VW Passat Variant Highline 2.0 TDI BMT DSG
Passat je podle mnohých nejlepším vozem na světě. Něco na tom bude, ve své komplexnosti je naprostým univerzálem. Testujeme Variant a nejsilnější TDI.
Evergreen, univerzální voják, klasik, král mezi automobily... Passat je prostě legendou, kterou jen stěží nějaký vůz střední třídy překoná. V našich očích jen výrazněji modernizovaná šestá, dle automobilky už 7., generace svoji pozici pouze upevnila. A skutečně, u Passatu si dnes můžete stěžovat (a to zdaleka ne všichni!) jen na širší středový panel a v souvislosti se značkou Volkswagen ještě na nepříliš lidové ceny příplatkové výbavy. Správci firemních fleetů by přidali ještě kritiku k problémům verzí 2.0 TDI, tím ale výčet chyb téměř končí. O Passatu už bylo napsáno vše... Proto se zaměříme na konkrétní verzi.
Zkrátka na všechno
Ať už na každodenní posuny v zácpě, na nákupy či výlety k moři s celou rodinou, Passat je jako celek brilantní. Prostorný, pohodlný, poctivě zpracovaný a stále velmi populární... Kombiverze Variant přidává ještě větší variabilitu, využitelnější zavazadelník se základními 603 litry objemu (překonaný jen Superbem), ale bohužel i větší atraktivitu pro zloděje. V kombinaci s nejsilnějším turbodieselem reprezentovaným milovaným i nenáviděným čtyřválcem 2.0 TDI se 125 kW jde navíc o svižný, ale stále velmi úsporný vůz. Zajímavé je, že nyní už v ceníku najdete silnější verzi se 130 kW. Nové 2.0 TDI je ale určeno jen pro vozy na platformě MQB, Passat tedy zůstává u toho současného.
Nejenže s ním můžete cestovat díky skvěle odhlučněné kabině a směrové stabilitě klidně 170kou (pokud to samozřejmě předpisy dovolují), můžete ale také jezdit s dlouhodobou spotřebou kolem 6,5 litru, což znamená dojezd na jedno natankování přes 1000 km. To jsou výkony, na které konkurenti nestačí. Nečekejte rozhodně tak sportovní jízdní vlastnosti jako třeba u Mondea, Passat je i s lehčími motory na pohodlnou jízdu. Zvládá rychlejší tempo na okresce, ale nezapojuje vás díky necitlivému, byť velmi přesnému řízení do děje. Ostatně není na to určen. Je to univerzál, který pojede rychle, ale vždy primárně v tichosti a s noblesou, aby svoji posádku rušil co možná nejméně.
Asi raději s manuálem
Testovaný vůz byl osazen dvouspojkovou převodovkou DSG, která poslední dějství provází od počátku. Sedmistupňové ústrojí s dvojicí suchých spojek je určeno jen verzím s nižším točivým momentem, pro 2.0 TDI je tedy k dispozici o stupeň chudší DSG se spojkami v olejové lázni, které podle našeho názoru už lehce ztrácejí svůj lesk. V dnešní době plné skvělých vícestupňových automatů s hydrodynamickým měničem už se prodleva testovaného DSG, zejména ve chvílích, kdy se potřebujete téměř z klidu svižně rozjet, netoleruje snadno. Pádla to nezachraňují. Proto bychom raději sáhli po o 60 tisíc levnější verzi s brilantním manuálem a ušetřené finance investovali ve prospěch výbavy. Motor má sám o sobě dostatek točivého momentu, není tudíž potřeba tak často řadit. Navíc by se konečná cena vozu i s velmi solidní výbavou Highline dostala na úroveň dobře znějícího milionu.
Seznam kapitolChvála podvozku DCC
Testovaný Passat vynikal adaptivní regulací podvozku, která umožňuje nastavení tuhosti tlumičů ve třech úrovních, a sice Comfort, Normal a Sport. Citelné změny se dějí po přechodu do režimu Sport, kdy dojde ke znatelnému přitvrzení a Passat pak ještě odolněji vzdoruje nedotáčivosti, potřebuje však hladký asfalt. V režimu Comfort na-opak dokáže pěkně filtrovat nerovnosti a veškeré rázy od kol. A co nepochytají ani tlumiče, dokážou vstřebat velmi pohodlná sedadla. Za zmínku stojí také pestrá armáda příplatkových elektronických systémů v čele s adaptivním tempomatem s funkcí nouzového brzdění, či automatický parkovací asistent. Bez těchto prvků bychom se obešli, ale nutno říci, že fungují dobře. Rozhodně bychom objednali bi-xenonové světlomety a bohužel i nestandardně dodávanou přípojku USB, kterou VW stále nectí. Zajímavostí této verze je elektronická uzávěrka diferenciálu XDS, která redukuje prokluz odlehčeného kola přední poháněné nápravy v zatáčce.
Seznam kapitolPassatu se nebojte!
Passatu bychom zkrátka dali přednost i před tolik vyhledávaným Superbem.
Seznam kapitolvnitřní prostor |
zavazadelník |
zpracování |
ergonomie |
jízdní vlastnosti |
komfortní podvozek |
ticho |
spotřeba |
základní cena |
univerzálnost |
širší středový panel |
nutnost vyjmutí opěrek pro rovnou plochu |
ceny příplatků |
necitlivé řízení |
prodleva jen 6stupňového DSG |