Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

BMW X6 M50d - Když dvě turba nestačí

Test

Jeden z prvních počinů nové divize BMW M Performance se jmenuje X6 M50d. Geny klasických „emkových bavičů“ tahle X6 nezapře, zaslouží si ale jejich emblémy, když jezdí na naftu? Pomůže mu trojice turbodmychadel?

Autor:AutohitFoto:

Naftu jsme si jako palivo v minulosti s nejsilnějšími a nejsportovnějšími modely BMW z divize M nikdy nespojovali a doufali jsme, že k jejich implantaci do sportovněji laděných aut nedojde. Jak už ale všichni víme, rčení „náš zákazník – náš pán“ platí beze zbytku. Objevuje se stále více zákazníků, kteří vyžadují naftový motor a o dynamiku těch nejsilnějších modelů nechtějí být ošizeni. A nestačí jim prý ani božský třílitrový turbodiesel s dvojicí turbodmychadel a parametry 225 kW/600 N.m, který u BMW donedávna platil za „naftový vrchol“.

Divize M performance

Koneckonců vznětový motor obecně pracuje efektivněji než zážehový a potenciál na jeho vylepšení tu stále je. BMW sice nabízí turbodiesely až od roku 1983 (model 524td), ale zejména v poslední době dělají motory na naftu opravdu špičkové. Nespočet prvenství v anketě Motor roku jim zřejmě dodal odvahu udělat opět něco extra, tedy něco, co ostatní ještě nemají. A tak na konci minulého roku BMW oznámilo, že vznikne nová, silnější naftová jednotka, která bude pohánět první dílo nové divize nazvané M Performance. A jak řekli, tak se stalo.
Jejich cílem je vyplnění mezery mezi sportovními vozy z divize M GmbH a „běžnými“ BMW, suplují tedy roli emka na každodenní ježdění. První tři vlaštovky M Performance (X5, X6 a řada 5) pohání řadový 6válcový 3litrový „superdiesel“, který přeplňuje vůbec poprvé v historii trojice turbodmychadel.

Seznam kapitol

Vypiplaný motor

V roce 2004 představila automobilka jako první výrobce na světě řadový turbodiesel přeplňovaný dvojicí nestejně velkých turbodmychadel (M57), který o 4 roky později nahradila silnější a modernější jednotka N57. Právě ta propůjčila základ této „tri-turbové bestii“. Samozřejmě, že musela výchozí jednotka podstoupit řadu změn (více v samostatném boxu), ale disponuje shodným objemem. Přidáním třetího dmychadla se motor dostal až na hodnoty 280 kW a 740 N.m. (o 55 kW a 140 N.m více), což odpovídá nejsilnějším naftovým osmiválcům. Poklony hodná je hodnota 93,6 kW/l a fakt, že lze nový diesel vytočit až do 5400 otáček! Třetí malé vysokotlaké turbo (umístěné na obtoku dalších dmychadel) je určeno primárně pro zajištění plynulého plnicího tlaku – funguje jen výjimečně a dodává další vzduch motoru v době, kdy ostatní turba už nepracují tak efektivně a nedokážou využít energie z výfukových plynů. Sekvenční přeplňování spolu s obtokovým ventilem také eliminuje nežádoucí zpětné tlaky ve výfukovém potrubí.

Seznam kapitol

Turbo navíc je znát!

Jak se nejsilnější 6válcový turbodiesel na světě (M Performance TwinPower Turbo) pere s 2,2 tuny macaté iks-šestky, jsme zkoumali celý týden. Běžná jízda nepřináší oproti verzi 40d téměř žádný rozdíl. 8stupňový automat sází nadále rychlosti svižně a hladce a motor o sobě téměř nedává vědět, jeho „naftovost“ ani nepoznáte. Jakmile ale zatlačíte plyn hlouběji, X6 M50d vypálí vpřed jako splašené. Do brilantně odhlučněné kabiny se pak začne (částečně i z reproduktorů) linout na diesel uchu velmi lahodící zvuk a celá masa se dá urychleně do pohybu. Celou posádku dokáže zarazit svým brutálním točivým momentem do sedadel razantně. Ve 2000 otáčkách je zátah nejintenzivnější a do 4400 otáček nepolevuje. Pak už nemá cenu motor točit dál, ale přeřadit pádlem na volantu. Více než zrychlení z klidu vám vezme dech nezdolná pružnost motoru daná slušnou dávkou newtonmetrů takřka v jakékoliv rychlosti (i na dálnici při 160 km/h). Dynamicky se sice benzinovému X6 M nevyrovná, ale o to nejde. Žádné normální, byť svižnější auto s vámi přesto krok neudrží, a to ani na okreskách! A že jedete rychle, zjistíte až při pohledu na rychloměr.
Na co jsme byli hodně zvědaví, je spotřeba. Udávaných 7,7 l/100 km je sice hodnota z říše snů, ovšem pokud se snažíte a na dálnici jedete 130 km/h (1900 min-1 na 8. stupeň), pak se do 10 litrů vejdete, při velké snaze lze dosáhnout na 9. To odpovídá i slabšímu „dvouturbovému“ motoru. Jakmile ale pojedete dynamičtěji, počítejte spíše s 12 l. Při ostrém tempu spotřeba roste celkem rychle, a to klidně i nad 15 l. Stále je to ale o 10 méně než u X6 M!

Seznam kapitol

Skvělý podvozek

Jak se dozvíte v samostatném boxu, vrcholný vznětový model X6 je vybaven celou řadou podvozkových komponentů z X6 M a dokonce i zcela totožnými rozměry pneumatik. Skrze 20palcová kola prosvítají kotouče s průměrem 385 x 36 vpředu. Díky této technické výbavě je o 155 kg lehčí naftová M50d  snad ještě agilnější v zatáčkách než pravé M. Překvapivě to celé funguje i na rozbité okresce. Podvozek je zkrátka jistý za všech okolností. Velmi mu pomáhá zadní aktivní diferenciál, který spolu s aktivním rozdělováním točivého momentu mezi zadní kola a pohon všech kol xDrive dokáže v této X6 dělat divy.
Nevěřili byste, jak dokáže téměř 1,7 met-ru vysoký a 2,225 tuny těžký vůz zatáčet. Při vysoké nájezdové rychlosti do zatáčky se sice nedotáčivost dostavuje, ale pozvolna. Aktivní stabilizátory se starají o to, že se karoserie naklání jen minimálně. A brzdy? Ani při plně naložené kabině nemají s rychlou a dobře dávkovatelnou decelerací žádný problém. Gripu je díky širokému pneu vždy dost a podvozek není ani na nerovnostech nepohodlný, překvapivě i s technologií run-flat (tužší bočnice).
Řízení s hydraulickým posilovačem Servotronic od divize M zaslouží také pochvalu. Je velmi přesné a občas máte dokonce dojem, že dává určité signály o tom, co se děje pod předními koly. Přičtěme ještě superrychlou převodovku (v režimu Sport), která poslouchá v manuálním módu na slovo... Tohle je zkrátka aktuálně jedno
z nejsportovnějších SUV (slovy BMW SAV) na trhu. Tep vám při jeho řízení nevzroste tak jako v případě benzinových M, ale jde o skvěle sladěný celek, který pobaví.

Seznam kapitol

Levný vůz to není

Interiér nemá smysl opět hodnotit, a tak jen zmiňme, že verze M50d disponuje již v základu výbornými sportovními sedadly, která překypují komfortem, a celkem bohatou výbavou. Zda se vyplatí připlatit 100 tisíc Kč (oproti shodnému, ale praktičtějšímu modelu X5), necháváme na vás. Ale pokud nechcete jezdit od pumpy k pumpě, mít stále velmi rychlé mohutné auto a vůně a mastnota nafty vám nevadí, pak můžeme M50d doporučit. Za 2,2 milionu Kč není samozřejmě levné, ale v tomto segmentu se s vyšší cenou počítá. Příplatkům se meze nekladou, a tak se dostanete klidně o statisíce výš.

Seznam kapitol

Až na pár detailů...

Jak tuhle X6 poznáte? Šedé kryty zrcátek, dvě černé lichoběžníkové koncovky výfuku, loga M a 20palcová kola. Za bouli na přední kapotě se připlácí. Chyb má tahle X6 ale až překvapivě málo.       

Seznam kapitol
+
výborná dynamika
rychlá a inteligentní převodovka
spotřeba při klidné jízdě
podvozek kombinující komfort a jistotu
schopnosti v zatáčkách
brzdy
sedadla
odhlučnění
-
prostor vzadu v oblasti hlavy
vyšší víko zavazadelníku
ceny některých
mnohdy samozřejmých prvků výbavy
hluk od kol při vyšší rychlosti





Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: