Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Saab 9-3 1.8t BSR Stage2 AT - Na cestě časem

Test

Možnost jezdit Saabem 9-3 v úpravě od BSR mi přineslo neředěnou radost, ale také smutek... Na jednu stranu vůz nabízel nevšední zážitky z jízdy, ovšem na pozadí faktu, že jde vlastně o živoucí pomník zašlé slávy dalšího z výlučných výrobců automobilů.

Autor:Tomáš DusilFoto:

Saab je tak po britském Roveru druhou značkou, která byla pod tlakem novodobých dějin donucena zavřít brány a zastavit výrobu automobilů. V poslední době se sice o švédském výrobci opět mluví v souvislosti s novými čínskými vlastníky a světem dokonce proběhla zpráva, že by se mohla začít zase vyrábět auta, konkrétně nová generace řady 9-3, jež je údajně v zásadě připravena pro výrobu. Zda se tak stane, ukáže nejbližší budoucnost. Osobně držíme Saabu moc palce, i když víme, že to nemusí stačit.

Klame označením

Testovaná 9-3 SportSedan dorazila poprvé v roce 2002. Spolu s 2. generací 9-5, kterou jsme měli možnost kdysi vyzkoušet ve vrcholné verzi Aero, byla v době ukončení značky stále ve výrobě. V roce 2007 přišel facelift, jenž přinesl některé optické změny a také vyšší kvalitu interiéru.
Testovaný vůz z roku 2009 ve výbavě Vector byl poháněn základní verzí přeplňovaného dvoulitru, a to i přes označení 1.8t. Standardní výkon 110 kW lze díky švédské firmě BSR zvýšit až na 162 kW. To za předpokladu, že zakoupíte sadu Stage2. V základní konfiguraci vyjde na 17 900 Kč. Pokud přihodíte dalších 5995 Kč, dostanete v rámci úpravy také tzv. PPC jednotku. Ta komunikuje s vozem prostřednictvím diagnostické 18kolíkové EOBD zásuvky a umožňuje majiteli vozu libovolně měnit nastavení řídicí jednotky. Vůz tak můžete využívat v sériovém provedení nebo ve verzi se zvýšeným výkonem a točivým momentem. V konfiguraci BSR lze navíc jezdit i na ekologické palivo E85. Součástí kitu Sateg2 byl také sportovní výfuk BSR Sport Flow za 11 995 Kč a některé další doplňky.

Seznam kapitol

To nejede, ale letí

A teď to hlavní. Ve standardní konfiguraci je jízda příjemně svižná, ale tak nějak bez jiskry. Stačí však na 10 minut připojit jednotku PPC, při níž je třeba zajistit stálé napětí, což obnáší vypnutí rádia a dalších spotřebičů, aby se začaly dít věci. Skok ze 150 koní na 220 je až neuvěřitelně znát... V prvé řadě se změní charakteristika, která připomíná staré dobré turbomotory, u nichž bylo turbodmychadlo naladěno na tzv. plnou hltnost motoru. Už od nějakých 1500 min-1 cítíte tah, který s rostoucími otáčkami stále sílí. V okamžiku, kdy se ty dostanou nad 5000 min-1, máte pocit, jako by vám vůz doslova „ujížděl pod zadkem“. Nic takového u všech těch TSI, THP, TCe, MultiAir či EcoBoost nezažijete.Druhou věcí byla jemnost dávkování výkonu. Přidáte plyn a vůz zrychluje, přidáte více a dynamika zesílí. Dáte plný plyn a Saab letí jak jeho sourozenec JAS 39 Grippen. Jen pro zajímavost, 200 km/h jede vůz s lehkostí sotva na „půl plynu“.
I přes dlouhé převody „jen“ pětistupňového „automatu“ letí motor do otáček na „dvojku“ či „trojku“ jak zběsilý. Jako by mu někdo s přeprogramováním řídicí jednotky vyměnil také převodovku. Vše navíc korunoval úžasný zvuk. Věřte, že ani nová Astra OPC, jejíž motor má s tím v Saabu společný základ, nenabízí takovou ostrost. A když se umravníte, můžete jezdit v Praze zhruba za 11 l. Při „letu“ po okreskách a následně dálnici ale počítač ukázal i 18 l na 100 km. Pro zajímavost, v konfiguraci BSR navíc může motor spalovat i ekologické palivo E85. Jízdní vlastnosti 9-3 jsou dodnes skvělé. Saaby v minulosti moc nezatáčely, ale tenhle mění směr a reaguje na dnes již nezvykle citlivé řízení s 2,97 otáčky volantu mezi dorazy s vehemencí sportovního vozu. K projetí dané zatáčky tak stačí natočit volant méně, než je u řady i nových vozů nezbytné. A díky tuhým tlumičům si lze onen let na okresce užít bez pocitu ztráty přilnavosti.    

Seznam kapitol
+
stále vynikající jízdní vlastnosti
po přeprogramování úžasný motor
velmi přesné a citlivé řízení
výjimečnost
vzhled
jednou bude kuriozitou
perfektní sedadla
ergonomie
-
již zesnulá značka
z toho vyplývající důsledky





Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: