Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Kia Venga 1.4 CVVT Comfort LPG - Levně Provozovaná VenGa

Test

Kia Venga je na trhu už dva roky, takže spíše bychom se měli dívat po jejím nástupci. Přesto tento model stojí za pozornost – obzvláště, pokud se zajímáte o náklady na provoz automobilu.

Autor:AutohitFoto:

Auta provozovaná na LPG nejsou ničím novým ani výjimečným. V tomto případě však stojí za dvoustranu. Automobilka Kia totiž začala dodávat pohon na LPG již „továrně“. Pro zákazníka to znamená jediné – Vengu si může koupit od svého dealera už přímo předělanou. Odpadají tím nejen administrativní oplétačky, ale také hledání správného servisu pro přestavbu. Tím největším argumentem ale bude záruka. Tak jako na ostatní vozy Kia je na Vengu nabízena záruka 7 let – ta se vztahuje i na LPG, jako zákazník se tedy nemusíte problémů spojovaných s provozem na LPG bát. Navíc Kia na přestavbě nechce zbohatnout – řekne si o 32 000 Kč.

Stará známá

O malém MPV z Nošovic jsme toho napsali už hodně, takže jen v rychlosti: Venga je krásný kus auta – designem nevypadá jak kvádrovitá krabice, tak jak to někdy malá MPV umějí. Peter Schreyer zkrátka umí! Přístup do vozu je velmi komfortní – na vysoko umístěné sedačky se pohodlně nasedá, obzvláště starším lidem se bude stavba Vengy zamlouvat. Sedačky samotné překvapí nečekanou tvrdostí, ale ani po delší cestě z nich záda nebolí. Posez za volantem je příjemný, řidič, spolujezdec i cestující na zadních sedadlech mají opravdu hodně místa a stěžovat si nebudou. Vzadu je dokonce rovná podlaha, takže i cestování v pěti se dá vydržet.
Co opravdu zamrzí, to jsou použité materiály uvnitř vozu. Volant, řadicí páka, palubní deska – vše je vyrobeno z tvrdých plastů, které nejsou na dotyk příjemné. Ačkoliv je kvalita dílenského zpracování na dobré úrovni, dá se očekávat, že tvrdé plasty budou brzy vydávat nepříjemné pazvuky. Tím spíš to zamrzí, že jsme testovali prostřední výbavu Comfort. U té nejlevnější by to bylo ještě omluvitelné.
Rovněž zavazadelníkem Venga nezklame – má dokonce dvě polohy – je možné vytvořit rovnou plochu navazující na nakládací hranu, nebo dát přednost většímu objemu se schodem.

Seznam kapitol

Vypustit plyn

Tím hlavním na tomto voze je samozřejmě pohon na LPG. Po sundání dna zavazadlového prostoru uvidíte nádrž toroidního tvaru – ta přesně zabírá místo, kde je standardně rezervní kolo (to tady chybí). Výhodou tohoto řešení je, že nádrž nesebere žádné místo ze zavazadelníku. Objem nádrže je cca 40 litrů, načerpáte do ní něco kolem 30 litrů LPG. Při reálné spotřebě kolem 8 litrů LPG na 100 km tak na jednu LPG nádrž ujedete 400 kilometrů, což není právě mnoho. U čerpacích stanic s LPG tak budete stavět častěji.
Jak pohon funguje? Spolehlivě a zcela automaticky. Po nastartování studeného vozu jede Venga cca kilometr na benzin, než se motor dostatečně ohřeje, poté se automaticky přepíná na LPG. Přepnutí si řidič často ani nevšimne, na dynamice vozu není pohon na LPG nijak dramaticky znát. Docela často se nám ale stávalo, že docházelo k výpadkům – jako kdyby jeden válec pravidelně vynechával. Naštěstí se tak nikdy nestalo při plném plynu, tedy když je potřeba plného výkonu. To je snad jediný neduh, který s sebou provoz na LPG přináší. Přestavba se dodává jen k motoru 1.4 s výkonem 66 kW. Jeho dynamika neoslní, ale brzdou provozu rozhodně nebudete. Nečekaně zatahuje už od 2000 otáček, v těch vysokých je pak hodně hlučný. 

Seznam kapitol

Kdy se vyplatí?

Hrubým odhadem dojdete k závěru, že 1 km ujedete na LPG cca o korunu levněji, návratnost je tedy po ujetí kolem 32 000 km. LPG se hodí spíše na delší cesty, na krátkých cestách se motor nestihne prohřát, a jedete tedy na benzin. Příplatek za naftový motor o stejném výkonu je 40 000 Kč, při cenách LPG kolem 17 Kč za litr tedy jen těžko najdete situaci, kdy se nafta vyplatí více. Je však třeba počítat s tím, že s pohonem na LPG nebudete moci do některých podzemních garáží, nemusejí vás vzít na trajekt a také vyřízení STK může být náročnější. Na druhou stranu i s těžkou nohou budete mít náklady jen lehce přesahující 1 Kč na ujetý kilometr, a to se počítá. S tovární zárukou 7 let se tak vlastně není čeho obávat.

Seznam kapitol
+
levný provoz
prostorný interiér
dostačující výkon i nejslabší verze
hezký vnější design
solidní zavazadlový prostor
tovární záruka na LPG 7 let
rafinovaně ukryté hrdlo pro čerpání LPG
velký dojezd vozu
(v součtu)
-
tvrdé materiály v interiéru působí velmi lacině
provoz na LPG si občas „škubne“
malý dojezd jen na LPG
bez rezervního kola
náklady na provoz LPG mohou časem vzrůst (častější výměna svíček
výměna nádrže)





Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: