Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

BMW M550d xDrive - To tu ještě nebylo

Test

Minule jsem se rozplýval nad motorem Audi A6 se dvěma turbodmychadly. BMW jde v tomto ještě dále a poprvé tu máme turba hned tři. A zatímco motor jako takový je úžasný, zbytek vozu mírně zaostal za očekáváním.

Autor:Tomáš DusilFoto:

Vznětový šestiválec přeplňovaný dvěma turbodmychadly dokázalo BMW nabídnout už v minulé generaci řady 5 (E60). Jednalo se o typ 535d, jenž v současném vydání nabízí 230 kW, tedy stejně jako motor minule testovaného Audi A6. Použití tří turbodmychadel přineslo zvýšení výkonu až na 280 kW, tedy porci, která byla ještě před pár lety záležitostí výhradně zážehových motorů.

Odzdola až nahoru

Vícenásobné přeplňování má v kombinaci se stále modernějším vstřikování Common-Rail piezo umožnit naftovým motorům efektivně pracovat i v takových otáčkách, které jim byly dosud z podstaty samotného principu zapovězeny. Je jasné, že toto posunutí je stále limitováno faktem, že vstřikovaná nafta se musí stačit kompresním teplem vzněcovat. To je hlavní důvod, proč nemůže dieselový motor točit nikdy tak vysoké otáčky jako obdobný zážehový. V motoru M550d umí Common-Rail generovat vstřikovací tlak až 2200 barů, což je zatím asi nejvíce, kolik je v sériové produkci k dispozici. Jistě i proto může výkon vrcholit v takřka nedieselových 4400 min-1. Ještě o 100 min-1 více nabízí motor Skyactiv-D Mazdy, o němž píšeme jinde v tomto vydání.
Na opačné straně vše začíná jen lehce nad volnoběhem, aby ve 2000 min-1 byl již k dispozici vrchol točivého momentu 740 N.m. V té době již motor přeplňují obě menší turbodmychadla. 

Seznam kapitol

Jako start letadla

V okamžiku, kdy zarazíte plyn do podlahy, se začnou dít až neuvěřitelné věci. Zásluhou pohonu všech kol xDrive je trakce v přímce zcela dostatečná. V porovnání s motorem Audi 3.0 TDI BiTurbo je rozvoj síly o něco strmější, byť k označení „rázné“ má stále daleko. Důležité je, že prostě cítíte jen drtivý tah. Samočinná osmistupňová převodovka od ZF samozřejmě řadí další převody, avšak ty jsou tak blízko sebe (viz minule v testu Audi A6, které používá v základu stejnou), že nějaký úbytek výkonu tahu prakticky nepocítíte. Pokud bych měl toto někomu přiblížit, pak bych zvolil analogii s dopravním letadlem v době, kdy se startovalo tak, že pilot nejprve motory roztočil naplno z důvodu jejich kontroly (tzv. motorová zkouška před startem) a posléze letoun odbrzdil. Šlo tedy vlastně o takový launch control, jaký známe z některých dnešních aut.

Seznam kapitol

„M“ pouze v názvu?

Písmeno M v názvu testované pětky navozuje dojem, že vůz má spíše než k 535d blíže k nefalšované M5. Pravda to je, ale jen částečně. Příslušnost k M potvrzuje přední supernáprava z lehkých slitin, pracující s hydraulickým posilovačem řízení Servotronic II. Běžná BMW řady 5 mají dnes již elektromechanický. Hydraulika bývá velmi často skloňována, pokud přijde řeč na citlivost. Ač je v porovnání s běžnou pětkou M550d v této disciplíně lepší, přesto stále na leadera třídy Jaguar XF výrazně ztrácí, a to mluvíme o běžném XF se vznětovým čtyřválcem, ne o XFR. Spíše než to je ale zklamáním celkový jízdní projev. I v nejměkčím režimu adaptivních tlumičů není podvozek schopen pohltit ani středně velké nerovnosti, o špatně zahloubených kanálech nemluvě. Přitom kultivovanost dříve k „pětkám“ patřila asi jako Freddie Mercury ke skupině Queen.
Velmi výkonný motor pak odhalil, že i na pohled obří brzdy se mohou dostat nad své limity. Při té hmotnosti a dynamice ani není divu... Pokud bych tedy měl volit mezi tímto BMW a minule testovanou Audi A6, zvolil bych čtyři kruhy. Holt méně je prostě někdy více.       

Seznam kapitol
+
neuvěřitelný motor
suprová převodovka
nejmodernější technika
vzhled
plní Euro6
vynikající trakce
zpracování
bezpečnost
nebývalá možnost individualizace
-
příplatky za samozřejmosti
jízdní projev zůstal za očekáváním
kvalita jízdy (tlumení nerovností)
udávané spotřebě se ani nepřiblížíte
brzdy mohou vadnout





Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: