moderní Common-Raily ještě k dispozici, takže vůz zdědil diesely ze svého předchůdce v podobě 1.9 TD. Více dynamiky, ale také problémů může přinést větší, tříventilová 2.1 TD. Po jízdní stránce je skvělá, žel ve 406 existuje pouze ve verzi s plně elektronickým Lucas EPIC. Jeho hlavním neduhem je netěsnost, což se v kabině projeví zápachem nafty. Koupi takové 406 si dobře rozmyslete, neboť oprava může být docela drahá, klidně až 25–30 tisíc Kč, a tedy vzhledem ke zbytkové ceně vozidla skoro nerentabilní.
V roce 1999 byly popsané diesely nahrazeny novou generací DW, a tedy HDi. Menší dvoulitr existoval ve dvou výkonových verzích. Ta slabší, obraná
o turbodmychadlo s proměnnou geometrií dokázala po celou dobu produkce vystačit bez filtru pevných částic. Výkonnější verze jej mít může, stejně jako větší dvouvačková 16ventilová 2.2 HDi. Zmíněný filtr tady pracuje s aditivy, jak už jistě víte, a je třeba je pravidelně doplňovat. Cena filtru je dnes již také mnohem příznivější, a to zásluhou výměného (exchange) systému servisů PSA, kde vám za starý filtr dají nový, či lépe řečeno odborně vyčištěný.

Seznam kapitol





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: