Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Hlavní nepřítel Golfu: Ford Focus

Bazar

Příchod 1. generace Focusu způsobil doslova poprask. Na dlouhá léta se stal nejlepším kompaktním vozem s dodnes úžasnými jízdními vlastnostmi.

Autor:AutohitFoto:

Je to už historie, ale traduje se, že vše u modrého oválu odstartovalo poslední vydání Escortu. Když v roce 1990 vyjelo, nebyly reakce odborné veřejnosti zejména na západ od našich hranic zrovna lichotivé. Byl totiž příliš průměrný v mnoha oblastech, v některých pak dokonce podprůměrný. Následný obrat u Fordu přinesl skvělé původní Mondeo, výrazně modernizovanou Fiestu z roku 1996, od ní odvozené kupé Puma a v roce 1998 první Focus. Všechna tato auta se stala v řadě oblastí špičkou svých tříd. Focus se měl původně jmenovat Ikon, avšak vzhledem k tomu, že bylo nové jméno vyzrazeno ještě před oficiální premiérou, rozhodlo se vedení Fordu pro změnu označení.

Jako ve sportovním voze
Pokud opomeneme ve své době moderní tvary diktované stylem New Edge design, pak největší chloubou vozu byl jeho podvozek. Věřte nebo ne, ale to platí v zásadě dodnes. I 10 let starý zapůjčený exemplář s karoserií kombi a vznětovým motorem předváděl na silnici neuvěřitelné věci. Citlivostí a ovladatelností (či řiditelností, chcete-li) dokáže starý Focus zahanbit řadu moderních aut nejen své třídy. A to ne na úkor kvality jízdy, která je rovněž skvělá.
Je to zásluhou zadní čtyřprvkové nápravy, známé jako Control Blade. Focus byl prvním evropským kompaktem, který toto nabízel. Jen dodávám, že třeba francouzští výrobci či Opel jej nemají v kompaktní třídě dodnes.
Ač je podvozek řešen robustně, přesto s léty nějaké vrtochy má. Zejména ložiska zadních kol nevynikají životností, a to ponejvíce u verze kombi. Jejich výměna naštěstí není drahá.


Přesvědčivá šestnáctka
Pokud se o původní Focus zajímáte, doporučujeme zvolit zážehové motory. Nejmenší 1.4 a od ní odvozená 1.6 jsou motory řady Sigma, obchodně nazývané Zetec-S. Najdete je v modifikovaných verzích na Fordech dodnes, byť pod označením Duratec, případně s turbodmychadlem a přímým vstřikem EcoBoost. S jejich vývojem významným způsobem pomáhala Yamaha a je to na nich vidět. Vyznačují se hliníkovým blokem s litinovými vloženými válci. Dva vačkové hřídele pohání ozubený řemen. Z hlediska jízdy jsou tyto motory dodnes úžasné. Je to i zásluhou pečlivě navrženého sacího potrubí, které je hodně dlouhé. Tím se zlepšuje pružnost v nízkých otáčkách. Běžné verze s 1.6 mají poměrně dlouhé převody, takže na trojku umějí jet až 150 km/h. To je příjemné, pokud cestujete sami, již méně, pokud vůz naložíte rodinou. To se mu pak v dálničních kopcích zrychlovat moc nechce. Jinak je tomu u lehce sportovní verze Trend. Poznáte ji podle výrazněji tvarovaných sedadel, stříbrného potahu hlavy řadicí páky či světlého podbarvení přístrojového štítu. Jeho součástí je také takzvaný GEM (Generic Electronic Module). Ovládá množství elektrické výstroje, od stíračů přes přístrojový štít, centrální zamykání až po airbag. Když selže, ve voze skoro nic nefunguje. A bohužel se to občas stává, a to výhradně na motorech Sigma. Na vině je jeho rušení zapalovacími svíčkami. Řešením je modifikace upevnění kabelu snímače teploty spolu s kabelovým svazkem motorového prostoru.Trend byl nabízen pouze jako hatchback, přičemž v jeho případě je 1.6 spojena s kratšími převody, takže nabízená dynamika je vzhledem k výkonu 100 koní neuvěřitelná. Spolehlivost Zeteců-S je odpovídající. Pozor si dejte na správný olej a jeho včasné výměny. Měl by to být SAE 5W-30. Kdo použije hustší, riskuje dokonce zadření motoru.


ZeteC z mondea
Větší motory 1.8 a 2.0 pocházejí ještě ze starší řady Zetec-E, původně vyvinuté pro první Mondeo. Ani ty nejedou špatně, byť spotřeba u nich patří spíše k vyšším. Na rozdíl od Zeteku-S mají litinový blok motoru. U dvoulitru pozor na přítomnost dvouhmotového setrvačníku, který stejně jako u dieselů nemá zrovna příkladnou životnost. Menší motory jej nemají.


Vznětové motory slabinou
Asi největší slabinou Focusu jsou kromě průměrné kvality interiérových plastů vznětové motory. Ty pocházejí z řady Kent, přičemž jejich zvláštností byla v době vzniku litinová hlava válců, která obecně ráda praská. Motory Focusu však mají od začátku přímé vstřikování, které její tepelné namáhání výrazně snižují. Do roku 2001 nesly agregáty označení TDDi. Dodávka paliva byla u nich realizována pomocí rotačního čerpadla. Tím je zde nechvalně proslulý Bosch VP44. Stejné používá také šestiválec 2.5 TDI koncernu VW. Když se nezadře jeho přesuvník, zcela jistě mu do 200 000 najetých km shoří výkonový stupeň. Na opravu čehokoliv si připravte minimálně 20 000 Kč. A to jsou peníze, které u ojetin v ceně do 100 000 Kč nechce jen tak někdo vydat. V uvedeném datu dostal motor nové vstřikování Common-Rail a označení TDCi. Bohužel ani s ním si moc nepomůžete. Stačí napsat, že se jedná o radiální konstrukci od Delphi, tedy stejnou jako na Mondeu 2. generace. Že má tohle čerpadlo již ze samotného principu nízkou trvanlivost výtlačné části, ví dnes už i malé dítě, zajímající se o auta…
První Focus může být v současnosti až 14 let starý. Vzhledem k tomu se při jeho koupi vyplatí hledat také korozi. Tou bohužel trpí i ostatní Fordy z té doby, přičemž nejčastěji se objevuje v oblastech skla pátých dveří či na spodních hranách těch bočních.  






Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: