Toyota Prius Plug-in Hybrid - Pojízdná laboratoř
Do testu jsme vybrali Toyotu Prius Plug-in Hybrid, který je na čistě elektrickou energii schopen ujet 20 km. Dokáže si oproti běžnému Priusu obhájit svou vysokou cenu?
Toyota Prius patří mezi symboly hybridních vozů a automobilů využívajících elektrickou energii k pohonu obecně. Vůz, kterému mnozí předpovídali brzký konec, patří na některých trzích k nejprodávanějším modelům vůbec. A byla to právě Toyota, která napomohla změnit chápání ohledně budoucnosti osobní dopravy zejména ve městech, která jsou pro automobily tohoto typu přirozeným teritoriem.Nabídku japonské automobilky během let vývoje doplnilo několik dalších modelů na hybridní pohon, prvenství však zůstává Priusu, který stále funguje jako jakási pojízdná laboratoř. Není tedy divu, že právě tento model vyjíždí i jako plug-in varianta, která při plném nabití umožní na relativně dlouhé trase výhradně elektrický provoz. Tomuto uniku však odpovídá cena, která již tak ne zrovna laciný Prius ještě více znevýhodnila
v očích potenciálních zákazníků. Na českém trhu navíc nefungují státní dotace zvýhodňující hybridy a elektromobily a ve velkých městech zatím nenajdeme takzvané zelené zóny upravující vjezd osobních vozidel. Prius Plug-in Hybrid se tudíž na našich silnicích stane velmi zřídka viděným solitérem.
Zůstal svůj
Karel Gott v jedné ze svých písní zpívá o tom, že zůstane svůj. Stejného hesla se drží i Prius, který si po dvě generace zachoval svůj typický klínovitý tvar.
„Náš“ Prius se pak od toho běžného lišil zejména stříbrnou lištou na pátých dveřích, která značí verzi Plug-in Hybrid.
A právě prodloužený dojezd na čistě elektrický proud je hlavní devízou tohoto vozu. Po připojení ke standardní zásuvce se akumulátory nabijí během 1,5 hodiny a umožní řidiči zhruba 20 kilometrů bez zapojení benzinového motoru. Při správně zvolené trase a plynulém provozu však není problém dojezd o několik kilometrů prodloužit. I ortodoxní fanda spalovacích motorů se po chvilce přistihne, jak si jízdu s Priusem vlastně užívá.Plánování jízdy tak,aby vůz co nejvíce využíval energii z baterií, totiž dokáže přinést jistý druh zábavy.
Samotná jízda ve městě je pak otázkou ticha. Na dálnici je to však o poznání horší. V případě nutné akcelerace vyžene převodovka motor do nejvyšších otáček a ticho a nízká spotřeba jsou pryč. Během testování, které zahrnovalo jak jízdu ve městě, tak i přesuny po dálnici, si Prius Plug-in Hybrid řekl o 4,3 litru na 100 km, což je výsledek, kterého s trochou snahy dosáhnete i se vznětovým motorem.
Technické cvičení
Vzhledem k vysoké ceně nepředpokládám, že by se tento vůz stal na našich silnicích masovou záležitostí. Zvlášť, když Toyota nabízí racionálnější Yaris HSD nebo nový Auris, který bude k dispozici i jako hybridní kombi. Prius Plug-in Hybrid tak díky vysoké
ceně zůstane především ukázkou toho, co nás v budoucnu čeká a nemine.
ideální do města |
tichý provoz |
jistý druh jízdní zábavy |
bezplatný vjezd do „zelených“ zón |
spotřeba |
enormně vysoká cena |
slabá pohonná soustava |
vysoká hmotnost |
hluk při větším zrychlování |
horší ergonomie |
vhodné pouze do města |