VW Multivan 2.0 BiTDI 4Motion DSG Highline - Není dodávka jako...
... dodávka. Vůz, který máme ve svých představách zakořeněn obvykle jako nudnou neforemnou krabici, jaká se při rychlé jízdě v zatáčce překotí na bok, je v případě Volkswagenu úplně něčím jiným. Multivan spojuje skvěle přednosti dodávek a MPV.
A takových dodávek opravdu není mnoho. Pokud si vzpomínáte,
v AH 01/2013 jsme otestovali Mercedes Viano Avantgarde s vrcholným turbodieselem. Jen o týden později se nám dostal do garáže vůz, který mu přímo konkuruje. Řeč je o Multivanu od VW ve výbavě Highline s pohonem všech kol (Haldex 4. generace) a nejsilnějším naftovým motorem.
Je to legenda
Již v roce 1950 byla založena rodina legendárních Transporterů od VW. Současná, v pořadí pátá generace Transporteru a jeho sourozeneckých variant (Caravelle, Multivan a California) prošla poslední výraznější modernizací v roce 2010. Od té doby přibyly do portfolia verze s balíčkem úsporných opatření Blue-Motion Technology (s nižší spotřebou) a několik dalších výkonových stupínků včetně toho nejúspornějšího. My testujeme dnes již známé 2.0 BiTDI s výkonem 132 kW tvořící špičku naftové nabídky Multivanu.
Seznam kapitolProstornost a jízda
Samozřejmě, že největší předností Multivanu, jakožto civilní verze Transporteru, je jeho 7místný velmi prostorný interiér se štědrými možnostmi variability. Tři řady sedadel, přičemž druhá je tvořena dvojicí nezávislých otočných (i proti směru jízdy) a třetí trojmístnou lavicí, poskytnou přehršel místa pasažérům, a to ve všech směrech bez výjimky. Škoda jen té ploché zadní lavice, která jednoznačně nabádá k preferenci sezení v přednějších řadách.
Se zmíněnými sedadly lze také hýbat, popřípadě je z vozu zcela vyjímat. Jenomže kvůli jejich vyšší hmotnosti a malým spárám mezi nimi a podběhy zadních kol to vůbec není procedura snadná. Řidič ale může po podání obdivuhodného výkonu dosáhnout objemu až 4,3 m3, tedy místa pro stěhování dost šílených předmětů. Bonusem je početná řádka odkládacích schránek, možnost táhnout až 2,5tunový přívěs a užitečné zatížení téměř 800 kg.
Dalším pozitivem je krásný výhled do všech stran, kterým Multivan předčí nejedno obrovské SUV. Přes negativní očekávání se ale neřídí ani v nejmenším jako nějaký autobus, nýbrž jako klasický osobák. I volant je proti tělu vzpřímen skoro tak, jak jsme zvyklí u běžných nízkých vozů, a celkem strmým řízením je připomíná také. Samozřejmě, že zatáčky neprojedete svižněji bez náklonů karoserie, ty však nejsou tak dramatické, jak by se dalo vzhledem k 1,9metrové výšce očekávat.
Dvoulitrový bi-turbodiesel se na papíře zdá silnější než ve skutečnosti a překvapivě si říká o výlety do vyšších otáček. Při pohledu na téměř 2,3 tuny hmotnosti a na příď, která má s aerodynamickým tvarem společného asi tolik jako stěna paneláku, ale zjistíte, proč i nejsilnějšímu turbodieselu dochází tak rychle dech. Nejlépe se Multivanu jezdí v rychlostech kolem 130 km/h, kdy si říká o 9,5 litru. Po městě a při vyšších dálničních tempech si vezme spíše 12 l/100 km. V těchto ohledech nás rozhodně více přesvědčil 6válec Mercedesu, který se pral s celým vozem daleko statečněji a konzumoval méně. Volkswagen má ale rychlejší a o 2 stupně bohatší dvouspojkovou převodovku, která se vyznačuje prodlevou jen při potřebě náhlé akcelerace.
Nepůsobí lacině
Zatímco Viano od Mercedesu trošku pokulhávalo grafikou přístrojů a některými plasty palubní desky, Multivan v tomto ohledu nezklame. Poctivé zpracování, ta nejlepší ergonomie a moc pěkné plasty byly spolu s velmi bohatou výbavou tím nejlepším pro posádku a řidiče. Mercedes se zdál být luxusnější v zadních řadách a byl také prostornější. Jenomže v oblasti výbavy se Multivan nenechal zahanbit. Jeho už tak dost bohatá výbava Highline byla doplněna o prvky za dalších 250 tisíc Kč, a to ještě zdaleka není strop. Tím se VW, přestože je menší, dostalo na cenu námi favorizovaného Viana. Možnost individualizace je i u něj vážně široká. Velkou roli pro komfort posádky sehrál akustický paket se silnějšími okny za výhodných 5615 Kč, který na palubu přinesl krásné ticho.
Seznam kapitolLevné VW? rozhodně ne!
Multivan se přes horší dynamiku a vyšší spotřebu nakonec přesto jeví jako řidičsky sympatičtější vůz a pohon 4Motion mu přidává i více trakce. Otázkou je, zda mu můžete s cenovkou 1,74 milionu odpustit jeho relativní nedokonalost.
Seznam kapitolvnitřní prostor |
variabilita sedadel |
ergonomie |
materiály |
ovladatelnost a stabilita |
přesné řízení |
přenos síly na vozovku |
zavazadelník |
jízda jako s menším vozem |
konečná cena |
manipulace se sedadly |
prodleva DSG |
slabší dynamika |
spotřeba |