Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Škoda Felicia LX (1998)

Bazar

Škoda Felicia představuje pro mladoboleslavskou automobilku kvalitativní obrat. Přestože úrovně konkurenčních vozů stále ještě nedosahuje, nabízí solidnost, která byla do té doby u východoevropských automobilů nevídaná.

Autor:AutohitFoto:
Ještě nedávno byli majitelé Škodovek terčem soucitného posměchu. Vůz však postupně zcela změnil image a dnes platí za dobrý tip pro chladné počtáře. Škoda Felicia má ovšem stále nálepku levného východního produktu, neboť koncepčně vychází z Favoritu: dá se dokonce říci, že je to vlastně modernizovaný a po stránce kvality dotažený Favorit. A tak přestože má Felicia již řadu komponentů VW, svého zastaralého předchůdce nezapře.

Chvála prostoru

Nelze tvrdit, že před vstupem do koncernu VW v roce 1991 bylo ve Škodovce všechno špatně. Ocenění zaslouží například prostorové řešení: ani dnes není v nižší střední třídě mnoho vozů, které nabízejí tolik místa jako Favorit a posléze i Felicia, která spatřila světlo světa v roce 1994. Vpředu může pohodlně sedět i statný řidič vysoký kolem 2 m, ale v měřítkách své kategorie poskytuje vůz dostatek místa i vzadu, a to jak ve svislém, tak v podélném směru. A konečně ani zavazadlový prostor není malý, což platí i o hatchbacku. Kombi (vyráběné od poloviny roku 1995) je na tom pochopitelně ještě lépe a dovoluje stěhovat skutečně rozměrné předměty, případně instalovat do zavazadelníku tlakovou nádobu na LPG, čehož využila řada majitelů. Přesto však Felicia zaslouží nejednu výtku – namátkou lze jmenovat choulostivé zámky, slabou aretaci dveří, příliš krátké opěrky hlavy či nekvalitní plasty použité v interiéru a u základní výbavy LX také lacině působící sedadla. Ta navíc mají příliš krátká opěradla a nevýrazné boční vedení, když už jim odpustíme absenci výškového seřízení.

Seznam kapitol

Malý výběr motorů

Zatímco karosářská provedení jsou dvě – hatchback a kombi, což u malých vozů nebývá právě časté, motorová paleta je značně skromná. V podstatě po celou dobu osmi let výroby Škody Felicia se do vozu montovaly pouze tři typy pohonných jednotek, byť průběžně modernizované. Základ tvoří nesmrtelný čtyřválec vlastní konstrukce s rozvodem OHV a třikrát uloženým klikovým hřídelem. Ze zdvihového objemu 1,3 l poskytoval největší výkon buď 40 kW (54 k), nebo 50 kW (68 k). Na těchto hodnotách se nic nezměnilo ani po modernizaci v roce 1996, kdy jednobodové vstřikování paliva Bosch Monomotronic nahradilo vícebodové vstřikování Siemens Simos 2P. Tento agregát se pod kapotou Felicie objevuje nejčastěji, protože vychází cenově výrazně příznivěji než vozy vybavené koncernovými motory. Nedá se však tvrdit, že by představoval nejlepší volbu. S lehkým vozem sice nemá moc práce, ale zastaralá koncepce se přes maximální snahu konstruktérů projevuje nadměrným hlukem. Téměř po roce výroby se Felicia dočkala dalšího zážehového čtyřválce – tentokrát motoru z koncernové líhně – o objemu 1,6 l a výkonu 55 kW (75 k). A další téměř rok museli čekat milovníci nafty. Vznětový čtyřválec o objemu 1,9 l s nepřímým vstřikováním poskytuje výkon 47 kW (64 k).

Seznam kapitol

Bezpečnost kulhá

V oblasti výbavy Škoda za stejně starými konkurenty výrazně zaostala. Druhá polovina 90. let přinesla masové rozšíření bezpečnostních prvků i do malých vozů, ale tento trend se Felicii vyhnul. V základní výbavě pro český trh nebylo vlastně nic, za všechno bylo třeba připlácet. To se netýká jen centrálního zamykání či elektrického ovládání předních oken a vnějších zpětných zrcátek, ale i systému ABS a airbagů. Airbag spolujezdce navíc eliminuje schránku v přístrojové desce, a proto se řada majitelů rozhodla jen pro jeden vak. Většina exemplářů z prvních let výroby je zcela bez výbavy. Velkým faceliftem na začátku roku však 1998 udělala Felicia krok vpřed a modely se změněnou čelní partií se po stránce kvality hodně zlepšily.

Seznam kapitol

Nikoli bez chyb

Přestože je Škoda Felicia již produktem koncernu Volkswagen, zcela bez komplikací samozřejmě není. Ve statistikách spolehlivosti figuruje pod průměrem své kategorie, ale proti Favoritu je patrný výrazný pokrok. Přesto svého majitele často potrápí propálenými těsněními pod hlavami válců, defektním palivovým čerpadlem a problémy s imobilizérem. K dalším častým defektům patří vlhkost v zapalování, netěsné vyrovnávací nádržky na chladicí kapalinu, vadné spínače termostatu (pouze do roku výroby 1995), vadné alternátory a akumulátory, opotřebované spojky či prasklá táhla řazení. U modelů se vznětovými pohonnými jednotkami často shoří pojistky žhavení, zatímco u zážehových verzí 1.6 z let 1995 a 1996 rády praskají rozvodové řemeny. Do roku výroby 1997 se také vyskytovaly nesčetné problémy s prasklým výfukovým potrubím. Přes všechny tyto nectnosti však Škoda Felicia alespoň v našich podmínkách patří k docela dobrým tipům. K její popularitě přispívají slušné ceny, které se u základních verzí z let 1994 až 1995 dostaly pod hranici 100 000 Kč, byť za cenu značného počtu najetých kilometrů.

Seznam kapitol

Historie modelu

Nástupce Favoritu přišel na trh v roce 1994 a zahájil novou éru v dějinách mladoboleslavské automobilky tím, že jako první sériově vyráběný vůz značky Škoda měl motory o objemu vyšším než 1,3 l a poprvé se pod kapotu vozu Škoda nastěhoval vznětový motor. Na našem trhu si Felicia ihned vydobyla neohrozitelné postavení, ale na rozdíl od svých předchůdců se začala prosazovat i v západní Evropě. Její hlavní odbytiště však zůstávalo na východě Evropy. Přesto zejména v Rakousku Felicia po faceliftu a zvýšení kvality našla uplatnění jako druhý či třetí vůz do rodiny. U nás byl o Felicie zájem do posledních dnů, neboť šlo o poslední „levný“ model značky Škoda.

1994představení pětidveřového hatchbacku s motorem 1.3 o výkonu 40 kW (54 k) nebo 50 kW (68 k)
1995uvedení kombi, motor 1.6 (55 kW/75 k)
1996motor 1.9 D (47 kW/64 k), obě verze základního agregátu 1.3 dostaly vícebodové vstřikování paliva, kosmetické úpravy vzhledu a jiné materiály v interiéru
1998facelift a další změny v interiéru, akční modely Magic, Special a X-Line
1999akční modely Safe Line, Color Line a Sport Line
2000akční modely Trumf, Family a Mystery
2001ukončení výroby, nahrazení modelem Fabia

Seznam kapitol





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: