Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Volvo V40 T4 Start/Stop Summum - Něco pro chodce i pro vás

Test

Volvo opět dokazuje svoji vedoucí roli v oblasti zvyšování bezpečnosti automobilů a potažmo silničního provozu. K plejádě již známých prvků přidává takzvaný airbag pro chodce. Nikdo jiný nic takového nabídnout nemůže.

Autor:AutohitFoto:

Nové „malé“ Volvo V40 nahrazuje ve výrobním programu od roku 2004 vyráběnou druhou generaci. Ta byla poprvé technicky spřízněna s Fordem Focus, dnes již minulé generace. Zejména v oblasti jízdní dynamiky byla tato Volva na hony vzdálená původní řadě S40/V40, na níž bylo až příliš znát bratrství s nemastným neslaným Mitsubishi Carisma. Po představení nové, v pořadí již třetí generace Focusu bylo jasné, že dny předchozího vydání jsou již sečteny. Dnes z minulé řady existuje pouze kupé C30, případně kabrio C70. Namísto malého sedanu je konečně k dispozici klasický pětidveřový hatchback, který je v segmentu C přece jen obvyklejší. 

Ve znamení bezpečnosti

Volvo bylo vždy propagátorem bezpečných automobilů a této tradice se věrně drží i nadále. Dokazovala to i testovaná V40. Ta nabízela tolik různých bezpečnostních prvků, až mi z toho šla hlava kolem. A zatímco hlídání mrtvých úhlů (systém BLIS) je už tak nějak známé,  kombinace systému City Safety, který nyní umí vozidlo zastavit až z rychlosti 50 km/h bez zásahu řidiče (dříve to bylo z 30 km/h), pokud řidič včas nezareaguje, se systémem upozorňujícím na nebezpečí kolize s funkcí automatického brzdění, není příliš obvyklá ani u větších automobilů. K tomu se navíc přidává systém rozpoznávání chodců, na nějž přímo navazuje světová novinka, airbag pro chodce. Zajímavé to bylo se čtením dopravních značek. Vůz ukazoval třeba čtyřicítku i v místech, kde už dávno nebyla. Z pohledu bydlení za volantem kvituji možnosti měnit vpředu výšku horního úchytu bezpečnostních pásů. To větší Volva nějak postrádají.

Seznam kapitol

S tlumiči si nerozumí

Zvenku vůz upoutá podivnými koly. Ta jsou sice z lehké slitiny, avšak mají na sobě nasazené jakési plastové nástavce. Volvo jim říká TARANIS, přičemž svým plochým tvarem mají zlepšovat aerodynamiku vozidla. Bohužel jejich 18palcový rozměr v kombinaci s nízkými pneumatikami si příliš nerozuměl s použitými tlumiči. Ty tak zejména na hlubších nerovnostech občas nestíhaly pohybující se masu utlumit a výsledkem byly rázy, které se podle mého názoru k charakteru Volva moc nehodí. Na menších 16palcových je to již údajně v pořádku, pokud si ovšem nevyberete „ostřejší“ verzi šasi se světlou výškou sníženou o 10 mm a tužším odpružením.
Se zhruba 2,3 otáčky volantu mezi dorazy je řízení opravdu strmé, bohužel na úkor poloměru rejdu. Jen pouhé korzování ulicemi často vyžadovalo plný rejd tam, kde i mnohem větší auta odbočí bez toho, aniž by musel řidič využít celou dráhu hřebene řízení. Pravdou je, že reakce na volant jsou vskutku briskní, takže ochota zatáčet je rozhodně nadprůměrná. To už ale nelze říci o citlivosti řízení. Pokud vůz stojí, lze nastavit tři úrovně účinku elektromechanického posilovače. Bez ohledu na zvolený mód se mi ale zdálo, že síla potřebná k otočení (zkoušel jsem na místě) je pořád stejná.
Co mě dále překvapilo, bohužel nemile, bylo různé povrzávání plastů při jízdě na nerovnostech. Zde se nevhodně střetla kombinace jistě jednoho z prvních vyrobených kusů vozu s více než 13 000 km tvrdého zacházení v rukou novinářů. Přesto by to vůz prestižní značky dělat neměl. Ale tak snad to byla opravdu jen chyba testovaného, a tedy konkrétního kusu.

Seznam kapitol

Boj s kily i převody

Co se mi zkraje rovněž nepozdávalo, byl udávaný výkon motoru. Více než 180 koní by se mělo projevovat ostřeji. Pak jsem ale nahlédl do technických údajů a zjistil, kolik vůz váží. To v kombinaci s dlouhými převody znamenalo, že čekat více od motoru by snad ani nebylo fér. Líbilo se mi ale řazení. Synchronizace byla natolik účinná, že páku do dané polohy doslova vcucávala.          

Seznam kapitol
+
vzhled
bezpečnostní systémy
řazení
strmé řízení
ochota zatáčet
pružný motor
-
kvalita jízdy (na 18” kolech)
citlivost řízení
povrzávání plastů
cena
poloměr otáčení
na 180 koní to nevypadalo





Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: