Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Peugeot 405

Bazar

Ojeté automobily francouzského původu se obvykle dostanou za poměrně příznivou cenu. O to příjemnější pocity očekávají toho, kdo si pořídí Peugeot 405.

Autor:AutohitFoto:
Jeden z automobilových odborníků před časem řekl: „Po zkušenostech s Peugeotem 405 jsem usoudil, že lepší automobil pro řidiče už nelze vymyslet.“ Tento typ dokázal zaujmout nejednoho zájemce o slušný vůz střední třídy, neboť spojuje vynikající ovladatelnost s dobrými jízdními výkony a spolehlivostí. A není jistě náhoda, že právě „čtyřistapětka“ získala titul Vůz roku 1988.
Stejně jako jiné populární „ojetiny“ VW Passat, Audi 80 a BMW trojkové řady patří i Peugeot 405 do segmentu D. Je dostatečně velký, aby své posádce poskytl slušný komfort, a zároveň dostatečně malý, aby nebyl v provozu příliš náročný na spotřebu paliva.

Po francouzsku

Design „čtyřistapětky“ se nese plně v duchu osmdesátých let, nicméně tvarování jeho karoserie vypadá dodnes celkem elegantně – také proto, že tvůrcem je italské studio Pininfarina, stálý stylistický partner automobilky Peugeot.
Pracoviště řidiče je uspokojivě prostorné, i když pro vyšší osoby nemusí stačit rozsah podélného nastavení sedadla, jež ale na druhé straně potěší pohodlím a pevným bočným vedením. Přístrojová deska v modelech vyrobených do května 1992 vypadá velmi neotřele
– samotná armatura má i na dnešní zvyklosti poměrně líbivý tvar, přičemž „kaplička“ a výdechy klimatizační jednotky jsou lehce vyvýšeny nad přístrojovou deskou. Na vozech pozdějšího data výroby vypadá deska konvenčněji, a proto se zdá modernější. Volant s nastavitelným sklonem zajišťuje výborný výhled na přístroje pro řidiče prakticky všech tělesných proporcí. Pokud jde o sloupek řízení, ten je veskrze staromódní, i když samotný věnec volantu padne dobře do ruky. Jak bylo zvykem u všech francouzských vozů, houkačka se ovládá páčkou. Kombinace přístrojů je velmi lakonická: dva velké číselníky (v levnějších verzích jsou místo otáčkoměru instalovány hodiny) a dva menší. Uprostřed je blok kontrolek, jejichž existenci si řidič uvědomí teprve tehdy, až začnou svítit.
K zadním sedadlům nemáme žádné výhrady a často zdůrazňovaný „dvoumístný“ charakter zadní části vozu se nezdá být zcela adekvátní: místa je dost i pro tři osoby, přestože uprostřed se nesedí příliš pohodlně. Je tu ale závažnější nedostatek: v některých verzích tohoto Peugeotu chybí možnost sklopit zadní sedadla.
Víko zavazadlového prostoru se snadno zvedá až do prakticky svislé polohy. Samotný „kufr“ je na danou třídu vozu poměrně velký a jeho základní objem činí 0,470 m3. A ještě jedno typicky francouzské řešení: náhradní kolo je uloženo pod zádí automobilu. Na první pohled se to zdá být výhodné, protože při defektu není potřeba vykládat zavazadla. Nicméně v deštivém počasí je tato procedura nepříjemná už proto, že vůz nemá příliš velkou světlou výšku. Zajímavým způsobem se otevírá kapota: lze ji zafixovat v průběžné poloze a otevřít takřka do svislé polohy.

Seznam kapitol

Vyhoví všem

Ke dvěma verzím karoserie výrobce „čtyřistapětky“ nabízel na výběr celkem osm typů motorů. V počátečním období produkce se do tohoto vozu montoval dokonce 1,4litrový zážehový agregát o výkonu
51 kW (69 k) s karburátorem a 55 kW (75 k) se vstřikováním paliva. Upřímně řečeno, pro tento automobil nestačí ani motor 1,6 l/65 kW (89 k), přes-tože vozu zajišťuje solidní rychlost 185 km/h (to pochopitelně platí pro nový automobil v ideálním stavu). Zdá se, že očekávané jízdní výkony může Peugeotu 405 zaručit pouze 1,8l zážehový čtyřválec s výkonem 74 kW (100 k), který též přispěje k plnému využití všech vlastností podvozku. Kromě toho byly v nabídce také benzinové 1,9l jednotky o výkonu od 77 do 81 kW (105-110 k), po roce 1992 dokonce i „dvoulitr“ 89 kW (121 k) a tři vznětové agregáty: atmosférický o výkonu 50 kW (68 k) a dva 68kW (92k) turbodiesely.
Nejsilnější verze pohonných jednotek jsou vybaveny šestnáctiventilovou technikou. Model Mi16, který se vyráběl od roku 1989, byl osazen 1,9l motorem o výkonu 108 a 116 kW (147 a 158 k), převodovkou s pěti „krátkými“ rychlostními stupni, zavěšením kol na zkrácených pružinách a tužšími tlumiči. Tento model byl k mání také s pohonem všech čtyř kol, ale na rozdíl od běžné „čtyřkolky“ s motorem 1,9 l měl model Mi16 závěr mezinápravového a zadního diferenciálu. Peugeot 405T16 byl zkonstruován pro Rallye Paříž-Dakar. Turbodmychadlo umožnilo zvýšit výkon motoru na 144 kW (196 k) a točivý moment na 196 N.m. Agresivně tvarovanou karoserii vhodně doplnila kola s pneumatikami 205/50 ZR 16, vyrobená speciálně pro tento model. To všechno umožnilo poměrně těžkému sedanu zrychlit na 100 km/h za pouhých 7,1 s a vyvinout maximální rychlost 230 km/h.
Peugeot 405 je automobil, jehož chování lze odhadnout s naprostou přesností. Nezávislé zavěšení všech kol s relativně velkou vůlí a dlouhý rozvor náprav zaručují vynikající komfort jízdy. Nicméně v modifikacích bez posilovače řízení, přestože převodový poměr je zvolen velmi dobře, se ruce unaví mnohem dříve. V normálním režimu řízení si však řidič absenci posilovače sotva uvědomí, snad pouze při parkování.

Seznam kapitol

Spolehlivé služby

„Čtyřistapětky“ vyrobené dříve mají vesměs karoserie v dobrém stavu. Problémy jsou stejné jako u všech ostatních automobilů: podběhy a spodní části prahů dveří. Peugeot 405 je velmi spolehlivý a není náhodou, že zrovna on dostal přezdívku „francouzský Mercedes“. Naprostá spolehlivost motorů, zvláště vznětových, je všeobecně známá, byť ani nynější benzinové agregáty takřka nemají chyby. Velkou pozornost je třeba věnovat chladicímu systému, neboť hliníkový motor je velmi citlivý na přehřívání. Deformace hlavy válců nebo posunutí bloku – takové mohou být důsledky byť i jen krátkodobé práce v režimu, kdy se chladicí kapalina dostane do varu. Ostatně v automobilu není k dispozici expanzní nádržka. Hladina chladicí kapaliny se stanoví podle dvou destiček v hrdle chladiče.
Automobily vybavené karburátorem není těžké udržovat v provozu vlastními silami, avšak motory s přímým vstřikováním paliva vyžadují autorizovaný servis. V různých motorech a vozech odlišných roků výroby lze najít vstřikovací systémy Bendix, Bosch a Magneti-Marelli. Nejsložitější a zároveň nejméně spolehlivý je systém Bendix, který se však příliš často nevyskytuje. Naopak nejlepší a nej-modernější je zařízení Bosch Motronic. K větším poruchám dochází poměrně zřídka: zpravidla se týkají snímačů a vakuové hadice, příliš dlouho nevydrží ani potenciometr škrticí klapky.
Převodovky (jak ručně řazená, tak i samočinná) jsou absolutně spolehlivé agregáty, kterých si prakticky nemusíme všímat. Základní potíže mohou vyplynout z prosakování oleje těsněním a z opotřebování ložiska hřídele. Na přední nápravě jsou slabým místem pouzdra tlumičů, ložiska podélných ramen a silentbloky. Na druhé straně takřka bezporuchové jsou kulové čepy, tlumiče a koncovky spojovacích tyčí řízení.

Seznam kapitol

Historie modelu

Peugeot 405 má dva typy karoserie: sedan a kombi. Ten druhý vypadá ze stylistického hlediska kompaktněji a méně staromódně. V evropských továrnách Peugeotu byla jeho výroba ukončena v roce 1995, nicméně model se dodnes vyrábí s 1,6l motorem v Íránu a s jednotkami 1,9 a 2,0 l v Argentině a Egyptě. Na hlavním výrobním pásu se tento model udržel déle než sedan, protože výroba jeho nástupce – kombi Peugeot 406 Break – začala později.

5/87Zahájení výroby
12/87Porota evropských novinářů zvolila tento model za Vůz roku 1988
3/88V Ženevě byly představeny verze se vznětovými motory 1,9 l o výkonu 47/51 kW (64/69 k), turbo 1,8 l o výkonu 66 kW (90 k) a rovněž samočinná převodovka
1989Objevuje se verze kombi
3/89Verze s pohonem všech čtyř kol a motorem 1,9/l 81 kW (110 k) a model Mi16 poháněný jednotkami o výkonu 108 až 116 kW (147 až 158 k). Verze Mi16 4x4 je vybavena viskózní spojkou a diferenciálem Torsen na zadní nápravě.
6/92Nová verze s upraveným interiérem a novými motory
11/95Ukončení výroby v Evropě

Seznam kapitol





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: