Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

VW Golf Highline 1.6 TDI - Návrat krále

Test

Schyluje se k rozhodující bitvě civilizací, na kterou Volkswagen pozval nejnadějnějšího z rodu. Dokáže Volkswagen Golf 7. generace uspět proti korejské ofenzivě? Jeho strategie je zcela zřejmá – nedělat chyby.

Autor:AutohitFoto:

JEN velice těžko budete hledat mezi vozy tak ikonický model, jako je právě Golf. Předchozích generací se prodalo více než 29 milionů kusů a koncern dokázal současnou generaci zbavit prakticky veškerých chyb. Jenže prodeje se stále více přesouvají ke korejským výrobcům. Pro představu: od začátku letošního roku se u nás prodalo 3005 Golfů, 2952 Ceedů a 4016 Hyundaiů i30. Vidina ušetřených několika desítek tisíc a rozsáhlé záruky na české řidiče zkrátka platí. Nový Golf by měl trend obrátit.

Ostře řezaný

Pro mnoho „nefanoušků“ koncernu byl Golf symbolem konzervativnosti. Poznat, jestli jde o pátou nebo šestou generaci, to byl oříšek pro znalce. Sedmou generaci si určitě nespletete. Klaus Bischoff, pod vedením Waltera de Silvy, vdechl Golfu kus individuality.  Přikrčený hatchback vypadá nazlobeně a v bílé barvě (za příplatek 25 300 Kč) mu nechybí elegance, kterou dříve stylisté hledali jen u francouzských nebo italských značek. Design vozu je dokonale čistý, nekazí jej ani anténa autorádia – je skrytá ve skle. Zvláštní pozornost si zaslouží přední i zadní světlomety. Vše zůstává tak technické a přitom jim nechybí elegance a lehkost. Sedmou generaci Golfu můžete pořídit hned se dvěma podvozky. Přední náprava je stejná pro obě verze – McPherson se spodními trojúhelníkovými příčnými rameny. Ale zadní náprava se mění podle toho, jaký motor zvolíte.

Seznam kapitol

Dva podvozky

Pokud sáhnete po motoru s výkonem 90 kW a více, dostanete víceprvkovou zadní nápravu. Náš motor měl výkon 77 kW, zadní nápravu tudíž tvořil pouze otevřený příčný profil. Naše myšlenky se tak okamžitě upínaly ke špatným jízdním vlastnostem a okamžitě jsme šli vyzkoušet, jak špatně bude tento Golf jezdit. A opravdu – utrhnout Golf, či přesněji řečeno naplno zaměstnat stabilizační systém, není problém. Jenže při zkoušení jsme si uvědomili, v jakých rychlostech se tak děje. Tam, kde by polovina konkurence marně bojovala s adhezí a odstředivou silou, tam se zimní pneumatiky testovaného Golfu nechtěly vzdát. Pokud jste zvyklí jezdit s autem na limitu, sáhněte po vyšší verzi (nejlepší bude počkat až na GTI). Pokud nejste zvyklí (nebo vaši spolujezdci) v zatáčce překonávat odstředivé síly, budete i s tímto podvozkem spokojeni.
Že je podvozek dobře odladěn, to ukázal i test „zašlápnutí brzd“. Tam, kde se jiné vozy vlní a „čumák“ se jim nepříjemně a záludně noří, tam můžete u Golfu pustit volant (otestováno) – neuhne ani o centimetr. Problém zadní nápravy je tedy spíše psychologického rázu – mám něco horšího... To, že je tato zadní náprava lehčío 11 kg, to potěší hlavně spořílky.

Seznam kapitol

Učebnice ergonomie

Pokud byste si verzi Highline pořizovali jen kvůli těmto sedačkám, tak to stojí za to. Sedí se v nich velmi pohodlně. Nejsou přehnaně tvrdé a dokonale vás „polknou“. Nastavitelné jsou pouze manuálně a výšku není možné měnit zvlášť pro přední a pro zadní část sedáku. Tato vymoženost je určena jen pro elektricky ovládaná sedadla. Příjemná bederní opěrka ale nechyběla. Během chladných rán jsme marně hledali tlačítko pro vyhřívání sedačky. I u nejvyšší verze je třeba si ještě připlatit. Posez za volantem je ale bezchybný. I přes mých 190 cm jsem neměl problém s koleny, což se příliš často nestává. Posadit se „za sebe“ sice lze, ale prostoru rozhodně není na rozdávání. Jak jsou sedadla pohodlná vpředu, tak jsou i vzadu. Opravdový komfort!
Podívejte se na fotografii nahoře a uvidíte, jak vypadá dokonalá ergonomie. Vše je tam, kde má být. Na všechna tlačítka během jízdy snadno dosáhnete, jsou správně velká a na místě, kde je podvědomě čekáte. Snad jen tlačítka na volantu jsme museli chvíli studovat –může za to hlavně adaptivní tempomat, který nabízí více funkcí, než je
u tempomatu obvyklé. Rovněž přístrojové desce není co vytknout.
Pochválit musíme možnosti individualizace, které jsou vskutku nevšední – nastavit si můžete třeba i to, jak intenzivně má svítit světlo, které v kabině svítí na nohy.

Seznam kapitol

Hračičkové budou nadšeni.

Měkčené materiály na palubní desce jsou v této třídě samozřejmostí. Volkswagenu byla vždy vyčítána šedá v interiéru, testovaný vůz byl proto vybaven palubní deskou s černým (klavírním) lakováním. Za takové provedení by se nemusel stydět ani Phaeton. Dojem udělá i „dekorační“ osvětlení.
V takto vybaveném Golfu zkrátka zažijete pocit prémiovosti a luxusu.
Velký displej by mohl dávat tušit, že GPS navigace je součástí vozu, ale není tomu tak. Tu je třeba dokoupit za ceny od 17 000 do 48 400 Kč. Displej tak slouží jen pro zobrazování informací palubního počítače, rádia či klimatizace. Rovněž podrobná nastavení automobilových systémů probíhají skrz něj. Má hrubší rastr, ale příjemnou vychytávku, kterou dodal výrobce navigací Navigon. Displej standardně zobrazuje jen miniaturní ovládací prvky, ale jakmile se k němu rukou přiblížíte, zobrazí podrobnosti, takže hned víte, na co je třeba kliknout.

Seznam kapitol

Duní, ale nežere

Startování se provádí postaru – klíčkem. Kartu a s ní spojené výhody (bezklíčkový vstup) je třeba dokoupit za 8800 Kč. Proces žhavení je otázkou okamžiku, motor nabíhá extrémně rychle. Systém Start/Stop tak vypínat nemusíte, brzdit vás opravdu nebude. Ze studeného motoru uslyšíte dunění, které k motorům TDI patří od nepaměti. Tu a tam se motor na volnoběh i trochu zatřepe. Po zahřátí dunění zmizí a vibrace se nevrátí. Charakteristika motoru se nám líbí.
S nástupem turba umí TDI pořádně zabrat, připadáte si jako v mnohem silnějším voze – opět geny TDI. Tradičně skvělá je i spotřeba vozu. Pokud pojedete opravdu „pilu“, počítejte se spotřebou kolem 6,2 litru nafty na 100 km. Zvolíte-li piánko, bude to za 4 l, a to bez přehnaného snažení. Se 77kW motorem nebude díky nízké hmotnosti Golfík žádná brzda.
Na co je před vyjetím třeba dát pozor, to jsou vnější zpětná zrcátka. Na účet aerodynamiky byla hodně zmenšena. Abyste v nich viděli vše, co je při jízdě potřeba, budete je muset pečlivě nastavit. Velmi přesné a příjemně strmé je i samotné řízení. Jedna zajímavost: tachometr není cejchován lineárně – až do 60 km/h je značen „po desítkách“. Proč tomu tak je? Tyto rychlosti mnohem přesněji odečtete, což je ve městech, kde je často omezení na 30 km/h, rozhodně chvályhodné. Chválíme i famózně svítící bi-xenony, už dlouho takto žádné auto nesvítilo.

Seznam kapitol

Šlape do bezpečnosti

Kus práce odvedli inženýři i v oblasti bezpečnosti. Testovaný vůz byl vybaven adaptivním tempomatem (ACC), který automaticky udržuje odstup od auta jedoucího vepředu. Funguje pro rychlosti od 30 do 160 km/h a ani při přeřazení rychlost „nezapomene“.
K jeho fungování nemáme výhrad, na dálnicích je skvěle použitelný. Ruku
v ruce s ACC jde i Front Assist. Ten hlídá odstup od vpředu jedoucího vozu. Pokud vyhodnotí nebezpečnou situaci, zvýší tlak na brzdovou kapalinu, abyste mohli brzdit s plnou intenzitou. V kritické situaci nakonec zabrzdí sám, aby zmírnil následky kolize. Ve městech do 30 km/h pak ještě funguje nouzové brzdění City, které fakticky eliminuje drobné kolize při nízkých rychlostech. Systém jsme vyzkoušeli a skončil bez pomačkaných plechů – Golf v krizi sám zabrzdí. V těchto kritických případech dojde i k napnutí bezpečnostních pásů.
Hi-tech technologie pak zastupují asistent pro jízdu v jízdním pruhu, automatické přepínání dálkových a potkávacích světel, čtení dopravních značek nebo automatický parkovací systém. Všechny tyto vymoženosti jsou ovšem za příplatky, které cenu vozu navýší o další desítky tisíc.

Seznam kapitol

Nic pro rodiny

Zavazadlový prostor o objemu 380 litrů jasně dává najevo, že Golf nebude snem českých rodin a náruživých chatařů. Po sklopení sedaček sice získáte až 1270 litrů, ale v kufru vznikne nemalý schod.  Na lyže se bezdětný pár může vydat bez obav – průtah v prostředním sedadle nechybí. Golf tak bude volbou pro mladší bezdětné páry, nebo naopak starší řidiče, kteří už děti nevozí. Zdolávat i dlouhé trasy není v Golfíku problém, a dokonce ani vysokou rychlostí. Při 180 km/h je v autě opravdu příjemné ticho a spotřeba nepřekročí osmilitrovou hranici. Kdo tedy nepotřebuje Passat kvůli prestiži nebo velkému kufru, tomu Golf poslouží stejně dobře. Na českém trhu bude mít navíc těžkého soupeře v podobě nové Octavie, která boduje právě tolik žádaným zavazadelníkem. 

Seznam kapitol

Cenou se nepodbízí

Těžko se na novém Golfu hledají chyby, řidič musí být skutečný hnidopich, aby mu něco vadilo. Ale tato preciznost je vykoupena cenou. Zatímco cena základního Golfu je příjemně nízká, po dovybavení na standard vytáhne z peněženky tolik peněz, kolik byste u konkurence dali za podobně vybavený vůz o třídu výš. Pokud bychom si připlatili za vyhřívané sedačky, navigaci a silnější motor s automatickou převodovkou, lehce bychom se přiblížili částce 750 000 Kč. V akčních nabídkách seženete za tyto peníze Lagunu i Mondeo. Otázkou je, zda takový vůz přinese něco navíc, když v Golfu je vše, co vlastně potřebujete.       

Seznam kapitol
+
kvalitní provedení
bezchybná ergonomie
prémiové prvky
velmi tichý
příjemná jízda
jako ojetina si drží cenu
-
malá zpětná zrcátka
vyšší cena vybavených verzí
pouze jednodušší podvozek (1.2 TSI a 1.6 TDI)





Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: