Renault Clio Grandtour 1.5 dCi - Nejhezčí malé kombi
Renault Clio Grandtour pořádně rozhýbe prodeje francouzské automobilky, které se letos zatím moc nedaří. Nabízí totiž vše – vedle slušné užitné hodnoty jsou zde krásný kabát a překvapivě dobré jízdní vlastnosti.
Konečně, jásají prodejci Renaultu, konečně budou mít zase nějaké nové objednávky. Thalia je pryč a do ostatních modelů se zákazníci letos zatím příliš nehrnuli. Clio Grandtour však jistojistě prodeje oživí. Vždyť v případě minulé generace představovaly prodeje kombi téměř padesát procent celkových čísel. Možná si vzpomenete, když jsme v redakci měli Seata Ibizu ST, jak jsme psali, že jde o nejhezčí malé kombi současnosti. Teď však dochází na pomyslném trůnu ke střídání, Clio Grandtour se totiž mimořádně povedlo. A navíc je unisexové. Otáčeli se za námi ženy i muži.
Rozvor je stejný
Délka kombíku je ve srovnání s pětidveřovým hatchbackem delší o 200 mm, rozvor však zůstává na stejné hodnotě. Při popisování kabiny vám bude jasné, proč teď píšeme slovo – škoda.
Příď vozu nese velké logo automobilky, celkově se nám moc líbí přední maska. Na boku registrujeme stoupající linii oken. Pohled šikmo na záď nám trochu připomíná hezčí verzi Range Roveru Evoque, líbí se nám, že sloupky vzadu nejsou vůbec masivní. Efektní je i zdobení dolních partií vozu, stejně jako efektní kola (více v samostatné popisce).
Kvalitou neurazí
Vnitřek vozu logicky kopíruje pětidveřový hatchback. Palubní deska je taková, že nemůže nikoho urazit, podle nás má i styl a nápad. Zpracování je přesné, stejně tak ergonomie a umístění ovladačů. Tradičním nešvarem je poloha tlačítek vyhřívání sedadel na jejich boku, navíc na palubce chybí signalizace zapnutého vyhřívání. Výtku směřujeme i ke středovým výdechům ventilace, které nelze sklopit dolů, takže neustále fučí vodorovně nebo v horším případě cestujícím vpředu přímo do obličeje. Naopak velkou pochvalu udělujeme příplatkovému systému R-Link, který kromě navigace disponuje řadou dalších funkcí – počasí, telefonování, osobní nastavování apod. Třešničkou na dortu je možnost přehrávání šesti zvuků uložených aut (jedno je vlastně motorka) přímo do reproduktorů – zvuk reaguje na otáčky motoru. Věřte nám, je to zábava.
Pozice za volantem je v pořádku, byť se sedí výš, horší výhled je pouze směrem vzad (v nabídce je kamera). Sedadla jsou komfortní, sedáky by mohly být
o něco delší. A teď se dostáváme k vysvětlení slova škoda z úvodu textu... Místa vzadu je pro nohy bohužel méně – stačilo trochu natáhnout rozvor. Podprůměrný je i zavazadelník, se svým objemem 443 l na některé konkurenty ztrácí.
Úsporný, ale hlučný
Když motoru vyčiníme za hlučnost, pak musíme už jen chválit. Vznětová patnáctka dCi s výkonem 66 kW a točivým momentem 220 N.m se nám pro tento automobil jeví jako optimální. Je pružná a v průměru umí jezdit za 4,7 l, mimo obec jsme se dostali i pod čtyři litry. Motor spolupracoval s pětistupňovým manuálem, není nepřesný, ale chod by mohl být hladší. Zjistili jsme, zejména na dálnici, kde motor při 130 km/h točí 2650 min-1, že nám zde chybí šestka. Pětka je navíc dost krátká.
Seznam kapitolAž překvapivě dobrý
Možná vůbec největším překvapením pro nás byl podvozek. Naladění této verze se mimořádně povedlo. Karoserie se v zatáčkách prakticky nenaklání, vůz dokonale kopíruje pokyny přesného řízení s proměnlivým účinkem posilovače. V zatáčkách v rukách hezky tuhne, ve městě by s ním lehce otáčelo i to nejněžnější stvoření. Vedle skvělých jízdních vlastností si podvozek ponechal vysokou úroveň komfortu, kola neodskakují ani na větších nerovnostech.
Seznam kapitolNeváháme doporučit
Clio Grandtour nejenže obsadilo pozici nejhezčího malého kombi, ale navíc tvrdě útočí na nejlepší kombi tohoto segmentu vůbec. Vedle výše zmíněného totiž přichází s velmi rozumnými cenami, bohatou výbavou a pětiletou zárukou.
Seznam kapitoldesign |
jízdní komfort |
ovladatelnost |
jízdní vlastnosti |
kvalita kabiny |
spotřeba paliva |
R-Link |
bohatá výbava |
velmi slušná základní cena |
záruka na pět let |
hlučnost motoru |
absence šesté rychlosti |
méně místa vzadu pro nohy |
s ohledem na konkurenci podprůměrný zavazadlový prostor |