VW Amarok 2.0 BiTDI Highline - Tank s duší osobáku
Užitkové vozy nekončí u Volkswagenu jen běžnými dodávkami. Jako jeden z mála výrobců na českém trhu nabízí také pick-up. Amarok je skutečný dříč, který se jen tak něčeho nezalekne.
Teprve až když řídíte velký pick-up, tak se opravdu stanete chlapem. Jen málokdo rozumí tomu, proč jsou v Americe tolik populární obludná auta bez kapoty s brutálně výkonnými motory. Teprve až když se svezete, tak pochopíte, v čem je to kouzlo.
Obr na silnici
Už při příchodu k autu je vám jasné, že je to opravdový macek. Ale teprve až když se vyhoupnete do sedadla řidiče, pochopíte, jak velké auto to ve skutečnosti je. Range Rovery, Touaregy, na všechny se díváte svrchu. Kdo by však čekal strohost a „průmyslové“ zpracování, ten se mýlí. Verze DoubleCab přináší dvě řady sedadel, a v autě se tedy cítíte jako v osobáku. Ano, verze Highline by mohla navodit pocit luxusu, ale to se k charakteru auta stejně nehodí. Spíše si tak budete pochvalovat, že vše je kvalitně zpracované a z dobrých materiálů. A myslelo se na spoustu užitečných detailů. K interiéru nemáme připomínky, sedadla jsou komfortní, najít pohodlnou polohu není problém.
Seznam kapitolOSM převodů
Nastartování dvoulitrového naftového motoru je bleskově rychlé. Motor slyšíte, a to dosti výrazně, ale ke kulise velkého auta nám to sedí a klapání motoru nevadí. Volič automatické převodovky přesouváme do polohy D a rozjíždíme se.
Ačkoliv je tah plynulý, počítejte s tím, že při akceleraci se během pár sekund vystřídá všech osm převodů automatické převodovky. Při plynulé jízdě funguje skvěle, pokud máte naspěch, budete častěji předjíždět a vůbec jezdit „nepředvídatelně“, tak přitáhněte volič automatické převodovky ještě blíže k sobě. Aktivuje se režim „S“, ve kterém funguje ještě lépe (za cenu držení vyšších otáček a tím i vyšší spotřeby).
Měli jsme strach, jak se bude chovat v těžkém terénu, ale automat fungoval zcela bez chybičky. Rozjezd i do velmi prudkých kopců je skutečnou maličkostí. Na druhou stranu jet „na osmičku“ 180 km/h po dálnici také není problém. Vadila jen jedna věc, o ní později.
Svůj díl úspěchu má i skvělý motor 2.0 BiTDI. Ten dává výkon 132 kW, ale hlavně krouticí moment 420 N.m již v 1750 otáčkách. Mohlo by se zdát, že výkon nebude stačit, ale není tomu tak, v parametrech jako zrychlení nebo maximální rychlost nechává Amarok za sebou i výkonnější konkurenci.
Listy a bubny
Od Amaroku jsme nečekali kdovíjaké jízdní vlastnosti, ale přestože na zadní nápravě najdeme listová pera, stopu v zatáčce drží stejně pevně jako většina vozů nižší střední třídy, opravdu nás překvapil. Zklamaní jsme byli, že zadní náprava sází jen na bubnové brzdy. Ty jsou hodně slabé a v prudkém kopci mají problém těžký vůz udržet. Navíc když chcete ruční brzdu vytáhnout až nahoru, musíte odklopit loketní opěrku, to je opravdu hloupé.
Jinak se v terénu cítí Amarok jako ryba ve vodě. Z příplatkové výbavy jsme měli uzávěrku zadního diferenciálu, nebylo tak nic, co by pick-up neprojel. Nechyběl ani asistent pro sjíždění svahů. V terénu tak rozčilují jen nevypínatelná zadní parkovací čidla. V bahně pak může být limitující to, že i když máte převodovku v manuálním režimu, stejně vám přeřadí při dosažení vysokých otáček. Od čeho potom manuální režim je?
Auto pro chlapa
Z Amaroku jsme byli skutečně nadšení. Zaparkovat ve městě není tak těžké, jak by se mohlo zdát. Problém nastane až v okamžiku, kdy zjistíte, že není kam uložit nákup, protože sice odvezete celou paletu, ale nemáte žádný kufr pro uložení tašek.
Seznam kapitoljízdní vlastnosti v terénu i na silnici |
výkonný a úsporný motor |
kvalitní zpracování |
dvouspojkový automat |
dostatek místa pro cestující i náklad |
utáhne 2800 kg těžký přívěs |
hlučný motor |
slabé bubnové brzdy na zadní nápravě |
trvale zapnutá parkovací čidla |
AT si přeřadí i |
v man. režimu |
chybí tempomat |