Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Bazar: VW Golf III

Bazar

Třetí generace VW Golf je i přes svůj značný věk stále populární, a to zejména mezi zájemci o nejlevnější ojetiny. V dobách největší slávy měl tento vůz ve své třídě jen málo konkurentů. V roce 1991, kdy byl představen, totiž přinesl nevídanou technickou úroveň.

Autor:AutohitFoto:

Zatímco druhá generace německého bestselleru a idolu mnoha západních motoristů se svými hranatými tvary jasně odkazovala na předchůdce, přinesla třetí generace v roce 1991 v tomto směru zlom. Vzhled vozu se výrazně zaoblil a celkové rozměry mírně zvětšily. Přesto vůz stále působil jako Golf, byť o poznání modernější.

Mnohem důležitější byla ve své době nesmírně propracovaná konstrukce, díky níž vůz získal titul Auto roku 1992. Je to zvláštní, ale první roky výroby byl Golf III na západě spíše terčem stížností než chvály. Důvodem byl fakt, že v té době už i VW začínal trochu šetřit, což se odrazilo na kvalitě produkovaných modelů.

Mimochodem stejný dojem tehdy vyvolávalo i glorifikované BMW řady 3 E36. Kdo by to byl řekl? Naštěstí Volkswagen včas zareagoval a kvalitu časem zlepšil. Díky tomu a jistě i zásluhou nové doby se do obecného povědomí zejména v našich končinách uvedené zaspání nestačilo zapsat.

Nejbezpečnější vůz
Golf III dodnes zaujme, samozřejmě v odpovídajícím stavu, úrovní pasivní bezpečnosti při nárazu. Jeho karoserie je subjektivně podobně tuhá jako na nových autech. Prahy připomínají traverzy a nosníky v motorovém prostoru jakbysmet. V nárazovém testu rychlostí 56 km/h vedeném polovinou přídě proti betonovému bloku si Golf odnesl vynikající hodnocení. Od roku 1992 navíc může mít dvojici airbagů, z nichž ten u spolujezdce zabere už tak nevelkou odkládací schránku.

Nepřesvědčivé motory
Oč více pozornosti věnovali tvůrci vozu jako takovému, o to méně nabízeným motorům. Paleta těch zážehových začínala 1.3 s výkonem 40 kW. Trochu málo na vůz vážící 1150 kg. Totéž platí o větší 1.4 se 44 kW. Po ní následovala překvapivě až 1.8. Ta s centrálním vstřikováním nabízela celých 55 kW.

Takto beznadějně slabý motor v té době jen tak někdo nepředvedl. Jen pro srovnání, francouzské značky nabízely stejný (v případě Renaultu i o něco vyšší)  z 1.4! Až teprve verze s vyšší kompresí a se 66 kW byla a je jízdně trochu zajímavá. Naštěstí 55kW verzi brzy nahradila modernější 1.5 se stejným výkonem, dobře známá z naší Felicie.
Uvedené agregáty jsou sice výkonově slabé, avšak nesmírně dlouhověké.

Navíc díky solidním točivým momentům a spodové charakteristice se mnohým může zdát, že i docela jedou. Opotřebení tyto agregáty téměř neznají, a tak k těm nemnoha závadám patří zvýšená spotřeba oleje z důvodu ztvrdlých gufer ventilů. Asi nejhorší závadou, která vás může potkat, je propálené hlavové těsnění či zanesená hydraulická zdvihátka vymezující vůli ventilů. Pozor také na pravidelnou výměnu ozubeného řemenu nejlépe spolu s vodní pumpou.

Golf za milion
Základní verze Golfů III dnes vyhledávají nenároční motoristé s nízkým rozpočtem. Golf byl však vždycky také předmětem fandovství a třetí generace na tom není jinak.
Už od samého začátku existuje známé sportovní GTI. Pohon této verze byl svěřen zážehovému dvoulitru s originálním vstřikováním Digifant (volkswagenská obdoba Motronicu). Výkon 85 kW nevypadá nic moc, avšak motor neuvěřitelně rychle reaguje na přidání plynu, má sonorní zvuk a lehce se vytáčí. A ve středních a nízkých otáčkách je dynamika vozu překvapivá, v těch vysokých tak nějak očekávaná vzhledem ke koncepci.

Kdo chtěl i v tomto ohledu maximum, musel si počkat do začátku roku 1993, kdy dorazila verze GTI 16V. Stávající dvoulitr známý již z Passatu B3 či Corrada 16V dostal namísto mechanicko-elektronického vstřikování K-Motronic vyspělejší již zmíněný Digifant, což přineslo výkonový bonus 10 kW na konečných 110 kW. Motor je to dodnes neuvěřitelný tím, jak zabírá v nízkých otáčkách a jak dokáže stále více a více táhnout až do těch úplně nejvyšších. Holt zástupce zlaté 16ventilové éry 90. let.

Tou největší peckou byl ovšem příchod Golfu za milion. Ano, tolik korun tehdy stála špičková verze VR6 poháněná nezvykle úzkým šestiválcem. Verze o objemu 2.8 nabízela 128 kW, větší 2.9 dokonce 140 kW. Výkonový bonus v jejím případě ovšem sebral pohon všech kol Syncro, realizovaný viskózní spojkou.

V současnosti je „Verun“, jak jsou přezdívány VR6, už docela málo, a to vinou velkých provozních nákladů. Na vině je značná choulostivost motoru, kde ani rozvody hnané dvojicí řetězů (jsou na opačné straně) nezaručují dlouhodobější přežití.

Hledejte TDI
Pakliže po Golfu III koukáte, vyplatí se připlatit za úžasnou 1.9 TDI. Ta měla právě zde svoji premiéru, a to v roce 1993. Výkon 66 kW plně stačí, a komu je to málo, může zkusit hledat výkonnější 81 kW, jejíž turbodmychadlo má proměnnou geometrii. Ta však byla vyráběna krátce, od roku 1996.

Známou a již mnohokrát popsanou zradou motorů TDI, jakož i původních dieselů 1.9, je špatně řešený spoj spodní řemenice s klikovým hřídelem, násobený absencí volnoběžky v řemenici alternátoru. Mnoho motorů se tak potkalo. Dnes to však již bude původním majitelem vyřešené.  






Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: