BMW X1 xDrive25d - Tahle nafta nesmrdí
Nejmenší zástupce modelů řady X portfolia BMW nedávno prošel faceliftem. A přestože X1 nikdy nepatřila mezi naše oblíbence, s novým turbodieselovým vrcholem se zdá být zatím nejlepší...
Mnichovské kompaktní SUV jsme poprvé spatřili v roce 2009 a již tehdy u nás ještě před prvním svezením vyvolávalo spíše odmítavé reakce. S použitou technikou tehdejších řad 1 (E87) a 3 (E90) a celkem zvláštně vypadajícím oplastováním karoserie jako by se snažilo BMW stvořit další SUV za každou cenu. To bereme, ovšem tenhle model se jevil spíše jako větší kombi s poloterénními ambicemi. Postupem času se spolu se vzrůstajícím zájmem zákazníků náš pohled na X1 měnil. Její design, tak jako u některých starších BMW, dozrál a s ohledem na mladší konkurenty začala X1 nabývat na významu. Korunu (v dobrém slova smyslu) tomu nasadil loňský facelift. Byť naoko proběhly jen decentní změny, změnila se X1 v podstatnějších věcech. Pomohly jí zejména modernější motory a méně „plastový“ vzhled.
Méně je někdy více
Nejen v testované verzi (s M Paketem) vypadá X1 díky absenci dříve nelakovaných plastů mnohem lépe. Nový výrazný lak Valencia Orange za 16 650 Kč najde zalíbení hlavně u žen. Lehce se změnily světlomety, tvar zpětných zrcátek a nárazníků. Možná si říkáte, že je to málo, jenomže X1 je opravdu atraktivnějším vozem. Už to není ta nevýrazná popelka.
Palubní deska je prý natočena více k řidiči, byť okem pozorovatelné to není. Daleko více jsme si všímali stále až nemístně tvrdých plastů, které pocit prémiovosti nadále kazí. Ty se však nakonec ukázaly jako jediná výraznější piha na kráse, pokud tedy zanedbáme fakt, že „širším“ pasažérům by uvnitř mohlo být těsněji. Přímo ukázkové sezení naopak poskytují přední sportovní sedadla s dofukovatelnými bočnicemi. Ta vyhovují všem bez rozdílu věku a pohlaví. Řidič musí ocenit i „emkový“ volant tlustý tak akorát. Obojí je součástí M Paketu, avšak ten bychom vzhledem k ceně 105 tisíc Kč jako celek vynechali.
Kouzelný čtyřválec
Poslední evoluce jednotky N47 se 4 válci a dvojicí turbodmychadel pohání vrcholný naftový model 25d (ideově nahrazuje o 10 kW slabší 23d). Nový turbodiesel se 160 kW a 450 N.m totiž předvádí skutečnou parádu. Kdo chce diesel a nemusí se při konfiguraci příliš uskromňovat, ten ať ho bere hned. Proč? No, je to nejsilnější turbodieselový 4válec současnosti a jede jako starší třílitrové šestiválce (z 80 na 120 km/h to na 4ku zvládá za 5,3 s). Navíc má charakter podpořený gradací výkonu a touhou po otáčkách, je kultivovanější než předchůdce a co víc – jezdí téměř se spotřebou udávanou výrobcem. Náš průměr? 6,8 l/100 km, a to i při často až neslušně dynamické jízdě.
Na nízké spotřebě a našemu nadšení z motoru se kromě nezdolné pružnosti také velkou měrou podílela 8stupňová automatická převodovka od ZF, která se u modelů BMW stává už klasikou. Řadí hladce, rychle, v případě povelů pádly na volantu poslouchá na slovo a udržuje i při vysokých dálničních rychlostech stále nízké otáčky. Oproti předchozímu 6kvaltu je to doslova revoluce.
Celkově dobrý projev
U verze xDrive25d je vidět, jak důležitou roli hraje u jednotlivých modelů motor. Ten se zde hodí ke konfiguraci podvozku X1 brilantně. Její podvozek sice působí tužším dojmem, ale na komfortu posádky neubírá ani na rozbitých silnicích a naopak na nadšení přidává při jízdě po kvalitním asfaltu. Přilnavosti v zatáčkách měl testovací vůz díky dobrému obutí a pohonu všech kol na rozdávání a ani vítr či vysoká rychlost ho nevyváděly z jízdního směru. Elektrický posilovač řízení nás nerušil, neboť se zdá, že byla zachována i část zpětné vazby. A takovou ochotu zatáčet budete jinde hledat také marně. X1 je ve svém segmentu jízdním etalonem, a to i díky preferenci pohonu zadní nápravy.
Seznam kapitolProč ho nechtít
Slabinou jsou už obvyklé vyšší ceny příplatků, které vzhledem k chudší standardní výbavě potřebujete. Další negativa? Moc jich není... M Paket „oželte“ a jezdivé 25d koupíte do milionu.
Seznam kapitolagilita |
grip |
stabilita |
příjemně naladěné řízení |
silný |
pružný a také úsporný motor |
sladění s automatem |
M volant |
M sedadla |
stísněnější kabina pro vysoké |
tvrdé plasty |
slabší základní výbava |
ceny příplatků |