Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Škoda Rapid 1.6 TDI Fresh Elegance

Test

Prostoru mají na rozdávání a za cenu... No, nekupte to! Zbývá odpovědět na otázku, který z daných vozů nabízí nejlepší hodnotu za vynaložené peníze. To znamená nejen výbavu, ale také jízdní projev.

Autor:AutohitFoto:

Maximum prostoru za co možná nejpříznivější cenu. To je hlavní motto vzniku testované trojice a jiných podobných vozů (Citroën C-Elysée, Chevrolet Cruze aj.). Samozřejmě při zachování všech dnešních nároků na bezpečnost.
Obecně vzato, testovaná trojice má zaujmout zejména zákazníky na chudších trzích. Třeba 301 si ve Francii nekoupíte. A pokud zabrousíte na francouzské stránky Renaultu, najdete zde kompletní modelovou řadu, leč bez Fluence. Politika Škody je v případě Rapidu ale odlišná. Jeho úkolem je nejen konkurovat porovnávané dvojici a jiným obdobným vozům, nýbrž i suplovat částečně minulou generaci Octavie. Důvod je ten, že ta současná míří o něco výše, tedy někam těsně pod Superb.
Že je Rapid posazen výše, dokazuje i jeho karoserie typu liftback. Z praktického hlediska je o mnoho lepší než porovnávané sedany. Ty byly zvoleny právě z důvodu požadavků východních trhů, kde jsou sedany považovány za něco extra. Že po praktické stránce ztrácejí, tamním uživatelům nevadí, neboť životní priority v těchto zemích jsou poněkud jinak nastaveny než na západě a potažmo i u nás.

Podobná, a přesto jiná

Pokud se na testovanou trojici podíváme okem technika, zjistíme, že všechny nabízejí osvědčená řešení. Na rozdíl od zbytku produkce není Rapid postaven na žádné známé platformě podobně jako třeba Roomster, nýbrž kombinuje techniku z různých zdrojů. Přední nápravu z Fabie II, zadní pro změnu z první novodobé Octavie.
To Fluence už svými tvary prozrazuje jistou příbuznost s 3. generací Méganu.  Jak moc je ale stejný, je otázkou. Osobně si myslím, že rozdílů je více, než se na první pohled zdá.
Peugeot 301 je postaven na tzv. platformě 2, kterou využívají také 208, Citroën C3/DS3 a samozřejmě dvojče Citroën C-Elysée. I tady je ale mnoho věcí odlišných. Minimálně sloupek řízení, který v 301 neumožňuje podélné nastavení volantu, zatímco třeba v 208 to možné je. V případě testovaných vznětových pohonných jednotek se ovšem, na rozdíl od těch zážehových, žádné kompromisy nepřipouštějí a najdete je i ve zbylých modelech Škody, PSA či Renaultu.        

Seznam kapitol

Cena a výbava

Právě tato kategorie hraje při koupi vozu asi nejdůležitější roli. Testovaný Rapid byl v nejvyšší výbavě Fresh Elegance. V porovnání s běžnou Elegance je tato levnější o 39 000 Kč a přitom už v základu nabízí mnohem bohatší výbavu. V sérii jsou třeba střešní okno, tempomat, samočinná klimatizace či příprava pro telefon GSM II včetně držáku. Triumfem je pak navigace Amundsen za pouhých 7600 Kč, čímž Škoda překonala v této položce dosud nejlevnější Renault, kde v případě Fluence vyjde toto na 15 000 Kč.
Na rozdíl o Rapidu byl Fluence ve druhé nejvyšší výbavě Dynamique. Už ta ale nabízí v základu řadu pozoruhodných prvků. Třeba samočinnou dvouzónovou klimatizaci s výdechy i pro cestující vzadu, kterou mít u Rapidu vůbec nemůžete. Dále je to bezklíčové ovládání, samočinná aktivace světlometů či elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka. Dlouhé cesty zase zpříjemní stavitelná bederní opěrka u řidičova sedadla.
Podobně jako Rapid, byla i testovaná 301 v nejvyšší výbavě Allure. Pokud porovnáte pouze cenu, zjistíte, že Peugeot je suverénně nejlevnějším vozem z testované trojice.
První pohled ale může být klamný a je to i tento případ. Jde o to, že řadu prvků výbavy, které nabízejí Rapid s Fluence, třeba i v sérii, si v 301 nelze ani objednat. Zapomeňte na podélné nastavování volantu, impulzní tlačítka elektricky ovládaných oken či samočinnou klimatizaci. Ta sice obsahuje displej, avšak teplota se zobrazuje pouze graficky a tlačítko „Auto“ zcela chybí. Peugeot nemůže mít dokonce ani integrovanou navigaci. A třeba vyhřívání předních sedadel, která byla v našem případě součástí paketu Zima za 7500 Kč (obsahuje také vyhřívání čelního skla pod stírači, což je zajímavé), je tady pouze jednostupňové. V Rapidu může být dvoustupňové a ve Fluence dokonce tří, či přesněji s plynulou regulací.
Řada prvků výstroje odráží firemní možnosti toho či onoho výrobce. Rapid tak nabízí třeba známý systém Maxi DOT, který umožňuje zobrazovat údaje z audia a navigace přímo na displej přístrojového štítu, tedy před řidiče. A to rozhodně potěší.

Seznam kapitol

Prostornost v interiéru

Prostornost vozidla obecně dost závisí na rozvoru náprav. Vzhledem k tomu, že Fluence je suverénně největší, je jasné, že zejména ve druhé řadě bude nabízet nejkomfortnější sezení. To samozřejmě v podélné rovině. Ta svislá je žel pouze průměrná, a to vinou výrazně se svažující střechy.

V otázce rozvoru jsou na tom Rapid a 301 velice podobně. V podélném směru je vzadu v obou vozech subjektivně méně místa než ve Fluence, avšak Rapid jednoznačně vede ve svislém směru. Jeho téměř rovná střecha umožňuje nabídnout místo i vzrostlejším cestujícím. Také 301 v tomto ohledu překonává Fluence, byť méně než Rapid, a to z důvodu výše umístěných sedadel.

A zatímco Rapid a Fluence mají vzadu plnohodnotné opěrky hlavy, je 301 v tomto místě obdařena jen jakýmisi „hrby“, které poslouží leda tak dětem školou povinným, a to ještě navštěvujícím první stupeň.

Co se týká ergonomie, tak ta je ve všech případech až na výjimky v pořádku. Tu výjimku představují ovladače elektrických oken vzadu u 301, které nejsou zrovna po ruce a cestující se k nim musí natahovat. Také ty u řidiče zaslouží trochu kritiky.

Seznam kapitol

Zavazadelník

Testovaná trojice má uspokojit zejména nároky typické české rodiny. Posedlost vozit vše s sebou je Čechům vlastní už od dob hluboké totality, takže přepravní kapacita vozidla je vskutku ostře sledovanou disciplínou. Bez okolků říkáme, že Rapid je v této oblasti bezkonkurenční. Jako jediný totiž nabízí karoserii typu liftback, jejíž přednosti ocení každý, kdo se někdy pokoušel „protlačit“ do zavazadelníku objemný předmět, přičemž k úspěšnému dokončení mise scházely doslova milimetry. Nezbývalo pak než jej dát na zadní sedadlo. A to znamená nejen nepohodlí, nýbrž i omezení v přepravě pasažérů. K tomu navíc Rapid nabízí v základní konfiguraci o 20 l více než Fluence a dokonce o 44 l více než 301.

Zavazadelník 301 je nejen nejmenší, nýbrž i nejhůře přístupný. Zdá se, že aretace jeho víka by potřebovala posílit. Pokud jej otevřete a vůz ještě stojí přídí i jen do mírného svahu, hrozí úraz hlavy, neboť víko se má tendenci samovolně zavřít. Přitom by stačilo použít silnější pružiny v jednoduchých závěsech tvaru „U“. Zvenku navíc „kufr“ otevřete pouze dálkovým ovládáním, které je naštěstí vždy v ceně. Jinak musíte z místa řidiče táhlem. Jak 301, tak i Rapid a Fluence nabízejí možnost zvětšit zavazadelník sklopením opěradel zadní lavice.

Seznam kapitol

Jízdní vlastnosti

Testovaná trojice je především o praktičnosti, takže jízdní vlastnosti náročné zájemce patrně neuspokojí. To ale nelze brát jako nevýhodu. Důležité je, že všechny tři vozy vykazují na silnici dostatečnou stabilitu. Samozřejmě, pokud jim naložíte zavazadelníky tzv. po okraj, změní se hmotnostní poměry, což v kombinaci s jednoduchou zadní nápravou může v jistých případech přinést nestabilitu zadní části.

Zatímco francouzské vozy spoléhají na elektromechanický posilovač řízení, dostal Rapid řešení známé z Fabie, kde se stále používá hydraulika, avšak tlak vyvozuje elektrické čerpadlo.

Řízení Peugeotu je kolem střední polohy méně strmé, avšak jakmile se volant natočí o určitý úhel, začne být odezva od volantu mnohem rychlejší. Ač normálně podobným řešením fandíme, v tomto případě je to vše podivně sladěné, takže výsledek je mírně rozpačitý. To u Renaultu a Rapidu pracuje řízení plynuleji, takže vedení vozu po klikaté silnici je jednodušší. Pokud jde o schopnost pohlcovat nerovnosti, tak je to Fluence, který ukazuje ostatním, jak komfortně lze naladit laciný vůz. Rapid má tlumiče o něco tužší, takže lépe zvládá rychlou jízdu po nerovné silnici. Jeho karoserie se také méně kolíbá a houpe. Peugeot 301 jako by ani nebyl věrný své tradici. Jeho odpružení je z testovaných vozů nejtvrdší. Hlavně je však podvozek nejhůře utlumen, takže na velkých výmolech lze pocítit rázy, na menších pro změnu jen lomozí. Také jako jediný používá na zadní nápravě bubnové brzdy. Jejich účinek je ale zcela dostatečný.

Seznam kapitol

Motor a převodovka

Testovaná kubatura je jednou z nejžádanějších nejen v dané třídě. Z hlediska parametrů vítězí motor Renaultu. Jde o relativně novou konstrukci R9M, obchodně známou jako Energy. Nabízí ticho a hlavně opravdu vysoký výkon, žel ten již nebývá slučitelný s ukázkovým průběhem točivého momentu, a tady to není jiné. Rozvoj síly tak není prostý jisté prodlevy. Zejména ve vyšších otáčkách ale táhne již slušně a navíc jako jediný z trojice Fluence nabízí šestistupňovou převodovku.

To motor Peugeotu z řady DV je přesně z opačného konce. Kilowattů má sice nejméně, ale je přímo ukázkově jemný a hlavně nabízí naprosto plynulý rozvoj síly. Převody jeho pětistupňové skříně z řady BE jsou velice dlouhé, takže na pětku ve 130 km/h točí HDi obdobné otáčky jako dCi 130 na „šestku“.

Pohon Rapidu je stručně řečeno něco mezi dCi a HDi. A to nejen výkonem, nýbrž i projevem. Použití Common-Railu piezo Siemens přináší potřebné ticho, avšak nelze se ubránit dojmu, že zejména HDi je v tomto dále, možná i zásluhou jednodušší konstrukce s menším počtem rotujících částí (má rozvod OHC a
8 ventilů). Spotřeba je ve všech případech podobná a pohybuje se kolem 6  l na 100 km.

Seznam kapitol

Za volantem

Řdič zcela určitě není tou hlavní osobou v těchto vozech. Přesto si určitý komfort jistě zaslouží. Díky velkému rozsahu nastavování volantu si v Rapidu rychle najdete svoji pozici. Líbil se nám rovněž příjemně nízký posaz, který evokuje lepší auta. Také boční vedení předních sedadel vyhovuje i přísným požadavkům.

Zatímco u Rapidu máte dvousměrně stavitelný volant vždy, v případě Fluence jen ve dvou nejvyšších verzích. I v Renaultu sedíte příjemně nízko. Navíc sedadla jsou velmi dobře dimenzovaná a překvapivě spíše tužší, což u francouzských vozů nebývalo.

Peugeot 301 doplácí na nemožnost měnit v podélném směru nastavení volantu. Pokud se spokojíte s tím, co nabízí, pak i tady si svoji pozici najdete. Pokud je sedadlo v nejnižší poloze, je volant v každém okamžiku spíše výše. Sedadla Peugeotu jsou poměrně tuhá a jednoduše konturovaná. Úroveň plastů na palubní desce je v Rapidu a Fluence bez výhrad. Peugeot sice nabízí dvoubarevné provedení, což je elegantní, avšak plasty jsou tvrdé jak kámen.

Seznam kapitol





Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: