Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Mercedes SL 350 - StyLový balzám na duši

Test

Tak hezký vůz na silnici běžně nepotkáváme. Nové SL od Mercedesu je opět něco výjimečného. Jízda v základní verzi SL 350 potvrdila, že před sportovními vlastnostmi zde dostaly přednost styl, pohodlí a moderní technologie... Nejlepší zážitky s ním zažijete, jakmile stáhnete střechu.

Autor:AutohitFoto:

Mercedes třídy SL je skutečným pojmem mezi nadšenci světa čtyř kol. Vždyť tato dvě písmena se v názvu modelu (závodního W194) objevila přesně před 60 lety, přičemž se jednalo o zkratku Sport Leicht (sportovní lehký). Od té doby jejich popularita jen roste. Vzpomenu si například na „žehličku“.

Výrazně lehčí a stylový

Jednotlivé generace dvoumístného roadsteru stuttgartské značky měly vždy dlouhý životní cyklus a nejinak tomu bylo u minulé, teprve 5. generace (R230), která se vyráběla od léta 2001. Letošní novinka přicházející o 11 let později se snaží skloubit to nejlepší ze svého rodokmenu a jako základní pilíř zlepšení používá dietní kúru. Osobně se mi tenhle vůz opravdu líbí. Zejména v poslední době dělá Mercedes nádherná auta s výraznou maskou a povedenými světlomety a SL je vážně krásná stylovka. Evokuje ve mně vzpomínky na supersportovní SLS a na menší SLK, líbí se mi ale ještě o chlup víc. V případě testovacího vozu jsem se zamiloval do krásných 19palcových kol AMG a také do matného laku, za 110 tisíc Kč bych však jeho volbu zřejmě ještě přehodnotil.
Co mě však při podrobnějším studiu materiálů zaujalo ještě více, je fakt, že
v nejslabším testovaném provedení zhublo mezigeneračně o citelných 140 kilogramů. Jak? Konstruktéři využívali slitin hliníku ve velmi vysoké míře při konstrukci celé karoserie, kam se hliník nehodil, tam dali ještě lehčí hořčík a těžší vysokopevnostní ocel v podstatě implantovali jen do rámu čelního okna. Jistě, výsledných 1685 kg není žádný velký šlágr, ale na dvoumístný vůz s pevnou skládací střechou a titulem nejbezpečnějšího otevřeného vozu planety je to velmi pěkná hodnota.

Seznam kapitol

Ke svezení přímo vybízí

Hned první pohled do červeno-černé kabiny slibuje parádní jízdu. Luxus typický pro dobře vybavené Mercedesy je v SL násoben nádhernými detaily. Například červené prošívání kůží čalouněné palubní desky nebo dekor z pravého broušeného hliníku jsou skutečně vkusná záležitost. Kruhové výdechy klimatizace mi připomínají ostatní sportovně laděné vozy s trojcípou hvězdou a ta sedadla jsou prostě božská.
Po usazení na tato křesla se mi daří najít dobrou polohu za volantem takřka okamžitě. Nastavení samotných sedadel zabere delší dobu, ale jen kvůli jejich štědrému rozsahu. Regulovat lze délku sedáku, nastavit si můžu také sevření trupu a stehen pomocí regulovatelných bočnic. Tyto „větší“ zásahy se provádějí pomocí tlačítka a multifunkčního ovladače vedle malého voliče převodovky. Nastavit si také můžu jejich aktivní funkci (v zatáčkách mi bočnice pomáhají udržet tělo na stejném místě), jeden ze 4 režimů masáže a nakonec ještě zapínám odvětrávání. Parádní posaz a to pohodlí!

Seznam kapitol

Jdu se projet!

Startuji motor. K mému údivu však musím otočit klasickým klíčem. U takového vozu bych se asi bez bezklíčkového ovládání neobešel. V mnou konfigurovaném SL by tohle chybět nesmělo.
Po rozjezdu mě ihned zaráží to, jak moc dobře je šestiválec základní verze utlumen. Přidávám plyn a najednou se začínají zpředu a od výfuku ozývat libozvučné tóny. Tenhle zvuk mě baví! Dynamikou mě zpočátku SL 350 příliš neuchvacuje, ale je to spíše první dojem. Nová jednotka M276 s úhlem rozevření válců 60º a přímým vstřikováním BlueDirect má výkon 225 kW a točivý moment 370 N.m a zachovává si svůj typicky atmosférický projev. Táhne výrazněji až nad hranicí 3000 otáček. Pocit toho, že vás příliš netlačí do sedadel, je dán spíše relativně dlouhým zpřevodováním automatické převodovky a také brilantním odhlučněním interiéru. Pohled na slušně se hýbající ručičku tachometru mi to jen potvrzuje. Do 200 km/h zrychluje slušně.
Další na řadě je zkoušení režimů řazení. Sedmistupňový automat s hydrodynamickým měničem totiž v klasickém módu vysokou rychlostí změn převodů neoplývá, na dvouspojky ztrácí dost. Situace se ale zlepší, jakmile dáte manuální režim a řadíte si pádly na volantu.

Seznam kapitol

Hurá na okresku

Po dálnici pluje SL krásně ladně. Podvozek naší verze je o něco tužší a o 10 mm snížený, ale i na 19palcových kolech je v režimu Comfort velmi pohodlný. Přejezdy nerovností sice registrujete, ale nejde o nic rušivého. Jakmile nastavíte adaptivní tlumiče na Sport, situace se změní. Rázem cítíte, po čem jedete, a máte pocit většího zapojení do děje.
Na okresce zrychluji a projíždím svižně několik zatáček. SL je velice stabilní a přilnavosti má hodně. Na typicky sportovní jízdu se však nehodí, a to primárně kvůli zmíněné převodovce. Je velmi rychlé a precizní, ale poznáte, že lehké jako pírko není. Řízení neoplývá velkým citem, přestože je velice přesné. Rychlejší změna směru vůz trošku vyvádí z rovnováhy... Dech mi ovšem vyrazily brzdy a jejich účinek. Dají se pěkně dávkovat a rozhodně je jen tak neutaháte. Po první projížďce dedukuji, že před výrazně sportovní jízdou dostalo u SL přednost pohodlí, ostatně kdo by s 350kou chtěl závodit? AMG bude určitě lepší... Zapínám si rádio a kvituji, že audioaparatura od Harman Kardon s brilantně řešenými rezonančními komorami (v podélných nosnících karoserie) hraje nádherně čistě, a ty basy! Odkládacích prostor je v es-elu dost. Využíval jsem hodně zejména užitečnou schránku za sedadlem řidiče.

Seznam kapitol

Střechu dolů!

Pro stahování střechy musím zastavit. Celý proces trvá zhruba 20 sekund a celý mechanismus skládání je důmyslný. Dokonce si pak můžu do kufru naložit
i tašku, jelikož se složená střecha při otevření víka zavazadelníku sama přizvedne. Objem kufru mi přijde na dvoumístný vůz zcela dostatečný. Připlatil bych však za automatické ovládání víka. Celý pohled na SL musím po svezení bez střechy přehodnotit. S nebem nad hlavou se s ním dá jezdit díky elektrické větrné cloně, dobře řešeným sklům i skvělé aero-dynamice. Pokud je vám zima, zapnete si ofuky krku, vyhřívání sedadla a topení a pak vám nevadí ani nízké teploty. A ten perfektní, téměř závodní zvuk motoru si pak užijete ještě víc. SL je o stylu, o užívání si každé chvilky za volantem v maximálním pohodlí s kupou technologických vychytávek. Při svižnější jízdě obstojí, ale na lámání rekordů na okruhu není. Je to stylový vůz se širokou škálou schopností, kterému můžete navíc stahovat střechu.
Musím ještě vyseknout poklonu konstruktérům za tuhost celé karoserie. Nekroutí se, nevrže a dobře vstřebává rázy od podvozku, a to i se střechou dole. Upoutalo mě také řešení stíračů, které mají kanálky ostřikovačů přímo ve svých ramínkách. Neosprchujete si tedy hlavu, jakmile ostřikujete čelní okno.
Spotřeba se při klidné jízdě dá udržet i pod 8litrovou hranicí, což je pěkné. Jakmile stáhnete střechu a užijete si trochu té svižné jízdy, pak počítejte s hodnotami kolem 12,5 l/100 km.

Seznam kapitol

Za parádu se platí hodně

Při pohledu do ceníku se nestačím divit. Základní verze s konečnou cenou bezmála 3,4 milionu Kč (příplatky za 987 tisíc v čele s docela obsáhlým a zřejmě nezbytným paketem Edition 1 za 574 tisíc) mi přijde hodně přemrštěná. Lepší by jistě byla verze SL 500 s osmiválcem (320 kW/700 N.m) a racionálněji volenou výbavou. A na to pravé sportovní svezení bych usedl do AMG. Na dlouhé cesty ve dvoučlenné posádce je ale tohle SL už zcela parádní záležitost!

Seznam kapitol
+
vzhled
detaily
zpracování
komfort
sedadla
audiosystém
podvozek
pohodlí
zvuk motoru
styl
spotřeba
technika
-
vysoká cena základní verze
chybějí některé prvky výbavy
cenové rozdíly mezi různými motory
pomalejší převodovka





Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: