Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

VW up! 1.0 Move up!

Test

Německé auto vyrobené v bratislavské továrně, kde sjíždí z linky ještě s českými a španělskými klony. Trochu zamotané? Tak se nadechněte a podívejte se na Volkswagen up!.

Autor:AutohitFoto:

Auta do města jsou všechna stejná – malá, nekomfortní a není s nimi zábava. Tak právě toto klišé rozbíjí VW Up!. Sedáte do auta a nepřijde vám ničím zajímavé. Zavíráte dveře – málo. Je třeba použít trochu více síly, než jste zvyklí, aby se dveře skutečně zavřely. Nastavit sedačku i volant je jednoduché, ideální pozici za volantem najdete hned. Nastavit pravé zrcátko už tak snadné není – nastavuje se mechanicky, takže je třeba se pořádně natáhnout. Zde koncern šetřil. Start motoru se provádí klasicky klíčkem. Při běhu na volnoběh se celé auto klepe jako drahý pes – motor má jen tři válce a s vyvážením jeho chodu si asi nikdo hlavu příliš nelámal. Skepse se blíží bodu varu.

Jeďte do města

Po prvních metrech se vše mění jako mávnutím kouzelné hůlky. Rozjezd je snadný a rychlý, lehce se ovládá spojka, volant i řadicí páka – ta je přesná, jen dráhy jednotlivých rychlostních stupňů by mohly být kratší. Přicházejí první přejezdy hrbolů, výmolů a retardérů a nestačíme se divit. Takto komfortní malý vůz? Neuvěřitelné. Přitom má vůz 15” litá kola, která mnoho komfortu nezaručují. Po pár kilometrech je zřejmé, že up! se ve městě cítí jako ryba ve vodě. Manévrovatelnost v hustším provozu je znamenitá, 55 kW s jednou tunou umí hezky zamávat. Obzvláště na druhý rychlostní stupeň zrychluje up! ochotně až k červenému poli otáčkoměru. A to už jedete 100 km/h.
Tříválec se vůbec ochotně a rád vytáčí, velmi příjemný je i zvuk, který přitom vydává. Jízda vás bude bavit. Co je na tom nejlepší? Necháváte se unášet a spotřeba nepřekračuje pětilitrovou hranici. Motor je neuvěřitelně úsporný, i když s ním „jedete pilu“. Jako by však VW aplikoval výchovu cukru a biče – hned najdete několik ergonomických prohřešků, které se jen těžko odpouštějí. Třeba ovládání elektrického okna spolujezdce – řidič na ovladač nedosáhne, nachází se totiž jen na pravých dveřích. Mein Gott, proč? Pás není výškově stavitelný, nestandardní postavy tak můžou mít s poutáním potíže.

Seznam kapitol

Cesta z měst

To, že auto bude skvěle fungovat po městě, o tom nikdo nepochybuje. Parkování je i díky senzorům maximálně jednoduché, nacpete se do každé mezery a často napoprvé – průměr otáčení vozu činí pouze 9,8 metru. Snad bychom přivítali jen nějaké ochranné lišty, přece jen se šrámům časem nevyhnete.
Kdo si však myslí, že na okresce nebo na dálnici se up! ztratí, ten se mýlí. Jízdní vlastnosti vozu jsou výtečné a dovolit si s ním můžete i manévry, které by nejedno větší auto poslaly do pangejtu. Za část úspěchu může i stabilizace, která krotí přehnané nadšení z jízdy.
Ani dálničních 130, při kterých motor točí 4000 otáček, není problémem a hranice hluku je na hranici příjemnosti. Při táhlejším stoupání začne motoru docházet brzy dech, v tom případě se musíte spokojit s nižší rychlostí, případně o jeden či dva stupně podřadit – motor má výkonnostní maximum až v 6200 otáčkách. Přestože zadní brzdy používají pouze bubny, up! i díky nízké hmotnosti dokáže zastavit velmi rychle – a také bezpečně – bez ponořování, případně bez vlnění.

Seznam kapitol

Jen pro čtyři

Malá auta jsou často homologována pro čtyři cestující a up! není výjimkou. A zatímco cestující na předních sedadlech si užijí dostatečného prostoru v podélném i příčném směru a vlastně i na výšku, cestování na zadních sedadlech je opravdu nouzové. Chybí zde místo jak v podélném směru, tak pro hlavu. Já se svými 190 cm jsem si na zadní sedačku komfortně sednout nedokázal. Up! by měl být druhým autem do rodiny, nikdo po něm tedy nebude chtít, aby vozil rodinu na dlouhé výlety, a na krátké převozy čtveřice osob poslouží uspokojivě. To, že se s cestujícími na zadních sedadlech ani příliš nepočítá, dokazuje i to, že okénka nejsou stahovací, ale jen vyklápěcí.
Velikostí kufru up! neurazí. 251 litrů je slušná hodnota, prostor je rozpůlen pevnou přepážkou, kterou je možné vyndat. Po složení sedaček bude možné převézt i objemnější předměty, ale jak jsme psali – up! bude pro rodiny, kde už jedno (velké) auto mají.

Seznam kapitol
+
komfortní podvozek
dobré jízdní vlastnosti
velmi úsporný motor
elegantní design
solidní materiály i dílenské zpracování
jako auto do města ideální volba
slušný prostor na předních sedadlech
velký rejd
obratnost
-
neklidný běh motoru na volnoběh
středové výdechy klimatizace není možné uzavřít
auto není tak levné
aby se muselo na řadě míst nesmyslně šetřit
chybějící světlo v zavazadelníku





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: