Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Lada Niva 21214 (1995)

Bazar

Jen málokterý model soudobého automobilu se může pochlubit téměř třicetiletou historií. Ruský off-road k nim patří.

Autor:AutohitFoto:
Lada Niva se díky velmi přijatelné ceně vždy dobře prodávala doma i v zahraničí. Na světových trzích bylo prodáno více než 500 tisíc exemplářů a v Rusku několikanásobně více. Nivu vyráběla automobilka AvtoVAZ a její dceřiné podniky v několika zemích.

Reziví a je hlučná

Stejně jako všechny Lady se ani Niva nemůže pochlubit dobrou antikorozní úpravou. Pokud okamžitě po koupi sami neuděláte v tomto směru nic, do několika let rez „rozkvete“ v celé své kráse, přičemž nejdříve napadá spoje mezi jednot-livými karosářskými díly. Interiér obyčejné třídveřové Nivy je malý a polohování sedadla neumožňuje komfortní sezení vyššího řidiče. Dvě osoby vzadu (se třetí se nepočítá) mají rovněž poměrně málo místa kvůli zavazadlovému prostoru. K přepravě nákladu se zadní sedadlo může sklopit, ale v tom případě se to přední musí posunout dopředu. Základním problémem uvnitř vozu je vysoká úroveň hluku, který vydává převodovka, motor, kola, ale také nejrůznější pazvuky vycházející z panelů i ze zadních dveří. Pochopitelně to lze řešit, ale cena za radikální snížení hluku není malá: aby to přineslo žádoucí efekt, musíte si připravit několik tisíc korun. Za další nedostatek bývá považováno „těžké“ řízení, protože hydraulické posilovače se od počátku montovaly pouze na zakázku. Jejich funkce je navíc velmi sporná, neboť se často porouchávají a oprava bývá vždy problematická. Často se stává, že uvnitř vozu je cítit benzin. Příčinou bývá porucha ve složitém systému drenáže palivové nádrže, která spočívá pod zadním sedadlem. Četní uživatelé si stěžují na malá vnější zpětná zrcátka. U starých exemplářů se jen zřídkakdy vyskytne stírač a vyhřívání zadního okna, a jelikož to se v blátivém terénu ušpiní velmi rychle, výhled z vozu není valný. Při čelním nárazu musí řidič s velkou pravděpodobností počítat se zraněním od sloupku volantu a při nárazu zezadu cestující ve druhé řadě docela určitě neuniknou poranění krční páteře, protože opěrky hlavy chybějí. Přestože v seznamu příplatkových prvků byl od roku 1998 i bezpečnostní vak, je prakticky nereálné najít kus, který by vyhovoval tomuto požadavku. Jednou z největších výhod Nivy je trvalý pohon všech kol. Právě díky němu si automobil poradí s libovolným povrchem. Průchodnost lze hodnotit vesměs kladně – Niva je schopna předjet leckterý srovnatelný terénní vůz. V nemalé míře je to zásluha dvoustupňové redukční převodovky s mechanickým blokováním samosvorného diferenciálu. Na druhou stranu byly zaznamenány případy, kdy při vytahování z hlubokého bláta karoserie Nivy doslova praskala ve švech, přičemž tyto případy se netýkaly naskrz prorezivělých vraků, nýbrž naprosto nových automobilů. Původní čtyřstupňovou převodovku nahradila od roku 1993 pětistupňová, kterou Niva zdědila od silniční produkce značky. Ta je propojena se zvlášť umístěnou redukcí, což v žádném případě nelze označit za úspěšné řešení. Existence dvou rozdílných os v těchto agregátech vyvolává za jízdy značné vibrace. V provedení 21213 bylo původní kardanové spojení nahrazeno kloubovým hřídelem, což situaci zlepšilo. Obecně převodovka patří k nejchoulostivějším agregátům.

Seznam kapitol

Specifické slabiny

Zavěšení předních kol je nezávislé. Jeho ramena jsou pevná a snadno zvládají nárazy od kamenů včetně obrubníků. Kulové čepy ani při značném opotřebení nevypadávají z ramen. Zadní tuhá náprava má reaktivní táhla. Životnost podvozku je vyhovující, a pokud není extrémně přetěžován, nevyžaduje pozornost až do 70 000 km. Největší pozornost je třeba věnovat těsnění předních kloubů, protože jízda s poškozenými pouzdry může mít velmi nepříjemné následky. Neměli bychom zapomínat ani na to, že kloubový hřídel a křížový čep mají samočinné maznice. Pokud se nezapomene včas doplnit mazadlo, tak slouží dlouho. Niva má svá otevřeně slabá místa. Například opěrky hlavy na předních sedadlech se lámou, ventilátor vytápění přežije pouhé dva roky a šrouby i matice jsou utaženy tak, že k jejich rozpojení je musíte buď vyvrtat, nebo vysekat dlátem. Nezřídka se vyskytují i problémy s elektrickými rozvody. Spojka, která byla převzata z osobních vozů s pohonem zadních kol, také nemá příliš dlouhou životnost a není schopna snášet větší zatížení. Proto musíte očekávat její rychlé opotřebování. Navzdory tomu nemá Niva ve své cenové kategorii konkurenci.



Historie modelu
1977Zahájení výroby třídveřového off-roadu (VAZ 2121) s motorem 1.6 (57 kW/78 k)
1993Modernizace vzhledu i interiéru (VAZ 21213), nový motor 1.7(59,5 kW/81 k)
1995Pětidveřová varianta s prodlouženým rozvorem (VAZ 2131) a motorem 1.8 (60 kW/82 k), modernizace motoru 1.7 instalací elektronického vstřikování paliva od General Motors
(VAZ 21214)
2003Ukončení výroby a nahrazení nástupnickým modelem Chevrolet Niva

Seznam kapitol





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: