Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Fiat Panda 1.2 Easy

Test

Nový Fiat Panda se musí na českém trhu poprat s hodně silnou konkurencí malých vozů do města. Má vůbec co nabídnout? Uvidíte, že něco se určitě najde...

Autor:AutohitFoto:

Jít a koupit si Pandu, to chce nemalý kus odvahy. Vždyť předchozí generace tohoto vozu okupuje poslední příčky statistik spolehlivosti aut. Nová generace by na tom však měla být mnohem lépe. Ačkoliv se vůz vyrábí na jihu Itálie, automobilka vsadila na automatizaci. Více než 600 robotů odvádí 99 % všech prací, prostor pro pověstnou italskou nepřesnost je tak minimalizován. Pravdou je, že na dílenské zpracování si stěžovat nemůžeme. V autě nikdy nic nevrže, technologické spáry nejsou větší, než je potřeba. Že by však Fiat dával pětiletou záruku jako u předchozího modelu, to zase ne…
Auto, které jsme tentokrát dostali na otestování, odpovídá tomu, v jaké konfiguraci se u nás nejčastěji prodává. Jedná se o výbavu Easy s nejlevnějším motorem 1.2.

Ach, ta krása

Žádný Ital by si nekoupil auto, které není hezké. A Fiat prodává hlavně v Itálii. Takže i nová Panda je ukázkou stylu. Na autě nenajdete žádné ostré hrany, vše je zakulaceno. Zaoblené obdélníky jsou úplně všude, včetně výdechů klimatizace nebo u kliky dveří. Praktičnost ale designu až příliš často ustupovala. Ačkoliv papírové rozměry by měly slibovat velký vnitřní prostor (na svou třídu) a velký zavazadelník, není tomu tak. Mnohem menší, ale ryze účelová Škoda Citigo v mnoha ohledech Pandu zastíní.

Seznam kapitol

8 ventilů (ne)musí stačit

Testovaný model byl vybaven motorem 1.2 z řady FIRE. Jeho historie sahá až do roku 1985! 8 ventilů a rozvod OHC doplňuje proměnné časování rozvodu.
O chod všech osmi ventilů se však stará jen jeden vačkový hřídel, takže okamžik otevření sacích a výfukových ventilů je pevně daný a nemůže se proti sobě posunout. V praxi to znamená, že 51kW motor je líný a slabý. Jen velmi pomalu jde do otáček a nemá ani žádnou výkonovou špičku. Zrychlení na 100 km/h tak trvá déle než 14 sekund. Aby toho nebylo málo, převody pětistupňové převodovky jsou hodně dlouhé. Je tak sice příjemné, že při dálniční stotřicítce motor točí jen 3500 ot./min, ale Panda je skutečně hlavně auto do města a na dálnici bude trávit minimum času. Při předjíždění ve městě i mimo ně tak bude nutné podřazovat na dvojku. Velké štěstí, že převodovka řadí neuvěřitelně přesně a má krátké dráhy. Rychlosti můžete sázet jednu za druhou, skvělé!
Motor by se mohl odvděčit dobrou spolehlivostí, nebude však bezúdržbový. Fiat vsadil na rozvodový řemen. Ze všech nabízených motorů je 1.2 také nejvíc rozežraná. Papírově si řekne o 5,2 litru na 100 km, my jsme tento údaj o půl litru překročili. Ani kultivovanost není silnou stránkou tohoto čtyřválce. Na volnoběh se tu a tam nehezky „otřepe“. Pochválit však musíme odhlučnění motoru.
Kromě tohoto motoru nabízí Fiat ještě moderní dvouválce – s turbem i bez. Tyto jednotky však nejsou tišší, papírově sice nabízejí zhruba o litr nižší spotřebu, v praxi to však nemusí být pravda. Posledním motorem v nabídce je naftový 1.3 s 55 kW. Oproti benzinové 1.2 je však o 65 000 Kč dražší, a to je hodně.

Seznam kapitol

Malá zvenku, malá uvnitř

Pokud nejste subtilní slečinka, nebude jednoduché najít pohodlnou polohu za volantem. Hlavová opěrka končí příliš nízko, ještě ke všemu je zbytečně tvrdá, sedáky jsou krátké, takže nepodepřou celá stehna. Volant je nastavitelný pouze výškově. Podélně není místa nazbyt, naopak na šířku interiéru si stěžovat nemůžeme, přestože je mezi předními sedadly široká konzole s řadicí pákou. Automobil je sice homologován jako pětimístný, tři dospělí se ale dozadu nevejdou. Boční vedení sedadel je dostatečné, s autem stejně zatáčky řezat nebudete.

Seznam kapitol

Na techniku se zapomnělo

Když se nová generace vozu Fiat Panda představovala, velmi se nám líbilo, že vůz dostává technologickou výbavu, kterou běžně mají auta až o několik tříd výše.
Namátkou jmenujme systém LSCM, který zabraňuje drobným nehodám ve městě při nízkých rychlostech. Při rychlosti do 30 km/h dokáže auto zcela zastavit. Bohužel se tento systém na našem trhu vůbec nedodává. Možná časem ...

Seznam kapitol

Kupte si něco lesklého

Líbivý interiér auta každému vykouzlí úsměv na tváři. Všude se vlní ladné křivky, dvoubarevná palubní deska působí vesele. Plasty jsou sice tvrdé, ale příjemné na dotyk. Do elegantního konceptu nám příliš nezapadá rádio z lesklého černého plastu. Působí skutečně lacině. Jinak je barevně auto sladěné na jedničku. Dvojici barev z palubní desky najdete i ve výplních dveří nebo na potazích sedaček.
Rozpačití jsme z rozmístění ovladačů. To, že se ovládání větrání rozmístilo na 4 ovladače, snad ani na škodu není. Stahování elektrických okének jsme po celou dobu automaticky hledali na dveřích (umístěno je před řadicí pákou), ale na to by se jistě dalo brzy zvyknout. Ale ovládání palubního počítače tlačítky pod rádiem je vyloženě ergonomickou chybou. Zřejmě byl pod rádiem dostatek místa, protože právě sem se přesunulo i nastavování výšky světlometů. To je minimálně zvláštní.
Airbag spolujezdce se nevypíná klíčkem, ale jednoduše nastavíte „off“ na palubním počítači. Naše verze neměla elektricky nastavitelná vnější zrcátka, takže naklopení se muselo dělat „postaru“. Elektrické nastavování zrcátek bychom oželeli, ukazatel vnější teploty nám však vyloženě chyběl. Chvályhodné je, že nechybí aspoň ukazatel teploty motoru. Mile překvapení jsme byli
z ruční brzdy. Ta vypadá jako důležitá součást kokpitu letadla.

Seznam kapitol

Řízení pro slečinky

Podvozek i řízení Pandy jsou nastaveny tak, jak se od malého auta do města očekává. Nechybí režim City (popisujeme na jiném místě tohoto testu), z vozu je dobrý výhled vpřed i vzad. Po prvním seznámení nebude problém zaparkovat s přesností na 5 cm. Manévrovatelnost je silnou doménou Pandy. Podvozek je celkem pohodlný a v rámci možností i jistý. Oproti předchozí generaci byla vylepšena přední nápravnice. Plechy jsou nyní tenčí, ale z pevnější oceli. Dodejme, že vepředu najdeme pseudo McPherson, vzadu jsou jen vlečná ramena.

Seznam kapitol

Příliš nenadchla

Panda je levné auto do města, přesto je ale třeba u ní skousnout více kompromisů, než by se nám líbilo. Přivítali bychom lepší skladbu motorů a vnitřní prostor mohl vzhledem k rozměrům také vypadat jinak. Dlouhé převody příliš neodpovídají charakteru auta pro ježdění ve městě. Co nás překvapivě nadchlo, to byl režim City, který ocení především něžnější pohlaví, a na manévrování po parkovištích je vskutku vynikající. Kdo zvolí Pandu, ten jistě ocení i elegantní design malého Fiatu. Jenže najít ošklivé malé auto je dnes už docela problém. Konkurence v segmentu miniaut je opravdu velká.            

Seznam kapitol
+
skvělá manévrovatelnost ve městě
zaparkujete skutečně všude
režim City
přesné řazení
cena
líbivý design
dobré odhlučnění
komfortní podvozek
-
horší skladba motorů
dlouhé převody
malý vnitřní prostor
uveze jen 350 kg
nepříjemně tvrdé opěrky hlavy





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: