Suzuki SX4 1.6 GL/AC 4WD - Zde jsem řidičem
Kdo by čekal od Suzuki SX4 nudu, ten by se spletl. Je jasně vidět, že Suzuki jde svou vlastní cestou a nepodléhá módní trendům – v tom dobrém i zlém.
Dost často skuhráme, že auta už nejsou jako dřív. Že řidič je odfiltrován, že za něj řídí hromada asistentů, kteří nedovolí skutečně řídit. Přitom je tady vůz, který byste na první pohled přehlédli. Je nápadný asi jako ryba ve vodě, na druhou stranu tak dobře jezdí.
Právem oblíbený
Mnoho lidí o kvalitách SX4 ví – také to byl loni nejprodávanější japonský vůz
u nás. Je to zkrátka klasická alternativa k vozům nižší střední třídy za dostupné peníze. Díky vyšší stavbě vozu se na sedadla komfortně posadí čtveřice dospělých a ani pátý nebude příliš trpět. Ani zavazadlový prostor neurazí. Je pravda, že chatařící Čechy 270 litrů neohromí, ale i větší nákup bez potíží odvezete. Pro ostatní případy jsou u Suzuki připraveny střešní ližiny.
Při posazení do interiéru jako byste se vrátili o nějakých 8 let zpět. I v roce 2006 vypadal interiér velmi podobně, změn najdete jen málo. Vadí to? Nás rozhodně neuráží. Je třeba počítat s tím, že sedíte ve voze s příjemnou cenovkou. Materiály palubní desky jsou tvrdé, je tedy možné, že po několika letech budou vydávat pazvuky, ale v době testování bylo vše v nejlepším pořádku. Na dílenské zpracování nemůžeme říci ani popel.
Radost z jízdy
Startér je třeba „podržet“ o něco déle, aby motor naskočil. Pokud je studený, bude si držet vyšší otáčky, aby se prohřál, to už dnes příliš často nevidíte. Stejně jako charakteristiku motoru, která vykouzlí úsměv na tváři každému opravdovému řidiči. Výkon motoru totiž roste nádherně lineárně a teprve za hranicí 4500 otáček za minutu začíná to pravé rodeo. Zde točivá jednašestka ožívá a ochotně táhne ještě dalších 2000 otáček. Na prohánění se po okreskách bohatě stačí i 88kW motor. K častému podřazování a vytáčení nabádá i velmi přesná řadicí páka. Jízdní vlastnosti pak nemůžeme označit jinak než jako „hravé“. SX4 poměrně brzy přechází do nedotáčivosti, ale je třeba být připraven – zařadit dvojku (do 80 km/h) a pod plným plynem nechat zabrat všechna čtyři kola, která čitelně a nezáludně auto ze zatáčky vytáhnou. Že jsme ještě nezmínili, že SX4 je čtyřkolka? Hned napravíme…
Seznam kapitolHrabe všemi
To je další nesporná výhoda pro každého, kdo jezdí po nezpevněných cestách nebo po sněhem pokryté krajině. Jak u SX4 „čtyřkolka“ funguje? Mezi předními sedačkami najdete přepínač se třemi polohami. Pokud zvolíte 2WD, bude ze Suzuki pouze předokolka. Pokud naopak přepnete na LOCK, tak elektronika natrvalo sepne lamelovou spojku a točivý moment se bude mezi přední a zadní nápravu rozdělovat v ideálním poměru 50:50. Elektronika zadní pohon odpojí při překročení rychlosti cca 60 km/h, nebo pokud je spojka přehřátá. Pokud necháte režim AUTO, sepnutí řídí elektronika. Ta vyhodnocuje data z ESP a ABS. Zadní kola se tedy nepřipojují proaktivně, na druhou stranu nemusí dojít až na nepříjemně dlouhé protočení kol předních. Co je důležité, připojení je nezáludné a plynulé. Kdo má noční můry z Haldexů prvních generací, ten se rozhodně SX4 bát nemusí.
Seznam kapitolHi-tech chybí
Dokud se řidič baví, tak je všechno v pořádku. Pochvaluje si skvěle padnoucí volant i příjemné sedačky. Najít komfortní polohu za volantem je snadné. Ani na komfort si stěžovat nemůže. Odpružení je hodně komfortní. Méně spokojenosti přijde při jízdě na dálnici, kde se Suzuki moc nelíbí. Je citlivější na boční vítr, pouze pětistupňová převodovka sice nechává otáčky vyrůst příliš vysoko, ale benzin hrdlem prolévá nezřízeně – jet za 11 litrů je hračka. A technické vymoženosti? Vše chybí, vždyť Suzuki nemá ani trojblink u směrových světel. Nám se ale stejně líbí!
Seznam kapitolpohon všech kol lze ručně uzamknout |
poctivá technika |
živý a točivý motor |
zábavné jízdní vlastnosti |
komfortní jízda |
příznivá cena |
terénní schopnosti |
spotřeba motoru při vytáčení raketově roste |
interiér působí zastarale |
chybí řada komfortních prvků |
menší paleta motorů |