Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Range Rover Evoque 2.2 SD4 Pure - Freelander na steroidech

Test

Nejprve coby studie, posléze v sériové podobě. Evoque byl jednoznačně nejpůsobivější novinkou loňského roku. Vzhledem k designu by asi málokdo hádal, že základem vozu je mnohem konzervativnější Land Rover Freelander II.

Autor:Tomáš DusilFoto:

Značka Range Rover byla až do příchodu Evoque v roce 2011 vyhrazena jediném modelu, a sice velkému luxusnímu SUV s vlastnostmi pravého off-roadu. Ten se v letošním roce představil už ve 4. generaci, poprvé s celohliníkovou karoserií, již dříve odzkoušenou na Jaguaru XJ (X350, X375). Na rozdíl od tradičního Range Roveru dostal Evoque odlišnou koncepci s motorem napříč před přední nápravou. Jak Evoque, tak i zmíněný výchozí Freelander II jsou pohrobci již neexistujícího spojení Land Roveru s Fordem. To dokazuje nejen použitá podlahová plošina, byť patřičně upravená, nýbrž i použité pohonné jednotky.  

Francouzská spojka

Ta spalující benzin pochází přímo z líhně Fordu a jde pouze o jinak pojmenovaný motor 2.0 EcoBoost. Naproti tomu vznětový agregát, nabízený ve třech verzích, je znám nejen z Fordů, nýbrž i z vozů koncernu PSA. Jde totiž o největší z agregátů řady DW o objemu 2,2 litru. To mimo jiné také znamená použití dvojice vyvažovacích hřídelů, uložených zespodu klikové skříně. Jejich úkolem je zvyšovat kultivovanost chodu, která bývá u dlouhozdvihových motorů obecně slabší. Nutno říci, že v Evoque se jim to zrovna moc nedaří. Hrubší projev jako by tady signalizoval, že motory řady DW jsou i přes veškerou péči, jež naposledy přinesla v rámci přechodu na Euro5 další snížení kompresního poměru (z původních 18 na nynějších 15,8:1), již poněkud v letech. Přesto hanit tento motor by nebylo správné, neboť léta ukázala, že motory řady DW jsou velice spolehlivé a odolné.
Testovanou verzi se 140 kW a pojmenovanou SD4 doplňuje slabší TD4 110 kW a na chlup stejně výkonná, leč se sníženým točivým momentem eD4. Posledně jmenovaná verze se pak pojí výhradně s pohonem předních kol, což je u značky Land Rover premiéra.

Seznam kapitol

Pro všechny povrchy

Testovaný vůz měl ovšem stálý pohon všech kol. I ten je již známý ze zmíněného Freelanderu, takže k rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu využívá, jak je dnes u této koncepce obvyklé, vícelamelovou spojku. Jednotlivé lamely jsou přitlačovány tlakem hydraulické kapaliny, čili jde vlastně o obdobu známého Haldexu. To však není všechno. V rámci pověsti výrobce špičkových terénních vozů dostal i na první pohled spíše silniční Evoque do vínku systém, mající řidiči usnadnit jízdu v náročných podmínkách. Jde o tzv. Terrain Response, umožňující tlačítky za řadicí pákou předvolit čtyři režimy pohonu podle toho, kudy se právě jede. Při normální jízdě po silnici se uplatní režim General Driving. Následuje mód pro sníh či trávu, dále pro bláto a konečně pro písek. Jednotlivé režimy zohledňují jednak činnost lamelové mezinápravové spojky a jednak i různé nadstavby systému ESP.

Seznam kapitol

Zatáčí jak o život

Evoque ovšem není výjimečný pouze designem, zpracováním či samotnou značkou, nýbrž i jízdním projevem. Hned na úvod mohu směle napsat, že je to nejlépe jezdící SUV široko daleko, které v otázce ovladatelnosti, citlivosti a radosti z jízdy deklasuje i velké množství běžných sedanů či kompaktů. Základní ingrediencí je superstrmé řízení. Při průměru otáčení 11,3 m stačí mezi dorazy otočit pouze 2,45krát volantem. Ochota zatáčet tady tak není vykoupena zhoršenou manévrovatelností, jak tomu někdy u takto strmých řízení bývá. K tomu, aby příď začala měnit směr, se tak stačí na volant snad pouze podívat. Zatímco v nízkých rychlostech se vozu do oblouku jakoby nechce, při středních vyšších začne být odezva od volantu mnohem bezprostřednější. To je obvyklé u rychlých hatchbacků či kupé (takto to umí třeba VW Scirocco), již méně u vysokých a zpravidla bezpohlavních SUV, která si lidé kupují hlavně z důvodu osobní bezpečnosti, někteří pak proto, že se jim dovnitř dobře nastupuje... a někteří jen proto, aby prostě byli in.
Snad jedinou výtku vůči jízdním vlastnostem představuje omezená přilnavost na mokrých silnicích. Zde je na vině kombinace „balonových“ pneumatik s tuhými stabilizátory, jež musejí udržet na uzdě hmotnou karoserii s těžištěm sice nižším, než bývá v této třídě běžné, avšak stále dosti vysokým třeba v porovnání s vozy segmentu B či C.

Seznam kapitol
+
SUV s nejlepším poměrem ovladatelnost jízda
strmé a citlivé řízení bez negativního dopadu na manévrovatelnost
vzhled
bohatá výbava
-
řídká servisní síť
nepřehledná karoserie
jen průměrně kultivovaný motor
řazení vyžaduje více síly
rychlý přechod do smyku na kluzkém povrchu





Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: