Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Škoda Rapid 1.2 TSI Active

Test

Větší než Fabia, větší než Octavia, levnější než Octavia, s horší výbavou… Z nové Škody Rapid nám jde hlava kolem. Čím chce české zákazníky zaujmout nový vůz z Mladé Boleslavi?

Autor:AutohitFoto:

Jak to asi vypadalo na brainstormingu Škodovky: Máme velký kufr. Opravdu velký kufr, který strčí do kapsy většinu kombíků nižší střední třídy. Dále k tomu přidáme královský prostor pro řidiče a jeho posádku. Na šířku ne, to budeme skoupí, ať se pohodlně posadí jen 4 lidé, ale ať je tam místa na délku tak, aby si ti na zadních sedačkách mohli hodit nohu přes nohu. Vyrobme to co nejlevněji. Máme dostatek komponentů z Fabie a Octavie, které je možné použít a autu to neublíží. A zákazníci budou rádi, že ušetří...
Tak dost! Kdo by potom kupoval Octavie, když ušetří a dostane větší auto? Takhle to nepůjde! Uděláme takové škrty, aby zákazníci neměli volbu tak lehkou a ti, kteří neobracejí každou korunu, raději sáhli po Octavii. Dohodnuto? Jdeme na to!

Vypadá jako Audi

Jestli na první pohled Rapid něčím zaujme, tak je to vzhled. Ačkoliv liftbacky nepatří mezi žádné krasavce, Rapid je opravdu hezký. Přední světlomety i mohutná maska chladiče vypadají moderně a i obří „zadek“ auto hezky maskuje. Dokonce jsme slyšeli názor, že vypadá trochu jako Audi A4, a pravdou je, že jistá podobnost zde vidět je. Vůz jsme měli na příplatkových 16” litých kolech a zadní okna byla zatmavená – Rapid vypadal skutečně jako „opravdová limuzína“.

Seznam kapitol

Kufr: the best of!

Rapid má jeden trumf – zavazadlový prostor. Pokud patříte mezi chataře a chalupáře, kteří převážejí tu sekačku, tu gril, tu pytel brambor, budete z Rapidu unešení. Stačí otevřít prosklené páté dveře a zobrazí se obrovská díra, do které se vejde 550 litrů zavazadel. To je třeba o litr víc, než kolik nabízí aktuální Ford Mondeo Combi! Díky tomu, že karoserie je typu liftback, tak je vstupní prostor opravdu hodně velký. Cenou za tento typ řešení je, že při nakládání musíte překonat hranu – ta u vozů kombi odpadá. Kufr je pečlivě čalouněný a koberec na jeho spodku je oboustranný – z jedné strany čalounění, z druhé strany guma. Pod ním se nachází ještě drobný odkládací prostor. Naše verze auta byla vybavena síťovým programem (celkem 3 sítě), který si nemůžeme vynachválit. Uchycení nákladu je pak velmi jednoduché.
Nadšení vyprchá, jakmile složíte zadní sedačky. Prostor sice naroste na hezkých 1490 litrů a na rozdíl od sedanů vás nebude trápit žádná překážka, ale dno není rovné, je zde výrazný schod. Pořád je ale prostor obrovský. Dostatek prostoru najdou i 4 cestující. Pátý už si pohodlně nesedne. Místa na šířku totiž mnoho není. A to platí i vepředu. Širší středový panel docela utlačuje. A jelikož je z tvrdého plastu, tak po dlouhé jízdě nás noha pod kolenem, kde se dotýká tvrdého plastu, bolela. Na délku ani na výšku trpět určitě nebudete.

Seznam kapitol

Na čem to sedím?

Tím Rapid své trumfy vyčerpal. Po euforickém kufru si sednete za volant a hlavou vám probleskne, že na těchto sedačkách jste už seděli. Bylo to ve Felicii? Ne, ve Favoritu? To spíš. Jsme příznivci tvrdších sedáků, ale to, co předvedla Škodovka, to překračuje všechny meze. Na takto nepohodlných sedačkách jsme už dlouho neseděli – bez přehánění. Nevadí nám, že sedačky nemají boční vedení, ale že po zatlačení ucítíte konstrukci sedadla, to je vážně špatně. Největší zklamání z tohoto auta!
Pak se rozhlédnete kolem sebe a okamžitě vám dojde, že se šetřilo úplně všude, kde to šlo. Palubní deska je z tvrdých plastů a po jedné zimě a jednom létě jistě začne povrzávat – už teď se z ní občas ozval nějaký pazvuk. Navíc v soutěži o nejméně nápaditou a nudnou palubní desku by byl Rapid naší divokou kartou. Jak zvnějšku zaujal, tak uvnitř zklamal.

Seznam kapitol

Bude stačit 63 kW?

Najít pohodlnou pozici za volantem není právě jednoduché. Kožený volant na vině není, ten je skvěle stavitelný, sedadlo je nastavitelné i výškově, ale pohodlnou pozici právě kvůli nepohodlným sedačkám zkrátka nenajdete.
Jízda s autem je však velmi příjemná. Obávali jsme se, že 63 kW u motoru 1.2 TSI bude mít s docela velkým autem problém, naše obavy se rychle rozplynuly. Turbomotor zabírá od 1000 otáček a v první polovině otáčkoměru ukazuje, kdo je tady silák. I když lechtáte plyn, Rapid ochotně vystřelí. Na semaforech budete patřit k rychlejší polovičce vozidel. Nenechte se ale omámit vábením turbodmychadla. Motor táhne skvěle od nízkých otáček, ale v těch vysokých táhne úplně stejně. Při podřazení tedy Rapid rozhodně nevystřelí. Maximální výkon je položen téměř dieselově – při 4800 otáčkách. Nad nimi se už motor trápí. Nejlépe mu je tam, kde má maximum točivého momentu (160 N.m), a to je mezi 1500 a 3500 otáčkami. To stačí i pro dálniční jízdu – při 130 km/h točí motor 3000 ot./min. Kultivovanost motoru je bezchybná, turboefekt neexistuje.
Pokud se budete hlídat, motor nebudete vytáčet, bude možné se udržet na papírové spotřebě 5,1 litru na 100 km. Pokud nebudete chtít být brzdou provozu, už to bude minimálně o litr víc, a pokud se necháte zlákat dynamikou motoru (bez jakékoliv legrace), tak počítejte s dvoucifernou spotřebou.

Seznam kapitol

Dotáčí či nedotáčí?

Když jsme s vámi na našem facebookovském profilu řešili jízdní vlastnosti auta, ptali jste se nás na nedotáčivost. Tak jsme ji byli vyzkoušet v extrému. Rapid má jednoduchý podvozek, dobré jízdní vlastnosti by mu tedy měly být zapovězeny. Výsledek? Rapid je jen lehce nedotáčivý, a to až když jste k němu opravdu zlí. S nedotáčivostí bojovaly široké a nízkoprofilové pneumatiky (215/45 R16) a také nevypínatelná stabilizace, která rozpozná nedotáčivost hned v jejím zárodku. Na suché vozovce se bát nemusíme, na mokru je situace horší, ale auto rozhodně není záludné. I při intenzivním brzdění je snadno ovladatelné. Nízkoprofilové pneumatiky však odstraňují poslední zbytky komfortu. Příčné nerovnosti znamenají výrazné rázy od podvozku. Kdo preferuje komfortní jízdu, ať raději zvolí „balony“.

Seznam kapitol

Kde se šetřilo

Celkový dojem z vozu kazí desítky drobností, které jen těžko překousáváme. Pršelo? Je na střeše voda? Pak stačí otevřít dveře a máte mokrá sedadla. To ve Škodě skutečně nezkoušeli auto za deště? Elektrická přední okna (zadní měla kličky) nemají dojezd nahoru, takže po celou dobu je třeba držet tlačítko. A nic si v okně nezapomeňte, nemá ochranu proti přiskřípnutí – zkoušeli jsme a bolí to opravdu hodně! Dílenské zpracování asi také nebude úplně ve stylu „Das Auto“. V podběhu chyběl kus plastu, díky čemuž se motorový prostor špinil od kola a voda zde navíc stála. Vyhřívání zpětných zrcátek je třeba spustit manuálně na ovladači pro nastavení zrcátek.
Připomínky nemáme k pětistupňové převodovce, ta je správně odstupňovaná a šestka nám s tímto motorem rozhodně nechyběla. Ale zrovna u nejvýkonnějšího dieselu (1.6 TDI 77 kW) bude pět stupňů málo. DSG se sedmi stupni pro tuto motorizaci nebude dostupné.
Otázkou pak také zůstává cena. Rapid měl být levným autem, jeho cena však startuje těsně pod hranicí 300 tisíc Kč. Verze, kterou jsme měli k dispozici, měla výbavu, jež cenu vozu dále pořádně navýší. Ceník zatím není známý, ale pokud jsme podobnou konfiguraci vybrali u Octavie, vyskočila by o dalších 150 000 Kč  včetně navigace Amundsen+. Celkem se tak může Rapid dostat až na půl milionu a za tyto peníze bychom si dokázali představit auto, které bude podobně prostorné, komfortnější a nebudete z něj mít frustrující pocit, že se šetřilo všude, kam se podíváte. 

Seznam kapitol
+
prostorný interiér (podélně)
královsky velký zavazadlový prostor
živý a pružný motor
skvěle vyřešená odkládací místa
elegantní design
široká nabídka motorizací
-
nepohodlná sedadla
málo místa na šířku
ať sáhnete kamkoliv
tak máte pocit
že chtěl někdo hodně ušetřit
voda ze střechy po otevření dveří nateče na sedačky
k nejvýkonnějšímu dieselu pouze 5stupňový manuál
nejspíš vyšší cena





Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: