Audi S6 Avant 4.0 TFSI - Nenápadný šílenec
Audi S6 Avant umí stovku pod pět sekund. Vůbec mu nevadí, že už nemá desetiválec z Lamba, dvě turbodmychadla totiž odvádějí výtečnou práci. A jak krásně osmiválec zní...
Je to, nebo není S6? Takové byly nejčastější reakce našeho okolí, když uviděli tohoto modrého kombíka. Je, ale také nás mrzí až příliš velká podobnost s „pouhým“ S-Line paketem. Tohle auto si totiž zaslouží větší identifikovatelnost.
20palcová efektní kola totiž nejsou dnes nic výjimečného, stejně tak výrazné chromování... Nižší světlé výšky (–20 mm) si napohled nevšimnete, štítky S6 a V8T si na auto dneska lepí každý blb. Ještě že jsou tu čtyři nepřehlédnutelné koncovky výfuku, které tomuto S6 Avantu dávají alespoň nějakou výjimečnost, tedy co se optické stránky týká. Jak se dočtete později, uvidíte totiž, že tomuhle autu se jen tak něco nevyrovná.
Kabina doslova hýčká
Ani uvnitř vozu nenajdeme příliš odlišností od běžných verzí. Ocenit tedy musíme jako vždy dostatek prostoru (byť zvenku auto vypadá ještě větší), špičkové matriály, výtečnou ergonomii i luxusní výbavy (aby také ne, když se konečná cena přiblížila třem milionům). Posádka si tedy nemá na co stěžovat.
Seznam kapitolOsm úplně stačí
Srdcem vozu je nově dvakrát přeplňovaný osmiválec 4.0 TFSI. Má krásný zvuk, víc ho však užije okolí než posádka. Maximální výkon tohoto motoru, jenž byl původně vyvíjen pro Bentley Continental GT, je 309 kW a točivý moment vrcholí na 550 N.m v širokém pásmu 1400–5200 N.m.
Síla, s jakou vás osmiválec zarazí do sedačky a dvě tuny těžkého kombíka vystřelí vpřed, je nepopsatelná. Vždyť na 100 km/h zrychluje za 4,9 sekundy. Jde o dobře schovaný dynamit, který jen čeká na povel pravé nohy. Reakce na přidání plynu je milisekundová.
Točivý moment je přenášen na všechna čtyři kola prostřednictvím parádního sedmistupňového S tronicu, který dokonce zvládá parádní a hodně efektní meziplyny.
Zde nastává otázka, jak je to s apetitem osmiválce? Když jsme si užívali naplno brutálního výkonu, palubní počítač ukazoval 26,4 l. Když jsme se trochu zklidnili, průměr klesl na 15,9 l, když jsme se začali občas hlídat, naskočila hodnota 13,2 l.
S6 Avant však umí víc. Osmiválec se umí metamorfovat na čtyřválec, tedy za předpokladu, že jedete ustálenou rychlostí a při nízké zátěži. Vděčí za to technologii ACT. Ve městě se nám tohoto podařilo docílit pouze s enormně citlivou nohou na plynu, ale na dálnici při tempomatových 130 km/h to funguje skvěle. A spotřeba klesne na 9,7 litru.
Technika kontra fyzika
Kromě zmíněného pohonu quattro S6 Avant nasadilo ještě vzduchové odpružení, dynamické řízení a sportovní diferenciál. Tohle vše má pomoct porazit v zatáčkách fyzikální zákon, auto má totiž 2 tuny.
Je jasné, že na rovinkách se auto cítí skvěle, na dálnici prakticky nemá soupeře. V zatáčkách se naklání minimálně, je však znát těžká příď a i to, jak si sedá na zadní kolo. Zde však slušně zafunguje sportovní diferenciál, který víc pošle na vnější kolo, čímž zaručí hodně rychlý průjezd. Ještě předtím totiž quattro pošle víc N.m „dozadu“. Neváháme tedy říct, že S6 Avant obstojí i v rychlých zatáčkách, tedy pokud se nebojíte sešlápnout pořádně plyn. V nižších rychlostech je totiž hodně nemotorné a těžkopádné – zkuste si v supermarketu naložit balík vod dopředu a pak zatočit do uličky s cereáliemi... To zkrátka nefunguje.
Co se řízení týká, oceňujeme vcelku strmý převod a rychlou odezvu, jakákoliv zpětná vazba je však S6 Avant cizí. Samotný volant se výtečně drží, opomenout nemůžeme ani velmi dobrou pozici za volantem.
Co říct na závěr? Snad jen to, že příplatek 231 829 Kč za keramické brzdy je úplný nesmysl. Jinak tomuhle autu úplně rozumíme...
brutální výkon motoru |
zvuk v určitých otáčkách (hlavně zvenku) |
úžasná převodovka |
praktičnost vozu |
auto překvapivě funguje v zatáčkách (vyšší rychlosti) |
fungující adaptivní podvozek |
luxusní výbava |
cena keramických brzd |
těžkopádnost v nižších rychlostech |
malá odlišnost od S-Line paketu |