Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Ford B-Max 1.6 TDCi Titanium - Inovace pro život

Test

Hned dvěma inovacemi se chlubí nový Ford B-Max. Nejen že v segmentu B uvádí boční posuvné dveře, ale jako bonus navíc přináší karoserii bez středního sloupku. A k tomu všemu ještě skvěle jezdí.

Autor:AutohitFoto:

Už jen samotné pojmenování vozu lehce zavání ironií. Písmeno B v názvu samozřejmě primárně ukazuje kategorii, do níž vůz míří. Písmenem B se ovšem obecně označují také střední sloupky karoserie, které ovšem B-Max nemá. Minimálně ne v té podobě, v jaké je běžně známe (viz box).
Nový B-Max je po C-Maxu (Grand C-Max) a S-Maxu (Galaxy) třetím MPV ve výrobním programu evropského Fordu. Po technické stránce vůz vychází ze 6. generace Fiesty, jež prošla v nedávné době modernizací. Při stejném rozvoru 2489 mm je B-Max se svými 4077 mm o 127 mm delší. Na rozdíl od větších MPV modrého oválu B-Max na nic nenavazuje. Je tedy novým představitelem svého segmentu.
Asi největším konkurentem je Opel Meriva, který s B-Maxem soutěží v novátorství přístupu do kabiny. Ač je jeho druhý pár bočních dveří otevíraný proti směru jízdy bezesporu inovativní, je to právě B-Max, který je v této oblasti pověstným trendsetterem. Jakousi kombinací obou MPV nabízí již nevyráběná Mazda RX-8. Ta je však vozem ze zcela jiného segmentu. Její druhý pár bočních dveří se otevírá proti směru jízdy jako u Merivy a karoserii chybí střední (B) sloupek jako u B-Maxu.

Překvapivá tuhost

S Mazdou RX-8 jsem kdysi jezdil, a to dokonce se dvěma exempláři krátce po sobě. Tehdy mi naprosto imponovala. Přesto se několik výhrad našlo. Jedna z nich směřovala k nijak příkladně torzně tuhé karoserii. Snad právě z toho důvodu jsem měl u B-Maxu jisté obavy, jak se toto podařilo zvládnout. Zatímco RX-8 měla zcela originální platformu, musí si B-Max vystačit s technikou velkosériového hatchbacku segmentu B. Hned na úvod musím ale říci, že obavy byly zcela zbytečné. Stačilo přejet pár nerovností v zatáčce, abych se přesvědčil, že v otázce konstrukce nosného skeletu odvedli inženýři ve Fordu perfektní kus práce. Vůz se skutečně takřka nekroutí, což je pozoruhodné.
Už od dob původního Mondea z roku 1993 fordy nabízejí nadprůměrný mix kvality jízdy a ovladatelnosti. A B-Max není výjimkou. Jistě, takové ovladatelnosti, jakou se chlubí současná Fiesta, sice nedosahuje, ale to není nic překvapivého, vzhledem k větší délce a také výšce. Vše začíná perfektním řízením. To nabízí cit pro adhezi a přitom se do něj přenáší jen minimum rázů. Rovněž péra a tlumiče jsou sladěny přímo brilantně, byť pohyby karoserie jsou výraznější než u zmíněné Fiesty. B-Max je dalším vozem, který dokazuje, že jednoduchá zadní náprava s torzní příčkou nemusí být překážkou k dosažení skvělých jízdních vlastností. I ve vysokých rychlostech vůz agilně reaguje na otočení volantem, což v této třídě rozhodně není samozřejmé.

Seznam kapitol

Kvalita i prostornost

B-Max je ovšem především rodinným vozem. Vzhledem k rozvoru náprav je prostornost v podélném směru bez připomínek. V tom příčném za předpokladu, že sedíte v první řadě, taktéž. O něco horší je situace ve druhé řadě. Vůz je sice otypovaný jako pětimístný, avšak zadní „lavice“ není zrovna nejširší. Zde si vybírají svoji daň právě posuvné dveře, vyžadující k pohybu poněkud více prostoru než konvenční. V otázce variability, která by měla být u každého MPV samozřejmostí, se přirozeně nemohlo jít cestou, kterou známe z větších MPV. Opěradlo zadního sedadla je samozřejmě sklopné a dělené v poměru 60:40. K tomu lze ale navíc ještě sklopit vpřed opěradlo sedadla spolujezdce, a vytvořit tak ložnou plochu dlouhou 2,35 m! Jen dodávám, že něco podobného nabízela už Mazda u 323 BJ, byť u ní šlo spíše o to, vytvořit jakýsi stoleček vedle řidiče, než o zvětšení přepravní kapacity. Součástí testovaného vozu ve špičkové výbavě Titanium, žel v provedení pro německý trh, byl i systém bezklíčového ovládání KeyFree. Na rozdíl od jiných fordů s tímto systémem je třeba před otevřením dveří zmáčknout malé tlačítko na jejich klice. Nestačí tedy za ni pouze vzít. Technicky vzato není klika opatřena snímačem jejího pohybu. V rámci KeyFree je také startovací tlačítko impulzního typu. KeyFree lze objedant pouze u verze Titanium, a to bud samostatně za 14 500 Kč, nebo v rámci paketu Easy za 20 900 Kč. S ním získáte navíc samočinnou klimatizaci, žel pouze jednozónovou, dále automatické stírače, samočinnou aktivaci světlometů a rovněž samočinné stmívání vnitřního zpětného zrcátka.
Zmínku si zaslouží rovněž nové rozhraní SYNC. Jeho hlavní funkcí je propojovat různé datové nosiče a komunikační přístroje. Kromě tlačítkového ovládání nabízí rovněž hlasové, a to třeba i klimatizace či telefonu. Tím nejdůležitějším je ale funkce, která v případě nehody nebo jen zastavení přívodu paliva vytočí přes Bluetooth připojený telefon nejbližší centrálu integrovaného záchranného systému. Vzkaz je navíc na známou linku 112 odesílán v jazyce příslušné země. Poloha vozidla je lokalizována přes GPS. Samotné ovládání SYNC se mi zdálo zprvu nepříliš intuitivní, avšak nakonec se ukázalo, že opak je pravdou. V Titaniu je standardem „Sada Audio 6“. Za 8400 Kč lze mít vyšší verzi 8.

Seznam kapitol

ECOmode pomáhá šetřit

Testovaný B-Max poháněl větší ze dvou nabízených dieselů. Že jde o druhou generaci řady DV, vyvíjenou ve spolupráci s PSA, jsme psali již mnohokrát. Na podrobnosti o motoru vás odkáži na AH 21/2012. Na rozdíl od větších fordů se B-Max musí spokojit pouze s pětistupňovou převodovkou (viz box). Přesto to v případě 1.6 TDCi nevnímáte jako nevýhodu. Důvodem je zpřevodování, které je prostě perfektní. Ani dlouhé, ani krátké, zkrátka jako ušité na míru motoru, jehož točivý moment 230 N.m vrcholí v rozmezí od 1500 do 2000 min-1. Pravda, ve 130 km/h na pětku točí takřka 2500 min-1. Vzhledem k napsanému je jasné, že další akcelerace sice možná je, ale žádné drama nečekejte. Od nějakých 160 km/h lze registrovat další úbytek sil, ale to již motor točí cca 3000 min-1. Pochvalu zaslouží rovněž zcela plynulý nárůst výkonu. Pojem turboefekt tento motor takřka nezná. Pokud budete jezdit v oblasti jen lehce nad volnoběhem a jste-li citlivější motoristé, možná vám neujdou lehké vibrace, nám starším motoristům dobře známé ze starších dieselů. Důvodem je zřejmě absence dvouhmotového setrvačníku, který starší převodovka iB5 zřejmě nevyžaduje. Systém ECOmode, standardní výbava pro Titanium, vyhodnocuje váš jízdní styl a podle toho vás vybízí k přeřazování či podřazování. Podobně jako třeba u Opelu jde o vyspělejší zařízení, než jaké nabízejí ostatní. U nich ukazatel řazení často zcela nesmyslně vybízí k přeřazování třeba při jízdě do kopce, i když je zřejmé, že to motor na daný převod prostě zvládnout nemůže. U B-Maxu tomu tak není, takže zde systém opravdu plní svůj účel.
Zmínili jsme úspornost. Testování vozu probíhalo převážně na dálnici a okresních silnicích, méně již ve městě. Při průměrné rychlosti 50 až 55 km/h motor spálil na každých 100 km 5,7–5,8 l nafty, což se zdá být vcelku ekvivalentní.     

Seznam kapitol
+
bezpříkladný přístup do kabiny
prostornost v podélném směru
absence B-sloupků bez vlivu na tuhost karoserie
ovladatelnost/jízda
řazení
řízení
kvalita
-
SYNC vyžaduje zpočátku zvyk
horní úchyty bezp. pásů
šíře zadní lavice
příliš „ostrá“ spojka





Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: