Toyota LC V8 4,5 l D-4D Lux+ - Pravé off-roady nevymřely!
Toyota stále prodává legendární model Land Cruiser, který už po desítky let brázdí africké planiny, arktické pustiny i jihoamerické džungle. Ikonu mezi off-roady jsme testovali s turbodieselovým osmiválcem.
Když se řekne Land Cruiser, většině se vybaví nezničitelný teréňák, který už přes 5 desetiletí úspěšně vzdoruje těm nejnáročnějším podmínkám, jaké naše planeta umí nastolit. LC je tedy synonymem kvality, spolehlivosti a trvanlivosti a jeho terénní schopnosti ho už dávno pasovaly na nezničitelnou ikonu off-roadů. Je jisté, že poslední generace není tak ultimativní jako bývaly předchozí, nicméně na rozdíl od většiny soupeřů stále nedala vale robustní rámové konstrukci. Testovaná verze V8 je vůbec tím největším, co si u nás od Toyoty lze koupit. Menší LC sice smysl dává, ale nebudete v něm zkrátka tolik vidět. U osmiválce nastane dilema snad jen při volbě paliva. Ve prospěch naftové varianty hraje ve srovnání s o 34 kW silnější benzinovou jednotkou výrazně nižší spotřeba paliva, dále značně vyšší a snadněji využitelný točivý moment a nakonec i minimálně o 80 tisíc Kč nižší cena. Nafťák je navíc možno zakoupit ve dvou méně bohatých stupních výbavy, zatímco s motorem 4.6 Dual VVT-i na benzin je možný jen top.
Alfa samec mezi mamuty
Robustní, bezmála 5 metrů dlouhé a přes 1,9 metru vysoké LC je zárukou respektu a spolu s 10 airbagy, tuhou karoserií a systémy, které budete počítat asi hodinu, také nejideálnější volbou z hlediska bezpečnosti. Vedle LC vypadá takové Audi Q7 jako nedonošený rodinný kombíček. A to samé platí uvnitř. To poslední, co by vám tu mohlo scházet, je prostor, v LC je ho totiž přehršle. Nákup 7místné verze v případě 8válcové Toyoty rozhodně dává smysl, protože si na třetí řadu sedne i dospělák. K čemu je vám ostatně 909litrový kufr, když vezete 5 lidí?!
Kabina možná nevypadá jako výdobytek moderní techniky, ovšem její odolnost a robustnost jsou nezpochybnitelné. Široká kožená sedadla, dostatek odkládacích schránek včetně chladicího boxu v opěrce i moderní prvky výbavy (jako třeba rádio JBL se 14 reproduktory) zpříjemní každou cestu. V množství tlačítek se minimálně první měsíc budete ztrácet, ale zvyknete si. Podstatnější je, že se vám LC snaží vše ulehčit. Nepřehlednou karoserii s horším výhledem na její konce například napravuje čtveřicí kamer. Kromě té dobře známé zadní se tu nacházejí i dvě boční a další přední. To ocení řidič v terénu, ale také ve městě. Díky pneumatickému odpružení a adaptivním tlumičům lze vůz zdvihat i snižovat, přitvrdit i změkčit.
Horolezec i plaz
Na silnici jednoznačně pocítíte, že asfalt není jeho nejoblíbenějším revírem, ale to neznamená, že by LC jezdilo špatně. Navzdory hmotnosti přesahující 2,7 tuny se rozjíždí i na rychlosti přesahující dálniční limit svižně a navíc s příjemným doprovodným duněním naftového dvakrát přeplňovaného stroje. Automat sází kvalty hladce a drží po většinu situací otáčky nízko, to aby prodal při potřebě celých 650 N.m a také aby šetřil palivo. My jsme jezdili v průměru za 12,5 litru.
V zatáčkách se samozřejmě vysoké těžiště pozná na velkých náklonech karoserie, všudypřítomné nedotáčivosti a neustále aktivní stabilizaci. Ovšem vše začne dávat smysl, jakmile sjedete ze silnice. Tam totiž nikterak nejste limitováni – ani nájezdovými (30° a 24°), ani přejezdovým úhlem (24°). V případě, že položíte LC s minimální světlou výškou 225 mm na břicho, samo se zvedne. Maximální boční náklon je dokonce 44° a brodivost až 70 cm. K tomu vám v terénu pomáhá mezinápravový diferenciál Torsen s uzávěrkou, pomocný systém Crawl Control udržující konstantní nízkou rychlost, asistent zatáčení přibržďující zadní vnitřní kolo či „terénně“ zaměřené ABS. LC s dvojitými lichoběžníky vpředu a tuhou 4prvkovou nápravou vzadu zvládá mimo silnici víc, než si troufneme zkusit.
Smysl nepostrádá
Za 2 miliony sice koupíte ledacos, ovšem nic z toho nebude tak prostorné a bohatě vybavené a už vůbec ne do terénu!
Seznam kapitolterénní schopnosti |
bohatá výbava Lux+ |
prostor |
solidní dynamika |
velice užitečné systémy |
parkování |
hmotnost |
hluk od pneumatik |
agilit |