Styl na běžném podvozku
Mercedes CLS se stal v roce 2004 zakladatelem segmentu čtyřdveřových kupé. Jak se nám líbí 2. generace s konvenčním podvozkem, pohonem všech kol a nejsilnějším turbodieselem?
Nutno poznamenat, že mnoho prakticky smýšlejících zákazníků model CLS před prostornějším éčkem neupřednostní, ale i tak je jich na našich silnicích vidět víc než dost. Jeho design je opravdu parádní, vždyť masku a zajímavě uchycená zpětná zrcátka ve Stuttgartu vzali ze sportovního stylového roadsteru SLK a přidali ingredience ze třídy kupé. Zbytek (celý základ) si půjčili od třídy E W212.
V těchto ohledech se CLS vážně povedlo. Za zdařilým provedením a stylem jeho exteriéru si vážně stojíme.
Podpořeno AMG paketem s ostřejšími nárazníky, 19palcovými koly, LED světlomety a červeným lakem zircon s tímhle CLS strhnete pozornost nejširšího okolí a Porsche 911 jedoucí před vámi rázem ztrácí šarm. O tom jsme se přesvědčovali po celou dobu testu. Je to taková odměna Mercedesu, jelikož byl zkrátka první. Až po úspěchu jeho čtyřdveřového kupé začali přicházet rivalové.
Jednoduše mercedes
Uvnitř byste v souladu s hrou vnějších tvarů a křivek možná čekali větší odvaz a nějaký sportovnější nádech, ovšem CLS se jako klasický Mercedes svým decentním pojetím kabiny a takřka zcela shodným layoutem jako v případě třídy E nezapře. To ale není na škodu. Precizní provedení palubní desky, ty nejvytříbenější materiály, příkladná ergonomie i dostatek prostoru vpředu se musejí líbit snad každému. A ta přední aktivní ortopedická sedadla vážně stojí za oněch 38 700 Kč. Kromě komfortního posazu a obrovského rozsahu nastavení totiž disponují také dofukovatelnými bočnicemi. Zapnete-li jejich aktivní funkci, dokážou se v zatáčkách bočnice ještě blíže přiklápět k tělu, a to vždy na správné straně, čímž je zamezeno jakémukoliv nežádoucímu pohybu těla. A masážní funkce? Ta se nám velice zamlouvala.
Dobře tvarovaný volant padne do ruky jako ulitý a poloha za ním je bezchybná. Daní za stylovou skořápku vozu je jen horší výhled šikmo vpřed a zmenšený prostor na zadních sedadlech. Zavazadelník se vyznačuje pěknými 520 litry (jen
o 20 litrů méně než u éčka). Kdo chce plnohodnotný prostor a více místa, musí zvolit usedlejší a klasičtější E-Klasse.
Standardní šasi
Většina vozů s trojcípou hvězdou a cenovkou atakující 2 miliony Kč je vybavena vzduchovým podvozkem Airmatic, u testovaného kusu to neplatilo, což znamená úsporu vzduchových měchů a zhruba 50 tisíc Kč. Standardní ocelové pružiny se nám osvědčily. Pravdou je, že na nízkoprofilových pneumatikách 19palcových kol komfort posádky lehce utrpí, mluvíme ale o větších nerovnostech. Rázy se do kabiny přenášejí v omezené míře a většinu z nich odfiltrují sedadla. Uchem slyšitelné jsou jen rázy od zadní nápravy po rychlejším přejezdu retardérů. Tohle CLS tedy odrazuje od zbytečného „vymetání“ děr.
Nejsilnější vznětová verze má pod kapotou šestiválec s jedním turbodmychadlem. Svými parametry je mezi jednoturbovými 3litry absolutním vrcholem, s ohledem na konkurenci by přesto Mercedes ještě nějaký ten silnější diesel užil. Jeho motor však vyniká dle očekávání nezdolnou pružností, kultivovaností a utlumením tak dobrým, že budete muset posádce vysvětlit, na jaké palivo jezdíte. CLS 350 CDI má nejraději dálnice, kde může vyniknout svou dynamikou, pohodlím, tichem, nulovým svistem od bezrámových oken dveří a spotřebou, jež se i při hrubším zacházení vždy vejde do 11 litrů. Při běžné jízdě se odvděčí nízkými otáčkami a až o 4 litry nižší spotřebou. Na okresce se s příplatkovým pohonem všech kol vyznačuje jistým, i když lehce nedotáčivým charakterem. Sportovní ambice nemá, o čemž napoví i vyšší hmotnost a necitlivé řízení, zato s trakcí problémy rozhodně nemá. Na hladkém asfaltu se drží jako žvýkačka na botě. Pohon všech kol 4Matic
(3. generace) je řešen přes integrovanou vícelamelovou spojku ovládanou elektromotoricky s výchozím poměrem distribuce točivého momentu 45:55 % ve prospěch zadní nápravy. Zda to stojí za 66 tisíc, 60 kg a 0,8 l spotřeby navíc? Řekněme, že s 620 N.m ano. Chvála patří intuitivní automatické převodovce.
Nám se moc líbí
Tohle CLS nás potěšilo, a to stylem, výbavou, aurou Mercedesu, spotřebou a nakonec i relativně příznivou cenou.
Seznam kapitoldesign vozu |
AMG paket |
už standardní výbava je štědrá |
intuitivní ovládání |
velikost zavazadelníku |
prostor vpředu |
tichý |
kultivovaný i silný motor |
trakce |
spotřeba paliva |
výhled šikmo vpřed |
místo na zadních sedadlech |
filtrace nerovností na velkých kolech |