BMW 650i xDrive Gran Coupé - Definice Gran Turisma
BMW řady 6 vyměnilo mezigeneračně značnou část sportovního talentu a přidalo na komfortu. U čtyřdveřové varianty připomínající kupé však právě tenhle přerod zákazník vítá. A u 650i s pohonem všech kol dvojnásobně.
Gran coupé, právě tak BMW nazývá svůj příspěvek do segmentu čtyřdveřových luxusních vozů, které mají svými tvary a zejména pak svažující se střechou připomínat stylová kupátka. Mnichovští s touto variantou přišli jako poslední, zřejmě poučeni z prokazatelného úspěchu soupeřů. Bude tedy jejich dílo lepší? Tak či onak, je to právě Gran Coupé, které nám dává při pohledu na ostatní verze řady 6 největší smysl. Je sice o 100 tisíc dražší než kupé, ale v cenové relaci 2,5 milionu se přece takový rozdíl neřeší.
Praktičtější krasavec
Oproti 2dveřovému Coupé má GC o 113 mm delší rozvor, čímž ze zadních, dosud nouzových sedadel dělá plnohodnotná místa s klasickým přístupem a větším prostorem pro ramena. Stále je však nutno počítat spíše s převozem 4 než 5 lidí, jelikož to prostřední není pohodlné ani si na něj nesedne nikdo vyšší. Samozřejmě, že to je věc podřadná, ale cestující průměrného vzrůstu si dozadu už konečně mohou sednout, aniž by se řidič musel uskromňovat. A nebude jim chybět nic. V našem případě ani samodovíratelné dveře.
To auto je velké, zatraceně velké (dlouhé přes 5 metrů), byť se to na fotografiích vůbec nemusí zdát. Karoserie je přesto vyvážená a celý vůz vypadá velmi reprezentativně. Šestkové Gran Coupé je po právu řazeno k těm nejhezčím BMW současnosti. A je možná i hezčí než kupé.
Luxus hraje prim
Luxusní materiály ani prvotřídní zpracování netřeba déle komentovat, jelikož tady se chyby hledají opravdu stěží. Oproti předchozí řadě 6 (E63) jako by se snad chtělo dostat na roveň luxusní řady 7. Za volantem si tak budou hovět řidiči všech velikostí a tvarů, a to kvůli nepřebernému množství nastavení sedadel, díky jejich vysokému komfortu a také štědrému prostoru. Snad jen tlustší středový tunel zabraňuje roztahování. Už z toho by se dalo usuzovat, že komfort je zde na prvním místě, jenomže ještě vyzkoušet, jak jezdí ceníkový top.
Seznam kapitolNehynoucí zátah
Osmiválec zůstává vyhrazen jen topmodelům, BMW nevyjímaje. U Gran Coupé posílila benzinová jednotka N63 u 650i lehkými modifikacemi z 300 na 330 kW (450 koní) a točivý moment poskočil až na brutálních 650 N.m, tedy na hodnotu těch nejsilnějších turbodieselů. Jenomže tenhle bi-turbomotor se oproti nim navíc točí až k 7000 otáčkám.
Výsledkem je nezdolná pružnost bez ohledu na automatem zvolený stupeň a na rychlost, kterou se pohybujete (klidně může začínat cifrou 200), a pěkný zátah. Čekali jsme drama, řev a trhání asfaltu, ale Gran Coupé to tak nechtělo. Je plavné, tiché i s bezrámovými okny, v každé rychlosti seriózní a chová se jako ukázkové GT. Nenásilné a vznešené, to jsou ta slova! Jen akcelerace a zvuk prozradí, že vpředu třímá dobře namazaný stroj. Při využívání potenciálu je ovšem také třeba počítat s vysokou spotřebou, která pak překračuje 20 l, v průměru jsme se ale pohybovali kolem optimistických 13 l.
Sport až ve druhé řadě
Jakmile přepnete do sportovního režimu, příplatkové adaptivní tlumiče a aktivní stabilizátory za 100 tisíc přitvrdí, dosud snad až přehnaně tichý zvuk výfuků zhrubne a zesílí a GC přejde ze stavu měkoučké limuzíny do pohotovosti. Výfuk pak prská a jeho pěkný zvuk si o dost více užijete. Řízení také lehce ztuhne a za všech okolností brilantní převodovka zrychlí a drží motor ve vyšších otáčkách.
Sportovnost a obratnost předchůdce se zejména v utaženějších zatáčkách vytratila a nahradila ji alespoň u čtyřkolky větší nedotáčivost. Ano, nová šestka není sportovní, ovšem s hmotností 2 t se toho mnoho udělat nedá. Neznamená to, že by byla připravena o veškeré nadání, jen hraje více do noty pohodlí a jedno po jak kvalitním asfaltu. Její podvozek i celkový projev přesto zaslouží obdiv. Co naplat, že s pěknou výbavou stojí klidně o milion víc.
design |
zvuk |
výkon a točivý moment motoru |
trakce |
převodovka |
příplatková komfortní sedadla |
možnosti příplatků |
adaptivní podvozek |
prostor vpředu |
super GT |
ticho a pohodlí |
prostor vzadu na hlavu |
výhled z vozu |
silnější středový tunel |
velmi drahý M paket (154 tisíc Kč) |
ceny příplatků |
provozní náklady |