Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Volvo XC60 D4 AWD AT Summum - Bezpečnost nade vše

Test

Volvo XC60 je tu pro ty, kterým se klasická S60 zdá příliš nízká a XC90 zase vysoká. Tak jako každé Volvo nabízí XC60 prvotřídní bezpečnost, kterou si ale nechá patřičně zaplatit.

Autor:Tomáš DusilFoto:

Původně jako koncept, od roku 2008 v sérii. XC60 má plnit protichůdné nároky. Zatímco klasické SUV, které u Volva již více než 10 let zastupuje řada XC90, je pro některé zákazníky možná příliš velké. Naproti tomu současná řada S60 je sportovně střiženým sedanem s nízko usazenými sedadly, a ani to každému nevyhovuje.
Dle přání Volva je XC60 určena lidem, kteří žijí ve městě a svůj volný čas tráví aktivně. Osobně mám ale trochu jinou představu o vozidle do města. Manévrovatelnost není zrovna silnou stránkou XC60.
Logo D4 na zádi znamená zatím poslední evoluci hliníkového vznětového pětiválce. Ten samozřejmě klade značné nároky na zástavbu. Z toho důvodu musí být vzdálenost mezi předními podběhy o něco větší, takže ty zasahují více do stran. A právě to v praxi omezuje délku ozubené tyče hřebenu.
Zajímavé je, že pod zmíněným označením najdete dvě různé kubatury. Verze s pohonem všech kol AWD se pojí s 2.4, zatímco „předokolka“ vystačí s dvoulitrem. Oba mají identický výkon 120 kW, větší motor však nabízí o 20 N.m více točivého momentu, dostupného ovšem v užším otáčkovém spektru. Proč to Volvo takto dělá, je mi záhadou. Známější D5 je taktéž 2.4, ale nabízí i díky dvojici nestejně velkých turbodmychadel na 158 kW a vždy se pojí s pohonem všech kol, zatímco úvodní verze D3 je pro změnu pouze a jen dvoulitrem se 100 kW a poháněnou přední nápravou. Bez ohledu na označení najdete tento motor v nabídce od roku 2010, kdy původní verze prodělala v rámci příchodu dvoulitru D3 řadu změn. Od Common-Railu piezo přes rozvodový řetěz, který nahradil dřívější ozubené soukolí, až po lehčí ojnice a vačkové hřídele.


Střídání stráží
V době příchodu byla XC60 jedním z prvních vozů světové produkce, jejichž řidiči mohli využívat výhod tehdy nové, v pořadí již 4. generace elektrohydraulické lamelové spojky Haldex. Právě na ní stojí všechna novodobá Volva s pohonem všech kol. Horké novinky, V40 Cross Country a rovněž testovaná XC60 modelového roku 2013, dostávají poprvé zatím nejnovější, 5. generaci, která debutovala docela nedávno. Vyjma zmíněných vozů Volvo ji najdete ještě v produktech VW s pohonem všech kol, postavených na modulární platformě MQB.


Ocenění v Americe
Ač nová generace spojky by měla pozitivně ovlivňovat ovladatelnost vozu,
v tomto případě ji spíše vnímáte jako bonus, zajišťující lepší trakci, a tedy i aktivní bezpečnost. I vinou vysoké hmotnosti není vůz zrovna přeborníkem v reakcích na řízení při vyšších rychlostech. V těch běžných je ale vše v pořádku, takže kdo jezdí klidně, bude se mu XC60 řídit příjemně. Je to právě značná hmotnost a z ní vyplývající množství výztuh, které mají lví podíl na špičkové úrovni pasivní bezpečnosti. Tu nedávno potvrdil i zisk tzv. Top Safety Pick, které si XC60 odnesla v Severní Americe v rámci testů amerického úřadu pro silniční dopravu IIHS. Ty jsou v řadě ohledů dokonce ještě přísnější než nám dobře známé evropské hodnocení EuroNCAP. Pohon všech kol můžete mít jednak v kombinaci s manuální převodovkou a jednak ve spojení se samočinnou. Ta je klasická planetová šestistupňová od Aisinu. Změna převodů je již tradičně před posádkou důsledně utajena. Daní za to je ale jen průměrná rychlost řazení. Při klidné jízdě to nepocítíte, při svižnější ale již ano. Na druhou stranu k té hmotná XC60 prakticky vůbec nevybízí.
Komfortní charakter vozu je znát už při nasednutí. Bohatá výbava ale není samozřejmostí, byť v nejvyšší verzi Summum najdete skvělá kožená sedadla. Jejich elektrické nastavování je u řidiče v sérii, u spolujezdce v rámci paketu Xenium za 90 246 Kč. Škoda jen, že s výrazně komfortním charakterem vozu příliš neladí podvozek jako takový. Tři úrovně nastavení tuhosti tlumičů (Comfort, Sport a Advanced) posádku samy o sobě nespasí, pokud se budou v podbězích odvalovat 20palcová kola. Těch 33 000 Kč za ně investujte raději někam jinam.        

+
vynikající úroveň bezpečnosti
moderní technika
trakce
vzhled
kvalita zpracování
sametová převodovka
-
hluk motoru ve vyšších otáčkách
jízda na rozbitých silnicích
citlivost řízení
cena





Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: