Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Škoda Octavia 1.2 TSI Elegance - Radosti, ale i nemilé drobnosti

Test

Dlouho očekávaná třetí generace Octavie je na světě. Plně těží z výhod platformy MQB a přináší svým uživatelům kýžený pokrok. Ten se však odehrává hlavně v oblasti výstroje, méně již pokud přijde řeč na technický hardware.

Autor:Tomáš DusilFoto:

Přechod z první generace Octavie na tu druhou přinesl řadu příznivých změn, od nového designu přes vyšší úroveň bezpečnosti až po nové, přímovstřikové zážehové motory. Naproti tomu ty vznětové byly s drobnými změnami přetaveny z předchůdce.
Tou největší novinkou ovšem byl příchod víceprvkové (čtyřprvkové) zadní nápravy pro všechny verze bez rozdílu. Dříve bylo podobné, leč jednodušší (tříprvkové) zavěšení k dispozici pouze s relativně vzácně se vyskytujícím pohonem všech, který byl navíc nabízen jen s vybranými pohonnými jednotkami. Jistě i díky tomu jezdila druhá generace o poznání lépe než ta původní. Jinou změnou, vztahující se opět spíše k hardwaru, bylo nahrazení hydraulického posilovače řízení moderním elektromechanickým, navíc ve vyspělejší verzi, o které si mohou třeba malá auta nechat jen zdát.

Ekonomické ústupky

Nová Octavie je po Audi A3, Golfu VII a Leonu 4. vozem, plně těžícím z modulární platformy MQB. Přináší nejen zcela nové zážehové a vznětové motory či vyspělou konstrukci skeletu karoserie. Ta díky proměnné tloušťce plechů napříč profilem a inovativnímu laserovému svařování výrazně přispívá k faktu, že vozy s technikou MQB vykazují příznivou hmotnostní bilanci.
V rámci MQB ale přicházejí také ústupky. Dřívější neochvějná pozice zadního víceprvku bere za své. Ten je nově k dispozici pouze od určité hranice výkonu motoru. A zatímco Golf či A3 jej mají už s motory o výkonu 90 kW, musí zákazník Octavie (ale i Leonu) vzít za vděk jednodušším zavěšením ještě ve verzích se 110 kW. V praxi tak dnes pouze špičková 1.8 TSI toto zavěšení využívá. Právě návrat k torzní příčce umožnil značce Škoda, a potažmo celému koncernu nasadit na své kompaktní vozy ceny, které by v předchozích generacích byly z oblasti snů.
Příchod jednoduché zadní nápravy vyvolal v mnohých emoce a rozpaky. Přesto, svezení s takto vybavenou Octavií a motorem 1.2 TSI ukázalo, že běžný motorista může s torzní příčkou i v této třídě bez problémů žít.
Na jízdní vlastnosti vozu má velký vliv rozložení hmotnosti. Zatímco u vozů s klasickou koncepcí není těžké dosáhnout téměř ideálního poměru mezi jednotlivými nápravami, u řešení s hnacím řetězcem napříč před přední nápravou jde o záležitost mnohem složitější.

Seznam kapitol

Více vzadu

Platforma MQB nejenže sjednocuje uložení všech pohonných jednotek, nýbrž přináší i kvalitativní změny. Motor v přídi je nyní posunutý a rovněž skloněný mírně vzad, čímž nejsou přední kola tolik zatížena. Toto řešení bylo řadou výrobců uplatňováno již v 80., 90. letech a třeba Volkswageny nebyly výjimkou.
V našem případě se o další redukci kil postaral celohliníkový motor 1.2 TSI. Pohled na něj odhalil některá ne zrovna milá překvapení. Třeba dnes populární plastový kryt v jeho případě chybí. To znamená, že po otevření kapoty vidíte skutečně motor a ne to, co ho zakrývá. Technik je potěšen, estét již méně. Druhou věcí je fakt, že kapota není zvedána plynovou vzpěrou, nýbrž vaší paží. A do třetice, u zážehových motorů chybí hluková izolace na spodní straně kapoty. Vzhledem k otvorům pro příchytky je jasné, že vznětové verze ji mít budou.
Příznivá hmotnost a její dobré rozložení se projevuje krátce po rozjezdu. Vůz působí nezvykle lehkým dojmem. Bohužel lehká příď má i své stinné stránky, zde v kombinaci s použitou zadní nápravou. Její elastokinematické uložení sice dobře funguje při jízdě v zatáčkách, kde potlačuje vrozenou nedotáčivost vozu, avšak má za následek, že při přímé jízdě, třeba na dálnici, je vůz lehce směrově nestabilní. S trochou nadsázky tak pořád řídíte.
V zatáčkách se ale vůz ovládá příjemně, i zásluhou dobře zvoleného převodu řízení. To je kolem střední polohy lehce netečné. Stačí však volant natočit o větší úhel a příď začne měnit směr se stoickým klidem. Náklony karoserie jsou dobře kontrolovány a plně korespondují s komfortním charakterem vozu.
Zajímavé je, že některé nerovnosti podvozek s grácií vyžehlí, aby na jiných posádku otravoval patrnými rázy. Jak velkou měrou se na tom podílejí příplatková 17palcová kola, zůstává v našem případě otázkou.
Tím hlavním nedostatkem vlečené zadní nápravy zůstává hlučnost. Zejména na krátkých, po sobě následujících výmolech k uším řidiče a posádky doléhá nepříjemný lomoz. Lze si zvyknout, avšak vězte, že to pro nás bylo poměrně překvapivé. Je jasné, že víceprvek bude v tomto ohledu o poznání lepší.

Seznam kapitol

Dynamika i ticho

Nová Octavia byla autorovou první zkušeností se zatím nejmenším zástupcem řady EA211, novou generací motoru 1.2 TSI. Jeho zvuková kulisa dává vzpomenout na minulá TSI, a to platí také o pružnosti. Již v otáčkách kousek nad volnoběhem začíná zabírat a od 1400 min-1 již příjemně táhne. Špička, a to nejen pocitová, mu samozřejmě chybí, ale to lze tak nějak očekávat. Mnohem důležitější je fakt, že rozsah otáček, v nichž je k dispozici maximální točivý moment, je zase o kousek větší, takže předjíždění pomalu se vlekoucích kamionů by mělo být menším dobrodružstvím.
Na rozdíl od méně výkonné verze je standardně spojen s šestistupňovou manuální převodovkou. Zatímco nižší převody jsou vcelku krátké, ty vyšší naopak docela dlouhé. Ve 130 km/h na šestku tak motor točí zhruba 2750 min-1, tedy přibližně stejně jako slabší verze na pětku. Pokud na pátý stupeň podřadíte při tuzemském dálničním limitu, budou otáčky motoru stále možná až příliš nízkých 3200 min-1. Je-li vůz navíc zatížen, nejsou akcelerační schopnosti zejména v dálničních stoupáních zrovna zázračné. U prázdného vozu je to lepší, ale zázraky také nečekejte. K tomu, aby vůz začal pocitově táhnout, je třeba nezřídkakdy kontakt pedálu akcelerace s kobercem podlahy.
Naproti tomu nižší převodové stupně jsou provedeny tak, aby se vůz snadno rozjel. Pokud mu třeba na „dvojku“ přiložíte, dočkáte se poměrně slušného zrychlení, pocitově odpovídajícího i vyššímu výkonu. V porovnání s minulou generací je řadicí páka poněkud více vzadu, avšak ve svých drahách chodí neskutečně přesně a lehce. Systém MFA zobrazovaný Maxi  DOTem nyní nabízí měření spotřeby paliva ve třech režimech. Od startu, dlouhodobě a od natankování. Při cestě na hory ukazoval první údaj 6,1 l na 100 km. Druhý údaj vycházel na 7,9 l na 100 km a konečně třetí na 7,1 l na 100 km. S vozem se jezdilo spíše volněji s převahou pražských ulic.

Seznam kapitol

Pro snazší život

Nová auta řidiči výrazně usnadňují život, o tom není sporu. A nová Octavia tomuto trendu nezůstává pranic dlužna. Naopak, v některých ohledech se řadí k trendsetterům nejen své třídy. Při našich cestách po vlastech českých jsme nejvíce ocenili funkci čtení dopravních značek.
Kromě toho byl testovaný vůz vybaven celou řadou položek. Třeba třístupňové vyhřívání předních sedadel je v Eleganci v sérii. Pokud připlatíte 4900 Kč, budou si stejného luxusu užívat i cestující vzadu. Za 6000 Kč zase dostanete nejen elektricky sklopná, vyhřívaná a stavitelná, nýbrž i samočinně clonitelná vnější zpětná zrcátka. A to je věc, která zejména u toho pravého není příliš často k vidění. Osobně jsme se s tímto setkali zatím jen u Jaguaru, Mercedesu a Range Roveru. Skvělá byla rovněž grafika multimediálního rozhraní. Navigaci Columbus, která je nyní díky oddělenému hardwaru a displeji konečně prakticky nezcizitelná, pořídíte za značných 40 500 Kč.

Seznam kapitol

Příjemné bydlení

Jestli byla původní novodobá Octavia v roce 1996 kritizována za prostornost na zadních sedadlech, měla by být tato nová za stejný parametr velebena. Místa pro nohy je i při zcela vzad posunutých sedadlech opravdu dost. I řidič vysoký 185 cm se sám za sebe posadí. V jeho případě se jistým limitem ukazuje spíše prostornost ve svislém směru. Po uvelebení se na zadním sedadle se hlavou lehce dotýkal stropu.
Nejlépe je na tom samozřejmě řidič se spolujezdcem na předních sedadlech. Ta jsou nejen dostatečně dimenzovaná, nýbrž i dobře tvarovaná. Sedí se sice o něco výše než u minulé generace, avšak stále dost nízko. Ergonomie je bez připomínek. Snad jen palubní deska by mohla mít přechod do dveřních výplní řešen harmoničtěji. Češi jako národ chatařů a chalupářů jistě ocení obrovský zavazadelník s velkou variabilitou. Ke zvednutí víka je ovšem potřeba poněkud více síly, což zejména ženám vyhovovat nebude.

Seznam kapitol

Pokrok v rámci mezí

Zbývá tedy otázka, zda nová Octavia dosahuje v porovnání s předchůdcem kýženého pokroku. V řadě oblastí tak tomu skutečně je. Přesto si myslíme, že druhá generace byla v ekvivalentním porovnání s první přelomovější. A nic na tom nemění ani moderní platforma MQB. Budoucí uživatele ale vůz jistě nezklame a o to jde asi především. 

Seznam kapitol
+
ovladatelnost
kvalitní zpracování
moderní prvky výstroje
pružný motor
zpřevodování
řazení
manévrovatelnost
navigaci vám už neukradnou
prostornost v podélném směru
zavazadelník
zdařilá sedadla
-
hluky od zadní nápravy
prostor vzadu ve svislém směru
necitlivé řízení





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: