Škoda Citigo CNG 1.0 MPI Elegance - Opravdový spořílek
Nejmenší Škoda současné nabídky prozatím vyjíždí pouze se zážehovými motory. Alternativu k úspornému vznětovému motoru pak tvoří verze CNG spalující zemní plyn. Vyplatí se vyšší cena této varianty?
Citigo je v současné době nejmenším a také jediným modelem Škody, který se vyrábí mimo území České republiky, pokud tedy ovšem nepočítáme indickou verzi modelu Rapid, která se od té „naší“ výrazně liší. Na trh přišel tento vůz společně se svými takřka identickými sourozenci z rodiny New Small Family v roce 2011.
V nabídce můžeme prozatím nalézt pouze jednu motorizaci, která je k dispozici ve třech výkonových verzí, z nichž jedna spaluje zemní plyn (CNG).
A právě tuto verzi jsme dostali k testu. Pohled do oficiálních materiálů nás překvapil. Kombinovaná spotřeba se totiž měla pohybovat okolo 4,4 m3 na 100 km (2,9 kg), což při současných cenách zemního plynu vycházelo na zhruba 75 korun na stovku ujetých kilometrů. Takových hodnot dnes nedosahují ani ty nejlepší hybridy, natož automobily na konvenční pohon. Nicméně vždy je to něco za něco.
Levný jen naoko
Hlavním problémem prakticky všech automobilů sázejících na alternativní pohony a paliva je jejich cena. Ani Citigo CNG není výjimkou. Jeho cena je totiž zhruba o 60 tisíc korun vyšší než v případě nejsilnější verze s výkonem 55 kW. Oproti ní navíc „plynové“ Citigo nabízí nižší výkon (pouze 50 kW) a především o 91 kilogramů vyšší hmotnost. Ta je způsobena především instalací nádrží na zemní plyn. Ve výsledku se tak z mrštného městského autíčka stal občas dýchavičný „prcek“.
Po celou dobu testu jsme se se Škodou pohybovali prakticky jen ve městě a na dálnici. Hustý provoz a každodenní zácpy nedávaly tolik vyniknout menší dynamice vozu. Problém nastal až na dálnici nebo ve větších stoupáních, kde ani plný plyn a podřazení o jednu či dvě rychlosti neznamenaly výrazné zvýšení dynamiky. Vyšší hmotnost a nižší výkon tak patří společně s cenou k hlavním nevýhodám Škody Citigo CNG.
Palivo budoucnosti?
Pojďme se ale podívat na samotný pohon na zemní plyn. Toto řešení stojí prozatím v našich končinách na vedlejší koleji.
Z různých alternativ se u nás nejvíce ujalo LPG, nicméně některé automobilky, například Volkswagen a jemu spřízněné značky, postupně přecházejí právě na CNG.
Výhodou LPG a CNG je především výrazně nižší cena oproti benzinu nebo naftě. Stlačený zemní plyn navíc pomáhá znatelně snižovat emise. Nicméně Česká republika je v tomto ohledu výrazně pozadu, což dokazuje například nedostatečná síť plnicích stanic, které se většinou nacházejí pouze ve velkých městech.
V zemi, která se pyšní jednou z nejhustších sítí čerpacích stanic na světě, je to dost silný argument, proč říci CNG ne.
Alternativa pro jiné
Citigo CNG nás nadchlo hospodárný provozem, na nádrž CNG jsme ujeli 295 km. To se pak jezdí za málo... Nicméně si myslíme, že ve větších automobilech dává zemní plyn větší smysl.
Seznam kapitoljízdní vlastnosti |
pocit |
z řízení většího auta |
prostornost |
velmi nízké náklady na provoz v případě CNG |
vysoká cena |
vyšší hmotnost |
nižší výkon |
podprůměrná dynamika |
nedostatek plnicích stanic |
malá nádrž na benzin |